۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۷۲۵۹۰۴
نظریه پردازان آشوب؛

آیا حاضر بودید همراه زن و بچه خود از آنجا عبور کنید!؟

آیا حاضر بودید همراه زن و بچه خود از آنجا عبور کنید!؟
حجت الاسلام رحمانی: امام خمینی در تحریر الوسیله آورده‌اند کسی که سلاحش را برای ترساندن مردم و افساد در زمین آشکار کند، محارب و حکم وی اعدام است. لذا در صحت احکام صادره و اجرا شده توسط قوه‌قضائیه در مجازات چنین افرادی تردیدی نیست و تماما مطابق با حکم شرع است.

حجت الاسلام محمدهادی رحمانی در گفتگو با خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، درباره شبهات مطرح شده در خصوص حکم محاربه در اسلام گفت: در موضوع محاربه باید به سه بحث بپردازیم؛ اول اینکه مراد از محاربه چیست و بر چه کسی صدق می‌کند؟ بحث دوم اینکه مجازات محاربه بر عهده چه کسی است؟ و در آخر به برخی شبهات مطرح شده در باب افرادی مثل محسن شکاری و کسانی که در اغتشاشات اخیر مصداق محارب تشخیص داده شده و اعدام شده اند، می پردازیم و پاسخ  به شبهات مطرح شده می‌دهیم.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم گفت: در بیان روایات محارب کسی نیست که کافر است و یا مسلمانی را کشته بلکه محارب کسی است که سلاح را کشیده و مردم را ترسانده است؛ طبق روایت صحیح السند ذکر شده در کتاب کافی شریف جلد ۷ صفحه ۲۴۶ و ۲۴۷، در این باب اگر تشخیص داده شد که این شخص مختص به شهر خاصی نیست و هر جا باشد کار وی اغتشاشگری است، طبق دستور امام اعدام می‌شود و یا دست و پایش قطع می‌شود اما اگر از افرادی باشد که به خاطر شهر خاصی دست به چنین کاری زده است، نفی بلد شده و به زندان می‌رود تا کسی با آنها برخورد و تماس نداشته باشد و اگر به بلاد کفر فرار کند حکم وی، قتل است تا جائی که اگر به آنها پناه برد باید با کفار جنگید تا شخص محارب نیز کشته شود، همانند برخی از افراد حاضر در این اغتشاشات که به ماموران و مردم عادی حمله کردند و در راه فرار از مرز ها دستگیر شدند، هر چند که از مصادیق افرادی بودند که کار آنها اغتشاشگری است.

استاد حوزه و دانشگاه در خصوص مجازات و تعیین کننده مجازات محارب گفت: طبق آیه ۳۳ سوره مائده إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلَافٍ أَوْ يُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ۚ ذَٰلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا ۖ وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ، مجازات محارب سه چیز است اعدام، قطع دست و پا و یا نفی از بلد؛ بحث این است که اختیار تعیین مجازات بر عهده چه کسی است؟ روایات متعددی داریم که معصوم(ع) این اختیار را به امام جامعه داده است که در این جا ولی فقیه یا قاضی که مأذون از نائب امام و ولی فقیه است نیز اختیاردار است و می‌تواند مجازات شخص محارب را تعیین کند.

حجت الاسلام رحمانی با اشاره به حکم امام خمینی (ره) برای محارب، گفت: مرحوم امام در بیان و توضیح محارب در تحریر الوسیله فرمونده‌اند که محارب همان مفسد فی الارض است و کسی است که سلاحش را برای ترساندن مردم و افساد در زمین تجرید و آشکار کند. لذا در صحت احکام صادره و اجرا شده توسط قوه‌قضائیه در مجازات چنین افرادی تردیدی نیست و تماما مطابق با حکم شرع است.

حجت الاسلام محمدهادی رحمانی در پایان به شبهات مطرح شده پرداخت و افزود: از جمله این شبهات اینکه گفته انداین  آقای محسن شکاری مردم را نترسانده بلکه تشجیع مردم کرده است! واقعاً از آن حرف های عجیب است؛ کسی که قمه و چاقو به دست گرفته، عربده می‌کشد و خیابان را بسته است و به قصد، چنین کاری را انجام داده است قطعا مردم شریف را ترسانده؛ کما اینکه در گزارشات مردمی هم آمده است که مردم از ترس مغازه هایشان را بستند و از آن محل دور و متفرق شدند. در اینجا باید به برخی نظریه پردازان آشوب و شبهه‌افکنان درباره حکم الهی محاربه و اعدام آقای محسن شکاری گفت آیا شما که چنین حرفی را می‌زنید آیا حاضر بودید همراه زن و بچه خود از آنجا عبور کنید؟! و اینکه حتی بگوییم نیرو‌های نظامی را ترسانده هم حرف صحیحی نیست در روایت فرقی قائل نشده بلکه همین که در محل زندگی مردم سلاح بکشد، محارب است؛ چه در مقابل نیرو‌های نظامی و چه در مقابل مردم؛ بلکه کشتن و یا مجروح کردن نیرو های نظامی به طریق اولی منهی است چرا که اگر مدافع امنیت مورد آسیب قرار گرفت امنیت مردم آسیب می‌بیند و کسی برای تامین امنیت مردم نخواهد بود.

وی افزود: شبهه ی دیگر که مطرح کردند این است که قصد بستن خیابان و محاربه را نداشته است اما طبق اعترافات، خود او به چنین قصدی اذعان می‌کند. اما نکته حائز اهمیت این است که در قانون ما نیز تعریف محارب به صورت واضح و روشن ذکر شده و آمده، به کسی است که به قصد کشتن، سرقت مال، وارد شدن به حریم ناموس دیگران و یا ترساندن مردم به طوری که امنیت جامعه را از بین ببرد محارب گفته می‌شود. در بندی دیگر ذکر می‌شود که اگر کسی علیه امنیت داخلی و خارجی کشور قیام کند و به نشر اکاذیب و احراق و تخریب بپردازد و یا اخلال اقتصادی ایجاد کند و یا مرکز فحشاء دائر کند مفسد فی‌الارض است و حکم او اعدام است.

ارسال نظرات