۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۲
کد خبر: ۷۲۶۰۱۴
دبیر انجمن های علمی حوزه بیان کرد؛

فاصله گرفتن از علم و دانش، عامل ایجاد خلأ در جامعه

فاصله گرفتن از علم و دانش، عامل ایجاد خلأ در جامعه
دبیر انجمن های علمی حوزه گفت: هر خلأیی که در جامعه وجود دارد، از جایی نشئت می گیرد که از حوزه دانش و عالمان فاصله گرفته است.

به گزارش سرویس حوزه و روحنیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام هاجری، دبیر انجمن های علمی حوزه در مراسم افتتاحیه سومین همایش علوم انسانی- اسلامی، پژوهش و فناوری که به همت مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی اسلامی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد تصریح کرد: در دوران معاصر، رشد و پیشرفت پایدار، همسو نگر، تابعی از رشد علوم انسانی و کنشگری و مشارکت عالمان و اندیشمندان است که در آن تردیدی نیست.

وی افزود: از این رو، رشد و پیشرفت جوامع، تابع استفاده از دانش علوم انسانی و دانشمندان علوم انسانی است و اینکه دانش های علوم انسانی چه میزان رشد دارد، و حقیقتاً و نه در زبان شعار، به چه میزان از دانشمندان در حوزه قوه عاقله، برای رشد و پیشرفت استفاده می شود، مورد توجه است.

دبیر انجمن های علمی حوزه ادامه داد: از این رو، انتظار می رود مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی-اسلامی در این دو مسیر گام بردارد. چرا که در مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی- اسلامی، سرمایه ها و عصاره های علمی و پژوهشی گرد هم جمع می شوند و یدالله مع الجماعة؛ قدرت اینها، قدرت بیشتری نسبت به پژوهش فردی است و متناسب این قدرت و ظرفیت، از آنها انتظار کار وجود دارد.

وی بیان داشت: اگر رشد و توسعه جامعه ما، تابع تحول دانش و مشارکت عالمان است، مجمع عالی باید برای خود در این مسیر کار تعریف کند و برنامه داشته باشد. مخصوصا طبق فراخوانی که مقام معظم رهبری در جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتند، همه افراد از عالمان و شخصیت های حقوقی را در این مسیر به طور وجوبی دعوت نمودند.

حجت الاسلام هاجری گفت: امروزه نمی توان نسبت به این نیازهای روزافزون که با بحران های فراوانی روبه رو است، بی تفاوت و ساکت بود و انتظار می رود که در این زمینه کار شود و از این رو برای مجمع با اهتمام حجت الاسلام والمسلمین لک زایی و دیگر اعضا می بایستی برنامه مدونی را تعریف نمود و برنامه هایی را برای آینده در مسیر تحول حقیقی در حوزه تولید و رشد دانش، و بخشی هم برای مشارکت و کنشگری عالمان در عرصه برنامه ریزی و سیاستگذاری و نظارت راهبردی بر اجرا تعریف کرد.

وی بیان داشت: هر خلأیی که در جامعه وجود دارد، از جایی نشئت می گیرد که از حوزه دانش و عالمان فاصله گرفته است؛ در حالی که توهم علم و دانش وجود دارد و سرمایه گذاری ها نیز انجام شده است اما نتیجه ای در برنداشته است.

دبیر انجمن های علمی حوزه خاطرنشان کرد: جامعه علمی می بایستی خود را خطاب فراخوان ولی فقیه قرار دهد و امروزه ولی فقیه، فراخوان داده و از جامعه علمی انتظار کمک و یاری گری دارند، از این رو، مجمع به عنوان یک شخصیت حقوقی، مورد خطاب ایشان بوده است که می تواند به نظام و انقلاب کمک کند.

وی در پایان با تشریح چهار عرصه خاطرنشان کرد: اگر مجمع بتواند علاوه بر تولید دانش و مشارکت و کنشگری عالمان، در این عرصه ها هم، برنامه داشته باشد، می تواند کمک کننده باشد.

ارسال نظرات