۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۶۸۲۶۸۳
حجت الاسلام ساریخانی تشریح کرد؛

چرا حق رأی، حق خصوصی نیست؟ + صوت

چرا حق رأی، حق خصوصی نیست؟ + صوت
حجت الاسلام والمسلمین ساریخانی گفت: در جمهوری اسلامی اگر تعداد مشارکت کنندگان پایین بیاید، اصل نظام دچار خدشه خواهد شد.
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عادل ساریخانی در وبینار کمیته امور ایثارگران کارگروه انتخابات 1400 مجمع نمایندگان طلاب به موضوع «حق مشارکت، حق رأی و جمهوریت» پرداخت و اظهار داشت: یکی از سوالات پیرامون این موضوع، ماهیت حق مشارکت است؛ شناخت موضوع در اینجا اهمیت بیشتری از شناخت حکم دارد؛ به این معنا که حکم واضح و روشن است و هر انسان عاقل با اندک تصور، تصدیق می کند که باید مشارکت داشته باشد؛ اما سخن در موضوع و ماهیت مشارکت است.  
 
وی با اشاره به اینکه در تمام دنیا حق را به دو نوع خصوصی و عمومی تقسیم می کنند، ابراز داشت: حق خصوصی حقی است که خود انسان می تواند از آن حق استفاده کند و حتی ضرر به آن حق برساند و اگر دیگران به آن حق ضرر بزنند، اختیار استیفا و عدم استیفای ضرر به دست صاحب حق است.
 
سخنران این وبینار خاطرنشان ساخت: نوع دوم از حق، حقوق عمومی است؛ به این معنا که یک نفر در ملأ عام می خواهد همان کاری را انجام دهد که در حریم خصوصی خود انجام می دهد که در اینجا می گویند کار شما مزاحم حق عمومی است؛ حق عمومی نه قابل نقل و انتقال است و نه خود شخص می تواند علیه حق عمومی اقدام کند و نه دیگری و با توجه به این توضیحات، سوال اینجاست که حق مشارکت و حق رأی، آیا حق عمومی است یا خصوصی؟

حجت الاسلام والمسلمین ساریخانی تصریح کرد: در اسلام برخلاف حقوق موضوعه که همان حقوق بشری است، حق بر پنج نوع است و دفاع از حق نیز پنج مدل است؛ «حق خصوصی محض» یکی از انواع حق است؛ حق دوم، «حق الله» است که در اسلام به رسمیت شناخته شده است.

وی بیان داشت: نوع سوم از حق، «در برهه ای حق الله و در برهه ای حق الناس» است و همانند حوضی می ماند که نصف آن یخ و نصف آن آب است؛ مثل جرم سرقت حدی که اگر مالباخته نخواهد شکایت کند، کسی نمی تواند دزد را مجازات کند؛ اما از لحظه ای که مالباخته شکایت کرد، مرحله حق الناس تمام شده و به حق الله می رسد.

سخنران این وبینار اظهار داشت: حق چهارم، از ابتدا تا آخر، حق الله با حق الناس درهم تنیده بوده و این دو حق در تمام مراحل باهم گره خورده و قابل جدا کردن نیستند؛ همانند محاربه که از وقتی محارب، شمشیر را می کشد، از ابتدا تا انتها حق الله و حق الناس باهم است.

حجت الاسلام والمسلمین ساریخانی ابراز داشت: نوع پنجم از حق، حق عمومی است؛ همانند خیابان، پارک و ... که برای همه است، به هیچ کسی تعلق نداشته و همه می توانند استفاده کنند؛ کسی مالک آن نیست و یک حق عمومی محض است.

