۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۵
کد خبر: ۷۲۶۲۰۳
حجت الاسلام والمسلمین طبسی عنوان کرد؛

کتاب «تمسک العترة الطاهرة بالقرآن الکریم»محصول ۱۲ سال عمرم است

کتاب «تمسک العترة الطاهرة بالقرآن الکریم»محصول ۱۲ سال عمرم است
نویسنده کتاب «تمسک العترة الطاهرة بالقرآن الکریم» گفت: آنچه در این کتاب جمع شده است حاصل تلاش و کوشش ۱۲ ساله است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفر طبسی نویسنده کتاب «تمسک العترة الطاهرة بالقرآن الکریم» در گفت وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، به معرفی کتاب «تمسک العترة الطاهرة بالقرآن الکریم» پرداخته و اظهار داشت: یکی از مسائلی که باید حوزه های علمیه بر آن بسیار توجه داشته باشند قرآن کریم است؛ چرا که قرآن کریم مصدر اول تشریع احکام فقهی اسلامی ما است.

وی در ادامه افزود: در رابطه با اینکه ائمه معصومان(ع) به قرآن کریم چه مقدار توجه و عنایت داشتند، فعلاً در این مقام نیستم که در این باره سخن بگویم؛ اما باید به این نکته متذکر شوم که اهل بیت علیهم السلام در مجال های گوناگون به قرآن کریم استناد و تمسک می کردند؛ هم در احکام شرعی و هم در اصول دین و هم در اخلاقیات.

نویسنده کتاب «تمسک العترة الطاهرة بالقرآن الکریم» بیان داشت: این کتاب در شش جلد به نگارش درآمده و به چاپ رسیده است و محصول بیش از ۱۲ سال تلاش و کوشش بنده است که به نتیجه رسیده و ثمر داده است.

حجت الاسلام والمسلمین طبسی درباره شیوه جمع آوری و نگارش این کتاب توضیح داد: شیوه جمع آوری و تدوین من در نگارش این کتاب به این صورت بوده است که کتاب را به سه بخش تقسیم کرده ام که بخش اول آن در تمسک اهل بیت به قرآن کریم در احکام فقهی است که معمولاً می‌گویند آیات الاحکام ۵۰۰ آیه است؛ اما من تعداد ۷۷۴ آیه را جمع آوری و ثبت کرده ام.

نویسنده کتاب «تمسک العترة الطاهرة بالقرآن الکریم» در ادامه افزود: در همه ابعاد فقه، اهل بیت علیهم السلام هر کجا به قرآن کریم تمسک کرده اند، روایاتشان جمع آوری شده است و مجموع آیاتی که اهل بیت بر آن ها تمسک کرده‌اند، تعداد ۱۱۸۹ آیه است که در قالب ۱۵۴۲ حدیث می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین طبسی بیان داشت: بخش دوم کتاب «تمسک العترة الطاهرة بالقرآن الکریم» اصول دین است؛ یعنی در باب توحید، در باب نبوت، در باب امامت و در باب معاد هر کجا اهل بیت علیهم السلام به قرآن تمسک کرده‌اند جمع آوری و نگاشته شده است.

وی در ادامه افزود: نکته مهم در باب امامت این است که بیش از ۶۵۰ صفحه مطالب در این باره جمع کرده‌ام که تقریباً یک جلد این کتاب به موضوع امامت اختصاص داده شده است و هرکجا مسئله ای در باب امامت و تمسک ائمه به قرآن کریم آمده است، جمع آوری شده است.

نویسنده کتاب «تمسک العترة الطاهرة بالقرآن الکریم» ابراز کرد: بخش سوم کتاب «تمسک العترة الطاهرة بالقرآن الکریم» را اخلاقیات تشکیل می دهد؛ یعنی در باب مسائل اخلاقی- و نه در باب مسائل فقهی و اصول دین- نگاشته شده است و هر کجا اهل بیت علیهم السلام به قرآن تمسک کرده‌اند، در این کتاب که جلد ششم از آن می باشد، جمع آوری و ثبت کرده ام.

وی در ادامه با بیان اینکه برخی از افراد ممکن است سوال کنند که فایده جمع آوری و تدوین این کتاب چیست؟ اظهار داشت: فایده تدوین چنین کتابی این است که متاسفانه دیگران شیعیان را متهم می‌کنند که آنان قرآن را تحریف می‌کنند؛ درحالی که ما شیعیان این اتهام را شدیدا نمی پذیریم و این که تالیف چنین کتابی ثابت کند که قرآن تحریف نشده است، خود، دستاورد بزرگی است که ارزش جمع آوری و تدوین چنین کتابی را دارد تا عملاً به اتهام زنندگان بفهمانیم که آیاتی که در این کتاب جمع آوری و ثبت شده است، آیاتی هستند که ائمه معصومان علیهم السلام به آن آیات استناد و تمسک کرده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین طبسی ابراز کرد: اگر بنا باشد قرآن کریم تحریف شده باشد، آیا قابل باور است که اهل بیت علیهم السلام به قرآن تحریف شده، استناد و تمسک کرده باشند؟ این امر امکان ندارد؛ بنابراین این کتاب بهترین دلیل بر این است که قرآن کریم بدون تحریف است.

نویسنده کتاب «تمسک العترة الطاهرة بالقرآن الکریم» بیان داشت: نکته‌ای که باید به آن پرداخته شود، توجه ویژه اهل بیت علیهم السلام به قرآن کریم است و عمده روایاتی که از ائمه معصومان علیهم السلام در این کتاب جمع آوری شده است از امام جعفر صادق و امام محمد باقر علیهما السلام است که نشانگر توجه این دو امام به قرآن کریم است.

کتاب «التمسک العترة الطاهرة بالقرآن الکریم»محصول ۱۲ سال عمرم است

حجت الاسلام والمسلمین طبسی اظهار داشت: نکته دیگر که قابل ذکر است این است که حوزه های علمیه و دانشگاه ها باید رو به قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام آورند تا مصداق روایت «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِ...» باشیم که عبارتند از قرآن و اهل بیت علیهم السلام که اگر اهل بیت علیهم السلام آیات قرآن را برای ماتفسیر نمی‌کردند، فهم قرآن برای انسان ها و بشریت بسیار کار دشواری بود.

نویسنده کتاب «تمسک العترة الطاهرة بالقرآن الکریم» ابراز کرد: من در این کتاب آیات بسیاری درباره توحید جمع آوری و ثبت کرده ام که اهل بیت علیهم السلام در توحید الهی به قرآن کریم تمسک می کردند و این بیانگر این است که قرآن از جایگاه رفیع و بلندی نزد امامان معصوم م علیه السلام داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین طبسی در پایان بیان داشت: این کتاب قابل تلخیص و تدریس در حوزه های علمیه است تا در اختیار علاقه مندان حوزوی و دانشگاهی قرار بگیرد.

گفتنی است کتاب «تمسک العترة الطاهرة بالقرآن الکریم» نوشته حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفر طبسی به همراه کتاب «رسائل فی الفقه و الاصول» نوشته آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در تاریخ ۲۸ آذرماه ۱۴۰۱ در مراسمی با حضور آیت الله حسینی بوشهری در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) رونمایی شد.

ارسال نظرات