۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۵
کد خبر: ۷۲۷۴۲۸

اختتامیه چهارمین جشنواره تئاتر سردار آسمانی

اختتامیه چهارمین جشنواره تئاتر سردار آسمانی
آیین پایانی چهارمین دوره جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی در سالن همایش‌های فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
 

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، چهارمین دوره جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی با حضور مسئولان جشنواره و تئاتر کشور محمد کاظم تبار دبیر جشنواره، حجت الاسلام بهداروند، حمید نیلی مدیر تماشاخانه ایرانشهر، محسن سلیمانی، انوش معظمی از اعضای هییت انتخاب آثار و جمعی دیگر از هنرمندان و علاقهمندان، بیستم دی ماه در فرهنگسرای ارسباران به کار خود پایان داد‌.

در ابتدای مراسم تیزری از چهار دوره برپایی جشنواره که به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد روایت فتح آماده شده، پخش شد. 

محمد کاظم تبار دبیر جشنواره طی سخنانی گفت: خوشحالم که اجراها در ۲۳ شهرستان کشور از افتتاحیه تاکنون انجام شد و ما توانستیم پایبند همه تعهداتمان باشیم. ۵ اثر در تهران نیز در این ایام اجرا شد که سه اثر آن از کارهای شهرستان‌های اصفهان، همدان و رودسر بودند. 

وی در ادامه افزود: تلاش کردیم پرچم سیدالشهدای حوزه مقاومت را بالا نگه داریم، سی گروه در این جشنواره فعال بودند که واقعا چنین کاری کردند. استقبال مردم از اجراها حتی در هرات که امنیت زیادی هم نداشت، خیلی خوب بود. امیدوارم در سال بعد کشورهای بیشتری بتوانیم اجرا داشته باشیم. 

در ادامه با ویدئو کلیپی از زندگی شهید مدافع حرم ، شهید منصور عباسی تقدیر و تجلیل شد. سپس از فرزند شهید عباسی با حضور حمید نیلی، محسن سلیمانی، حجت الاسلام بهداروند، دکتر حسین قنادیان، حجت الاسلام فاطمی زاده و حبیبی، مدیرعامل انجمن تیاتر دفاع مقدس تجلیل شد. 

آیین اختتامیه چهارمین جشنواره تئاتر سردار آسمانی برگزار شد

فرزند ارشد شهید منصور عباسی در صحبت‌هایی گفت: پدر من ملقب به حبیب ابن مظاهر انقلاب بود همان که رهبری در وصفشان صحبت‌ها کردند. افتخارم این است که پدرم سرباز انقلاب بود.

وی افزود: جنگ ما مردمی بود مانند سایر جنگ‌ها صرفا با سپاه و ارتش پیش نرفت بدنه آن مردم بودند پس بعد از هر ذکر شهدا باید بدانیم دفاع مقدس و دفاع از حرم یعنی دفاع از حقوق مردم و محرومان و مستضعفان و این یعنی دفاع حق مقدس‌ترین مردم که از شهدا مقدس ترند.
امیدوارم از ما هم فقط مثل حاج قاسم فقط یک دست و یک انگشتر بماند‌.

در بخش دیگر مراسم حسین قنادیان معاون اجتماعی فرهنگی ستاد کل سپاه پاسداران در صحبت‌هایی گفت: برای من جای توفیق و نعمت است که سهمی در این جشنواره داشته باشم، سردار ما عمر طولانی جسمانی نداشت اما در همان دوره کوتاه هم توانست به اوج انسانی برسد که باید راه‌های طولانی می‌پیمود اما در ظرف زمان کوتاه با اخلاص، جهاد و تکیه بر ولایت بار خود را در این راه دشوار به نحو شایسته به منزل مقصود رساند.

وی با بیان اینکه زندگی سردار عزیز ما شاید قریب چهل و اندی سالش مملو از گنجینه‌ای خاطرات و عملکرهایی است که توسط هنرمندان می‌تواند استخراج و تبدیل به اثر هنری شود، افزود:  ایشان از پانزده سالگی دیگر زندگی‌اش یک درام کامل با یک قهرمان است و این دستمایه‌ای برای تولید محصولات هنری از هر جنس می‌تواند باشد.

دنیای امروز فاقد چنین قهرمانان زنده‌ای است. واقعا در دنیا شخصیتی نیست که قهرمان به روز مثل سردار سلیمانی باشد، چرا که سردار کاملا مثل عامه مردم زندگی کرد و خداوند با شهادت این عزیز نعمتی به جامعه هنری داد تا زندگی‌اش را بررسی و آثار هنری خوبی را برای هدایت جامعه آماده کنند.  

