۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴
کد خبر: ۷۲۵۶۰۶
نظریه پردازان آشوب؛

روایتی از رفتار قاطعانه امیرمؤمنان با مجرمان/به چه کسی «محارب» گفته می‌شود؟

روایتی از رفتار قاطعانه امیرمؤمنان با مجرمان/به چه کسی «محارب» گفته می‌شود؟
استاد حوزه علمیه قم ضمن تبیین روایتی از رفتار امیرمؤمنان(ع) با مجرمان، از مواضع نادرست برخی افراد در رابطه با اقدامات قاطعانه قوه قضائیه انتقاد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی سلیمانی اردهالی نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) که فرمود «مَنْ أَشْهَرَ اَلسِّلاَحَ فِي مِصْرٍ مِنَ اَلْأَمْصَارِ فَعَقَرَ اُقْتُصَّ مِنْهُ...» اظهار داشت: به کسی که به قصد ارعاب و ترساندن مردم و یا با قصد گرفتن جان و مال مردم، تعرض بدنی به مردم و ناموس آنان موجب ناامنی محله، شهر و محیط شود، محارب گفته می شود.

وی در ادامه افزود: در روایتی آمده است که عده ای نزد عمر آمدند و گفتند کسی مشروب خورده چکارش کنیم؟ عده ای بر او فشار می آوردند که او را رها کنید که عمر با توجه به تردیدی که داشت به امیرالمومنین علیه السلام مراجعه کرد و حضرت به او فرمود «حتما باید او را حد بزنید و حکم الهی را بر او جاری کنید و کاری به گفته های دیگران نداشته باشید».

حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی اردهالی با اشاره به آیه 33 از سوره مائده که می فرماید «همانا کیفر آنان که با خدا و رسول به جنگ برخیزند و در زمین به فساد کوشند، جز این نباشد که آن‌ها را به قتل رسانده، یا به دار کشند و یا دست و پایشان به خلاف یکدیگر بِبُرند و یا به نفی و تبعید از سرزمین (صالحان) دور کنند؛ این ذلت و خواری عذاب دنیوی آنهاست و اما در آخرت به عذابی بزرگ معذّب خواهند بود»، ابراز کرد: جزای شخص محارب در دین اسلام و قانون اسلامی همانی است که قرآن کریم مشخص و معین کرده است.

وی در ادامه افزود: ما باید قاطعانه با تاسی به امیرالمومنین(ع) در مقابل کسانی که محارب محسوب می شوند و چندین ماه است که در ایران اسلامی اغتشاش و ناامنی ایجاد کرده اند و هم زن و بچه مردم را می ترسانند و هم مردم را می زنند و می کشند، برخورد کنیم؛ چراکه این ها یک تفکری هستند که از ارتکاب هیچ جرم و جنایتی إبا ندارند و با روش های مختلف درصدد صدمه رساندن به جان، مال و ناموس مردم هستند که مصداق بارز محارب محسوب می شوند.

نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: من از کسانی که ادعای علمیت می کنند و دیگران را رمی به جهالت می کنند، تعجب می کنم که وقتی این افراد قرآن و مساجد را آتش زده و مردم را می کشند کاملا ساکت هستند؛ اما وقتی که محاربین، مفسدین فی الارض، جنایتکاران و وحوش داعشی را که شهر، مدرسه، دانشگاه و کشور را به آتش کشیده و ناامنی ایجاد می کنند را، مجازات می کنند ناراحت شده و از آنان حمایت می کنند.

وی در ادامه افزود: چگونه است که این افراد به صورت موشکافانه ادعا می کنند که این افراد کسی را نکشتند؛ درحالی که باید از این افراد پرسیده شود شما چگونه ادعا می کنید که این افراد کسی را نکشته اند؟ چگونه است که شما در جنایت این افراد به حقیقت و واقعیت نمی رسید؛ اما زمانی که با این افراد برخوردی می شود سرو صدای شما در می آید و آیات قرآن کریم و روایات معصومان(ع) را دستاویز قرار می دهید؟

حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی اردهالی بیان داشت: مواضع این چنینی این افراد از جنایتگران و محاربان نشان می دهد که آنها نیز از کار این دسته افراد راضی هستند و افرادی که زیر پوشش ادعای علمیت، کارهای خود را مخفی می کنند، نشان دادند که اشتراک تفکری بین این افراد و اغتشاشگرات وجود دارد و این را می توان از دفاع آنان از اعمال و جنایات این افراد فهمید.

وی در ادامه افزود: دفاع شما از این افراد از چند حالت(دفاع عالمانه، جاهلانه و یا از روی غفلت) خارج نیست؛ اگر عالمانه از این افراد دفاع می کنید، این خیانت بزرگی به ملت و انقلاب اسلامی است و جواب خون این همه شهید را چگونه می توانید بدهید؟ اگر جهل مرکب دارید و فکر می کنید که عالم و فقیه هستید، باید بگویم که این چگونه تفقهی است که در شب و روز روشن این افراد مردم را مورد هتاکی و همه جانبه قرار می دهند و شما به جای دفاع از مردم، از برخورد با آنان آشکار موضع می گیرید.

نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: این کار شما جهالت وحشتناکی است و اگر هم از روی غفلت باشد، لازم است تا بیدار شوید؛ چراکه نباید شما علیه نظام اسلامی که با این اقتدار و عزتمندانه ایستاده است، پیاده نظام دشمن بوده و از پشت به او شمشیر بکشید.

وی در ادامه افزود: چرا شما در قضایای مختلف دوگانه عمل می کنید و اغتشاشگران را معترضین قلمداد کرده و جرم آنان را تقلیل می دهید تا آزاد باشند؛ درحالی که آزادی این افراد یعنی آزادی اغتشاشات، آزادی قرآن سوزی، هتاکی به نوامیس مردم، بی بندباری و هرزگی و آزادی نفوذ و ورود استعمار به نظام اسلامی.

حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی اردهالی ابراز کرد: امروز روز وحدت امت اسلامی است و حالا که همه دشمنان انقلاب اسلامی یک صدا، یک دست و واحد و منسجم در افساد و حمله ترکیبی علیه نظام انقلاب اسلامی هستند، ما نیز باید با انسجام و وحد، ید واحده ای در مقابل آنان باشیم و از حوزه علمیه قم در مقابله با دشمنان یک صدایی شنیده شود؛ مگر اینکه برخی از افراد نخواهد در جبهه حق باشند.

نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان خاطرنشان کرد: بنابر آیات قرآن کریم و روایات اگر کسی مصداق محارب را داشته باشد، حد او اعدام است و نظام جمهوری اسلامی و قوه قضاییه باید قاطعانه و بدون ترس از عمله های داخلی و اربابان خارجی آنان به وظایف اسلامی و الهی خود عمل کرده و حکم اسلامی را جاری سازند.

ارسال نظرات