۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۶
کد خبر: ۷۲۶۲۲۹

۲۵۰ اثر هنری برای حاج قاسم سلیمانی در رویداد ملی هنری جانفدا تولید می‌شود

۲۵۰ اثر هنری برای حاج قاسم سلیمانی در رویداد ملی هنری جانفدا تولید می‌شود
رویداد جان‌فدا بناست ۲۵۰ نفر از هنرمندان کشور به مدت سه روز در حرم مطهر امام رضا (ع) به تولید ۲۵۰ اثر ماندگار در خصوص ابعاد شخصیت شهید والامقام حاج قاسم سلیمانی بپردازند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست خبری رویداد جان‌فدا، روایت بخشی از ابعاد شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی از زبان هنر با حضور حجت‌الاسلام رنجبر دبیر رویداد، سینبر از اساتید دانشگاه استاد فرشچیان، سلیمی نمین از اعضای هیات داوران رویداد ملی هنری جان‌فدا، در مجموعه سرچشمه برگزار شد.

بر اساس این گزارش در رویداد جان‌فدا بناست 250 نفر از هنرمندان کشور به مدت سه روز در حرم مطهر امام رضا(ع) به تولید 250 اثر ماندگار در خصوص ابعاد شخصیت شهید والامقام حاج قاسم سلیمانی بپردازند. این رویدادها در قالب نقاشی، نگارگری، پوستر، خوش‌نویسی، تبلیغات شهری، موشن‌گرافی، تصویرسازی، کتیبه و پرچم، حروف‌نگاری و کاریکاتور برگزار خواهد شد. همچنین بخش دیگر این رویداد در قالب فراخوان آثار هنری که هنرمندان سراسر کشور می‌توانند آثار خود را تا سیزدهم دی‌ماه به سایت هنر هیات HONARHEYAT.COM آثار خود را ارسال کنند.

حجت‌الاسلام محمدجواد رنجبر، دبیر این رویداد در این نشست اظهار داشت: سردار حاج قاسم سلیمانی با وجود توفیقات فراوان در میدان نبرد و مبارزه جلوه‌های ویژه دیگری هم داشت که بعد از شهادت توانست اقشار مختلفی را گرد هم آورد. امروز اگر افراد زیادی داغدار ایشان هستند و یا گرد هم جمع می‌شوند تا اثری تولید کنند، جلوه‌ای از این ماجراست.

وی با اشاره به اینکه در جامعه امروز و شرایط کنونی کشور نیازمند تأکید بر این شخصیت‌ها هستیم تا اقشار مختلف را جمع کنیم، تصریح کرد: در مواقع وقوع یک اتفاق چه در فضای کنشگری و چه واکنش‌گری، اولین قشری که حساس می‌شوند هنرمندان هستند که با هنر خود به اثرگذاری بر جامعه می‌پردازند. ظرفیت بالایی در بخش‌های هنری با موضوع حاج قاسم وجود دارد که هدف ما در این رویداد جمع کردن هنرمندان و تلفیق ظرفیت‌های آنها برای تولید آثار هنری و کار رسانه‌ای بر آن است.

رنجبر با بیان اینکه این رویداد کاملاً مردمی است، تصریح کرد: برخی هنرها مانند خطاطی، فردی است اما برخی دیگر مانند گرافیک در فضای اشتراکی و کارگاهی رخ می‌دهد. در این سه روز که از فردا چهارشنبه سی‌ام آذرماه در مشهد آغاز خواهد شد تولید آثار اشتراکی با رویکرد هم‌افزایی مدنظر ماست.

وی با بیان اینکه در مجموع 250 هنرمند که نیمی از آنها بانوان هستند، در این رویداد حضور دارند گفت: اساتید و شاگردانی از دانشگاه استاد فرشچیان در این جمع حضور دارند و همگی به خلق اثر می‌پردازند. این کارگاه در طول ایام پیش رو با فرا رسیدن ایام شهادت حاج قاسم سلیمانی ادامه خواهد داشت و هنرمندان دیگری که در مشهد حضور ندارند می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند. درنهایت مجموع این آثار داوری خواهد شد و به نفر برگزیده یک هدیه سفر کربلا اهدا خواهد شد. آثار برگزیده این رویداد هم در دی‌ماه به نمایش عمومی گذاشته خواهد شد.

نوید سینبر، از اساتید دانشگاه استاد فرشچیان در این مراسم اظهار داشت: هنر بعد از انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی در قالب هنر مقاومت رشد پیدا کرده است، در عصر امروز حاج قاسم سلیمانی بزرگ‌ترین نماد یک اسطوره برای مقابله با اهریمن است. او در اخلاق، علم، و ابعاد مختلف دیگری اسطوره بود که در این رویداد بنا داریم این ابعاد مختلف را با زبان هنر بیان کنیم.

وی افزود: اگر سیستم‌ها و ابرقدرت‌های جهان تصاویر حاج قاسم سلیمانی را از رسانه‌ها حذف می‌کنند، ما بنا داریم مفاهیم و ابعاد شخصیتی او را در قالب تمثیل ارائه کنیم که دیگر قابل حذف نباشد.

هاجر سلیمی نمین، از اعضای هیات داوران رویداد جان‌فدا در این مراسم اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در این رویداد عده‌ای از دوستداران حاج قاسم سلیمانی به صورت خودجوش جمع می‌شوند تا برای دوستداران و حتی دشمنان و حتی افرادی که درباره شخصیت حاج قاسم سؤال دارند، اثر هنری خلق کنند.

وی با بیان اینکه برگزاری این رویداد یک خواست و مطالبه مردمی بود، تصریح کرد: ستاد مردمی بزرگداشت حاج قاسم سلیمانی به کمک و یاری این رویداد آمد تا عده‌ای از هنرمندان و اساتید گرد هم جمع شوند و درباره حاج قاسم اثر هنری تولید کنند.

نمین در پایان سخنان خود با بیان اینکه 50 درصد هنرمندان حاضر در این رویداد بانوان هستند گفت: آثاری که تولید خواهد شد کاربردی و به‌طور‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مثال در حوزه تصویرگری و گرافیک، آثار روی نوشت‌افزارها و لباس‌ها قابل استفاده خواهد بود.

گفتنی است در پایان این مراسم ‌‌‌‌‌‌‌با حضور مسئولین از پوستر رویداد جان‌فدا رونمایی شد.

ارسال نظرات