۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵
کد خبر: ۷۲۶۰۸۷
مدرس حوزه و دانشگاه عنوان کرد؛

اثرات اقتصادی، یکی از دلایل کاهش جمعیت در کشور

اثرات اقتصادی، یکی از دلایل کاهش جمعیت در کشور
توکلی گفت: اثرات اقتصادی کاهش جمعیت یکی از دلایل عدم رغبت مردم به فرزندآوری بیشتر است و باید ابعاد اقتصادی برای افزایش فرزندآوری خانواده ها مورد توجه قرار گیرد.

محمدجواد توکلی مدرس حوزه و دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار گروه جمعیت و تعالی خانواده خبرگزاری رسا، با پرداختن به موضوع جایگاه جمعیت در نگاه اقتصاد دانان اظهار داشت: کشور ایران اسلامی در دو تا سه دهه اخیر به دلیل اجرایی کردن سیاست‌های کنترل جمعیت با مشکل جمعیتی مواجه شده است.

وی در ادامه افزود: اجرای این سیاست ها سبب شد تا نرخ باروری کشور به زیر نرخ جانشینی کاهش پیدا کرده و کشور ما در خطر پیری قرار گرفته و معضلات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی به دنبال داشته باشد.

مدرس حوزه و دانشگاه و بیان داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در چند سال اخیر هشدارهای جدی در این زمینه دادند و فرمودند سیاست‌های کنترل جمعیتی نباید اجراء شود تا مشکلات جمعیتی کشور رفع گردد.

وی در ادامه افزود: یکی از ابعاد مختلف کاهش جمعیتی کشور، مسائل اقتصادی است؛ چراکه اقتصاد به عنوان متغیر درجامعه عمل می کند و امروزه مشکلات اقتصادی خانوارها سبب شده است که برخی از آنان از فرزندآوری و جبران کاستی جمعیت صرف نظر کنند.

توکلی ابراز کرد: اثرات اقتصادی کاهش جمعیت یکی از دلایلی است که سبب عدم رغبت مردم به فرزندآوری بیشتر شده است که باید اهمیت ابعاد اقتصادی کشور برای افزایش جمعیت و فرزند آوری خانواده ها مورد توجه و دقت ویژه قرار گیرد.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت جمعیت در اقتصاد افزود: اقتصاددانان از قرن ۱۷ و ۱۸ به گونه ای با دیدگاه های بدبینانه‌ نسبت به جمعیت نگاه کردند؛ اما تغییر دیدگاه های اقتصاددانان از اواخر قرن بیستم به بعد به وجود آمده است و امروزه می‌توان گفت که دیدگاه های گذشته تقریبا منسوخ شده است و در عصرحاضر اقتصاددانان جمعیت را به عنوان متغیر در توسعه یاد می کنند.

توکلی با سوال اینکه از نظر اقتصادی چه جمعیتی مطلوب جامعه ما است ابراز کرد: بهترین وضعیت جمعیت ایران این است که مقدار آن در پنجره جمعیتی بوده و فعال و آماده به کار باشد و امروزه جمعیت بالای ۶۵ سال کشور ما حدود ۱۰ درصد است که پیش بینی شده است که در ۲۰ سال آینده به ۲۰ درصد برسد و ایران در سال آینده به یکی از چهار کشور پیر دنیا تبدیل می شود.

وی در ادامه افزود: برنامه ما برای افزایش نرخ باروری در کشور این بود که به ۴ برسد و یکی از کشورهایی بودیم که توانستیم با سرعت، نرخ باروری کشور را کاهش دهیم واگر ما بتوانیم نرخ باروری کشوری در حدود 1.6 دهم یا 1.7 ادامه پیدا کند، برآوردها نشان می‌دهد که در سال ۱۴۷۰ تعداد ۳۲ درصد از جامعه ما سالمند خواهند بود و جمعیت ما حتی به هفتاد میلیون نفر نیز کاهش پیدا می کند.

وی در پایان بیان داشت: اگر نرخ باروری ما از این تعداد هم کاهش پیدا کند در سال ۱۴۷۰ تعداد ۴۰ درصد از افراد جامعه ما سالمند خواهند بود و جمعیت ما به حدود ۵۷ میلیون نفر کاهش پیدا می کند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴
اقتصاددانان حوزوی نیز در سالیان اخیر نگاهشان را به متغیر جمعیت تغییر داده و آن را فرصت میدانند.
0
0