۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۷۲۶۰۵۳
حجت الاسلام والمسلمین ارسطا:

هدف فقه اجتماعی تنظیم زندگی اجتماعی است

هدف فقه اجتماعی تنظیم زندگی اجتماعی است
استاد حوزه و دانشگاه گفت: هدف فقه اجتماعی تنظیم زندگی اجتماعی مردم است و در این تنظیم افراد حقیقی و عمومی دخیل و تاثیرگذار هستند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست کتاب «فقه اجتماعی» از سلسله نشست های معرفی کتاب  با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد ارسطا و محمد تقی دشتی از مرکز پژوهشی مبنا، یکشنبه در مرکز فقهی ادمه اطهار علیهم السلام و در اولین نمایشگاه تخصصی پژوهش های فقهی معاصر برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین ارسطا با اشاره به اینکه فقه اجتماعی یک رویکرد است، گفت: در رویکرد رایج فقهی آقایان علما به دنبال استخراج تکالیف و حقوق مکلف هستند و حضرات علما به دنبال این می باشند که در منابع فقهی برای شخص مکلف چه اموری مقرر شده است و این رویکرد به مباحث فقهی را ما فقه فردی می نامیم به این دلیل که آنچه در این رویکرد قرار می گیرد یک شخص حقیقی است.

وی افزود: در دنیای امروز صرفاً با استخراج وظایف یک فرد حقیقی نمی توانیم جامعه را اداره کنیم چنانکه مرحوم امام رحمه الله علیه نیز در سال های آخر عمرشان فرمودند اجتهاد حاضر در حوزه ها نمی تواند پاسخگوی نیازهای جامعه باشد اما اینکه در همین اجتهاد چه تغییری باید اتفاق بیفتد تا بتواند پاسخگو باشد نکته بسیار مهمی است که ما در فقه اجتماعی به دنبال تبیین آن هستیم.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در فقه اجتماعی علاوه بر مکلفی که همان شخص حقیقی سه مکلف دیگر هم داریم، اظهار داشت: شهروند، جامعه و دولت اسلامی سه مکلف دیگری هستند که در فقه اجتماعی و تنظیم امور اجتماعی زندگی مردم نقش دارند.

حجت الاسلام والمسلین ارسطا با بیان اینکه فقه اجتماعی رقیب فقه فردی نیست، خاطرنشان کرد: هدف فقه اجتماعی تنظیم زندگی اجتماعی مردم است و در این تنظیم افراد حقیقی و عمومی دخیل و تاثیرگذار هستند، بنابراین آنچه در این کتاب به عنوان نوآوری به حساب می آید برای اولین بار تعریف ضابطه مندی از فقه اجتماعی ارائه کرده است.

گفتنی است آقای دشتی از گروه مبنا نیز دقایقی به اهمیت فقه اجتماعی در زندگی روزمره و عصر حاضر پرداخت و همچنین در حاشیه این مراسم حضرات آیات کریمی جهرمی و فقیهی و حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم نیز از این نمایشگاه تخصصی پژوهش های فقهی معاصر بازدید به عمل آوردند.

لازم به ذکر است این نمایشگاه از 25 آذرماه با حضور آیت الله فاضل لنکرانی و با حضور 20 مرکز فقهی حوزه علمیه قم افتتاح شد و تا روز 29 آذر مختص آقایان پژوهشگر و محقق حوزوی و در روز 30 آذر آماده پذیرایی از بانوان پژوهشگر حوزه و دانشگاه می باشد، همچنین هر روز عصر از ساعت 4 الی 5 معرفی کتاب در همین نمایشگاه برگزار می شود.

ارسال نظرات