۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۷۲۶۰۶۶
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه عنوان کرد؛

تدوین دانش حکمرانی مهم ترین وظیفه حوزه و دانشگاه

تدوین دانش حکمرانی مهم ترین وظیفه حوزه و دانشگاه
استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد که عمده مشکل و ضعف ما در حکمرانی ها، دانش حکمرانی است و مهمترین کار حوزه و دانشگاه در عصر حاضر، تدوین دانش حکمرانی در عرصه های مختلف است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه استاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در جمع مسئولین و روئسای حوزه و دانشگاه شهرستان گناباد با اشاره به نقش حوزه و دانشگاه در جهاد تبیین اظهار داشت: مقصود از وحدت حوزه و دانشگاه این نیست که نهاد حوزه با دانشگاه ادغام شود؛ بلکه به معنای مشارکت و استفاده دو نهاد از امتیازهای یکدیگر برای پیشرفته ایران اسلامی است.

وی افزود: در گذشته حوزه های علمیه از علوم انسانی مدرن همچون روانشناسی، جامعه شناسی، اقتصاد و مدیریت بی بهره بود؛ اما با همکاری و همیاری حوزه و دانشگاه، حوزه های علمیه در علوم انسانی بالنده شده و رشد پیدا کردند و به تبعِ آن حتی از علوم پزشکی نیز آشنا شدند و امروزه فقیهان ما فتواهای تخصصی درباره پزشکی می دهند.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه خاطرنشان کرد: وحدت حوزه و دانشگاه صرفاً این نیست که در نشست‌های شکلی و نمادین برگزار می‌شود؛ بلکه این دیدگاه از نازلترین نوع وحدت حوزه و دانشگاه است؛ زیرا حوزه و دانشگاه در بحث های عمیق علمی توانسته اند با همکاری و وحدت همدیگر به پیش رفته و به موفقیت های قابل توجهی دست پیدا کنند.

وی در ادامه به ارائه مثالی در این باره پرداخت و ابراز کرد: به عنوان مثال اولین شخصی که متوجه جنگ شناختی شد شهید حاج قاسم سلیمانی بود و او وقتی مشاهده کرد که جنگ شناختی بحث‌های پیچیده فلسفی و علمی دارد، جلسات متعددی با حوزویان و دانشگاهیان تشکیل داد تا فرهیختگان علوم شناختی و مباحث فقهی و فلسفی را از حوزه و دانشگاه جمع کرده و در این موضوع شناخت و علم کافی به وجود آید.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه بیان داشت: مقصود ما از جهاد، تلاش مستمر همه جانبه در راه خداوند است که باید با مال و جان و زبان انجام شود و جهاد صرفاً به معنای تلاش نیست؛ بلکه تلاش همه جانبه مستمر است و نیت الهی لازم دارد و جهاد تبیین لازمه جنگ شناختی است.

دشمنی دشمنان با اسلام جامع نگر

استاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به دشمنی دشمنان با اسلام ناب محمدی(ص) ابراز کرد: دشمنان انقلاب اسلامی دشمنانی هستند که با اسلام جامع نگر دشمنی می کنند؛ اسلامی که با اعتقادات، با دانش و بینش، با انگیزش، گرایش و کنش انسان ها ارتباط دارد و تبیین این نوع اسلام، کار حوزه و دانشگاه است؛ نه اینکه حوزه و دانشگاه هر کدام جداگانه بر این مباحث ورود داشته باشند.