وی خاطرنشان ساخت: امروز برخی اعلام می کنند ما نمی خواهیم رأی بدهیم و در این زمینه باید بگوییم که ما به درستی حقوق را از هم تفکیک نکرده و نتوانستیم تبیین کنیم که این حق رأی به چه صورت است؛ سوال اینجاست که آیا حق رأی و حق مشارکت، حق خصوصی است؟ که دلم بخواهد یا نخواهد است یا انواع دیگر از حقوقی است که بیان کردیم؟

سخنران این وبینار تصریح کرد: دفاع از حق در دنیا ثابت شده و کسی که به ناموس مال و جان ما حمله کرده، می توانیم هم دفاع کنیم و هم دفاع نکنیم؛ اگر دفاع کردیم، اشکالی ندارد و اگر دفاعی نکردیم، اشکالی ندارد؛ اما حق دفاع در اسلام پنج نوع است که پایین ترین نوع از دفاع، دفاع از مال است که بنابر فرموده نبی مکرم اسلام (ص)، اگر کسی در دفاع از مال خود از دنیا برود، شهید است؛ اما آیا واقعا حق رأی اینگونه است؟ این موارد باید مشخص شود.

حجت الاسلام والمسلمین ساریخانی بیان داشت: دفاع از مال، دفاع از عرض و ناموس، دفاع از جان، دفاع از کشور اسلامی و دفاع از دین، پنج نوع دفاع است؛ حال کسی که مشارکت می کند، بالاخره از مسئله ای دفاع می کند و باید تبیین کنیم که از چه چیزی دفاع می کند.

وی با اشاره به معنای «جمهوریت» در جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: در اصل اول قانون اساسی جمهوری اسلامی، کلمه «جمهوری» آمده است و سوال اینجاست که چرا امام راحل بر روی «جمهوری اسلامی ایران؛ نه یک کلمه بیشتر، نه یک کلمه کمتر» تأکید داشتند؟ اسلامیت برای مقام ثبوت است و جمهوریت برای مقام اثبات است؛ یعنی اگر جمهوریت نباشد، أمیرالمومنین (ع) باید بیست و پنج سال خانه نشین شود و آن اتفاق برای امام حسن (ع) و امام حسین (ع) بیفتد.
 
سخنران این وبینار ابراز داشت: در جمهوری اسلامی اگر تعداد مشارکت کنندگان پایین بیاید، اصل نظام دچار خدشه خواهد شد؛ چراکه نظام جمهوری اسلامی ایران بر دو رکن استوار است که یکی از آنان «اقبال کثیر» است و بسیار مسئله مهمی است؛ اگر تعداد شرکت کنندگان زیاد نباشد، اصل جمهوریت دچار مشکل خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین ساریخانی خاطرنشان ساخت: سؤالی که در حال حاضر مطرح می شود، این است که حق مشارکت، کدام یک از پنج نوع حقی است که بیان شد؟ تلقی بنده این است که حق مشارکت، حق خصوصی نیست که یک نفر اعلام کند من نمی خواهم رأی دهم؛ چون حق مشارکت یک نوع حق دفاع است؛ موشک و نیروی نظامی خیلی خوب است؛ اما اگر هرکدام از ما شرکت نکنیم، همانند این است که هزار موشک دوربرد را از کار انداخته ایم.

وی تصریح کرد: به نظر بنده، مسئله مشارکت، حق خصوصی محض نیست؛ چراکه حق رأی، اعتبار کشور را بالا یا پایین خواهد آورد و بسیار مهم است.

سخنران این وبینار بیان داشت: رأی دادن و رأی ندادن حتی از نظر عقلی نیز یک حق خصوصی نیست تا کسی بگوید من دلم نمی خواهد که در انتخابات شرکت کنم؛ حق مشارکت عقلا و نقلا یکی از چهار قسم بعدی از انواع «حق» است که باید بر روی آن بحث شود که کدامیک از آنان است.

حجت الاسلام والمسلمین ساریخانی اظهار داشت: اگر انسان واقعا احساس کند که تعداد مشارکت کنندگان به قدری پایین است که جمهوریت نظام به خطر می افتد، در این صورت، حق الله شده و وظیفه شرعی او خواهد شد و باید شرکت کند.

وی ابراز داشت: رهبر انقلاب در منویات خود بیان داشتند که مشارکت حداکثری در درجه اول قرار دارد؛ چراکه مشارکت بالا، دفاع از مال، دفاع از عرض و ناموس و دفاع از جان نیست؛ بلکه در درجه مهمتری از دفاع همچون دفاع از کشور اسلامی و دفاع از دین است.