دکتر قنادیان اظهار داشت: حاج قاسم مثل همه ما و مردم دنیا بود اما ویژگی خاصش که او را سردار دل‌ها و قهرمان بشریت کرد، این بود که حاج قاسم به علاوه خدا شد و این رمز موفقیتش بود که بی‌نهایتش کرد. تا هزاران سال دیگر از زندگی نامه‌اش برداشت می‌شود. اگر ما هم می‌خواهیم ماندگار شویم باید خدایی باشیم و برای خدا کار کنیم.

وی در ادامه افزود: کسی که برای حاج قاسم کار می‌کند جهاد الی الله می‌کند، چون شهید سلیمانی در مسیر خدا بود. یکی دیگر از کارهای مهم او قدرت سازی برای ایران و امت اسلامی در برابر جبهه کفر و استکبار بود که یک گوشه خدمات او در جنگ‌های ۳۳، ۲۲ ،۱۱ روزه و ۵۷ ساعته دیده می‌شود که هر چه زمان بگذرد، بیشتر ابعاد فعالیت‌هایش مشخص می‌شود.

این همرزم شهید سلیمانی همچنین گفت: ادارک ها دستکاری شده که الان یک عده تصور می‌کنند با کارهای کوچک، فعالیت‌های بزرگ برای حاج قاسم انجام داده‌اند‌. حوزه هنر و تئاتر بسیار با نفوذ است و هنرمندان باید نقش فضاسازی ذهنی را با قدرت انجام بدهند. 

وی با بیان اینکه این مبارزه ادامه دارد و جنگ امروز جنگ اراده‌ها و «جنگ شناختی» است، گفت: باید در اراده قوی باشیم، با تحریف مقابله کنیم تا مسایل را طور دیگری به ما نشان ندهند. مطمعن نباشید ده سال بعد سردار سلیمانی همینطور باقی بماند، همین الان در کتاب‌ها و مفاهیم عراق می‌گویند اسم حاج قاسم و ابومهدی المهندس را حذف کرده‌اند.

وی در پایان اظهار داشت: کتاب‌هایی در ابعاد مختلف درباره حاج قاسم چاپ شده که به نظر می‌رسد یکی از کارهای ما باید مطالعه این کتب باشد تا ابعاد جدیدی برای ما باز شود و همین نشان می‌دهد رسالت انقلابی خود را در برابر دشمن بهتر ببینیم و از آن پاسداری کنیم. 

در ادامه با حضور مسئولان از دو شخصیت هنری «فرهاد قایمیان»، هنرمند انقلابی و «اعظم بروجردی»، نویسنده و کارگردان ارزشی تقدیر و تجلیل شد و سپس نمایشی به کارگردانی حسین میرزاییان و اجرای «مرشد میرزاعلی» با حضور علاقه‌مندان اجرا شد.

در ادامه با حضور محمد کاظم تبار، فرهاد قایمیان، انوش معظمی، محسن سلیمانی، دکتر حسین قنادیان، یاشار نادری از برگزیدگان جشنواره تقدیر شد.

اختتامیه چهارمین جشنواره تئاتر سردار آسمانی

تقدیر شده‌ها:

تقدیر از نمایش جامانده به کارگردانی حسین ایزدی، تقدیر از نمایش خاک به کارگردانی محمد یوسفی زاده، تقدیر از نمایش سردار نامی به کارگردانی اکبر قهرمانی، تقدیر از نمایش اقتباب به کارگردانی مهدی روزبهانی، تقدیر از نمایش صدای سکوت به کارگردانی احسان فلاحیان. تقدیر از نمایش سوما مهمان است به کارگردانی مهتاب عسگری، تقدیر از نمایش تنهای تنها به کارگردانی آدینه رحیم نژاد و تقدیر از نمایش مرد میدان به کارگردانی آرام خالدیان.

برگزیدگان:

نمایش پارکاب به کارگردانی سید امیر حسینی، نمایش شمر به توان زیاد به کارگردانی محمدعادل غلامی، نمایش این مکان مجهز به دوربین مداربسته است به کارگردانی آرزو خسروی، نمایش فلاش بک به کارگردانی امیر امینی، نمایش تیرنامه به کارگردانی سید مهرداد کاووسی حسینی و نمایش لالایی ننه ایران برای فرزندش به کارگردانی حسنا قبادی.

و در نهایت چهار نمایش لالایی برای فرزندان ننه ایران، تیر نامه، فلاش بک، این مکان مجهز به دوربین مدار بسته است، هدیه حاج قاسم برای دخترم، خاک و شمر به توان زیاد به جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند. 

در نهایت آقای فلاحیان پشت تریبون قرار گرفت و گفت: همه بچه‌هایی که اجرا داشتند در شهرهای مختلف می‌توانتد اجرا کنند و صدای حاج قاسم را به گوش دنیا برسانند و این متن‌ها هم چاپ شود.

ارسال نظرات