وی در ادامه افزود: تبیین ارزش های ایران اسلامی، تبیین دیگری است که لازم و ضروری است و این که ایرانیان در گذشته هرات و بحرین را از دست دادند، نشان از بی عرضگی مردم ایران نبود؛ بلکه نشان از بی عرضگی ناصرالدین شاه و محمدرضا پهلوی بود؛ چرا که مردم ایران اسلامی در طول تاریخ اثبات کردند که استکبارستیز و تمدن ساز هستند.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه خاطرنشان کرد: باید ارزش ها و آرمان های ایران اسلامی بر جوانان این مرز و بوم تبیین و توضیح داده شود و تاریخ بر آنان یادآوری شود؛ اینکه دشمنان انقلاب اسلامی و جیره خواران داخلی آنان مدام بر این تفکر پای می‌فشارند که شما ایرانیان ناتوان و ضعیف هستید، هدفشان این است که بتوانند ایرانیان را استعمار و استثمار کنند.

وی در ادامه افزود: نباید ارزش ها و آرمان های ایران اسلامی به فراموشی سپرده شود و لازم است اسلام جامع نگر بر جوانان و مردم تبیین شود و با همکاری و همیاری حوزه و دانشگاه، ارزش ها و آرمان های ایران اسلامی بیان شود و دستاوردهای انقلاب اسلامی تبیین شده و دانسته شود.

استاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ابراز کرد: من تعجب می کنم از برخی از افرادی که دستاوردهای انقلاب اسلامی را انکار کرده و کم می شمارند و با این توجیه که اگر شاهان پهلوی نیز می ماندند، این پیشرفت ها تحقق پیدا می کرد؛ درحالی که آنان ۵۰ سال حکومت کردند؛ اما این پیشرفت ها حاصل نشد؛ چراکه تقریباً کل مسئولین محمدرضا پهلوی از بهائیان بودند و به قول آقا سیدصادق طباطبایی که گفت اگر امام راحل به مدت دو سال انقلاب را به تاخیر می‌انداخت، قطعاً دین رسمی در ایران بهائیت بود.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه در ادامه با اشاره به تاسیس تروریست های کموله و خلق عربستان در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: به نظر من اگر انقلاب اسلامی کمی با تأخیر اتفاق می افتاد، نه تنها دین رسمی ایران بهائیت می شد؛ بلکه ایران اسلامی تجزیه و تقسیم می شد؛ چراکه دشمنان تجزیه شدن ایران را به نفع جهان می دانستند.

لزوم وجود حکمرانی فرهنگی

استاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به وجود حکمرانی در حوزه های مختلفی همچون اقتصادی، سلامت و پزشکی، هسته ای و دیگر حوزه ها ابراز کرد: متاسفانه ما در حوزه فرهنگی حکمرانی نداریم و ضعف شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که حکمرانی نمی کند؛ بلکه حکومت داری و دستوری به پیش می رود که این امر کفایت نکرده و کارها به پیش نمی رود.

وی افزود: عمده مشکل و ضعف ما در حکمرانی ها، دانش حکمرانی است؛ و علت این امر نیز این است که حوزه و دانشگاه به این امور نپرداخته اند و در اثر حاضر مهمترین کار حوزه و دانشگاه، تدوین دانش حکمرانی در عرصه های مختلف است.

استاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به ضعف های حوزه کشاورزی اظهار داشت: ما در کشور حدود ۱۰ هزار هیئت علمی کشاورزی داریم و تعداد ۲۱۰۰ نفر از آنان در جهاد کشاورزی هیئت علمی هستند که مجموع هیئت های علمی در دانشگاهای آزاد و دولتی به عدد 10 هزار می رسد؛ اما ۷۰ درصد واردات کشور در حوزه کشاورزی است و این درحالی است که عمده بذر و کود کشور ما وارد می شود که این به این معنا است که هرچند دانشمند این حوزه را داریم؛ اما حکمرانی امنیت غذایی نداریم.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه در پایان خاطرنشان کرد: مهمترین وظیفه ما و نقش وحدت حوزه و دانشگاه در جهاد تبیین درعصر حاضر گره گشایی در حوزه‌های مختلف حکمرانی کشور است که باید با همکاری این دو نهاد راهکارهای رسیدن به این اهداف بررسی و مشخص و معین شود.

ارسال نظرات