سخنران این وبینار خاطرنشان ساخت: امروز مثلث شوم «تزویر صهیونیزم بین الملل»، «قدرت حقوقی و نظامی آمریکا» و «پول عربستان سعودی» پشت خیمه ایران سنگر زده است هر مظلومی که در هر جای دنیا کشته می شود، از این مثلث نشأت می گیرد و با به خطر افتادن جمهوریت نظام اسلامی ایران، این تهدید برای ایران نیز خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین ساریخانی در بخش دیگر از سخنان خود به آثار مشارکت و عدم مشارکت اشاره و تصریح کرد: اگر ما رأی ندهیم، چه می شود؟ آیا کشور ایران تضعیف نمی شود؟ آیا آبروی ایران و جمهوریت نظام زیر سؤال نمی رود؟ به نظر بنده امروز شرکت در انتخابات حتی مثل خط اول جبهه نیست؛ بلکه یک مرحله بالاتر از آن است؛ امروز دشمن به ایران اسلامی حمله کرده است و این مسئله از سخنان رهبر معظم انقلاب در بزرگداشت امام خمینی (ره) مشخص بوده است.

وی بیان داشت: همه اشخاصی که قصد عدم شرکت در انتخابات دارند، باید به این مسئله فکر کنند که آیا عدم شرکت ما ایران را تضعیف نخواهد کرد؟ آیا نظام را زیر سؤال نخواهد برد؟ آیا جمهوریت جمهوری اسلامی ایران را خدشه دار نخواهد کرد؟ همگان می دانند که اگر جمهوریت نباشد، حتی أمیرالمؤمنین علی (ع) هم باید خانه نشین شود؛ یعنی امام معصوم دارای ولایت تکوینی به خاطر عدم جمهوریت باید مظلومانه در کُنج خانه بنشیند.

سخنران این وبینار اظهار داشت: امروز تلقی اشتباهی وجود دارد که حق رأی، برای خودم است و حق خصوصی است؛ باید به صورت منطقی برای مردم توضیح داده شود که چنین مسئله ای نیست و باید در انتخابات شرکت کرد.

حجت الاسلام والمسلمین ساریخانی با اشاره به آیه 25 سوره حدید، ابراز داشت: خداوند متعال در این آیه فرموده است: « لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ / ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب (آسمانی) و میزان (شناسایی حقّ از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند» و باید گفت: تمام ارسال رسل، انزال کتب و عدالت، به جمهوریت بر می گردد و اگر جمهوریت نباشد، هیچ کدام محقق نخواهد شد.

وی خاطرنشان ساخت: ما آن مقدار که تا به امروز بر روی «اسلامیت» نظام تأکید کردیم، بر روی «جمهوریت» آن تأکید نداشته ایم و این یک خطا بود.

سخنران این وبینار تصریح کرد: اسلام و نظام با مشارکت حداکثری بیمه می شود و انتخاب اصلح در مرحله بعدی قرار دارد که البته این مسئله هم مهم است و باید به آن توجه شود./1370/
 
تعداد بازدید : 9
صوت سخنان دکتر ساریخانی درباره چرایی لزوم حضور حداکثری مردم در انتخابات 1400 
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ایرانپور عبد ا...
Germany
۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۶
کاندیدای جبهه انقلاب برای پیروزی قاطع گفتمان انقلاب باید در انتخابات پیش رو یکدست شده و همه نامزدهای محترم این جبهه به نفع کاندیدای اصلح و صاحب رای یعنی آیت الله رئیسی انصراف دهند تا ان شاالله با تشکیل یک دولت قوی برای ایران عزیز مطالبات و منویات رهبر انقلاب تمام و کمال به اجرا در آید.
0
0
محمد مهدی اسلامی
Iran, Islamic Republic of
۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۹
با سلام و احترام بر جناب آقای ساریخانی و تشکر از این بزرگوار ، بنظر می رسد که ای کاش سخنان چنین ارزشمند خیلی قبل از موسم انتخابات آن هم بطور مکرر بیان می شد تا کاملاََ در اذهان جای گزین میشد ( ان شاءالله برای بعد از این عملی بشود).
0
0