۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۷۲۷۶۰۶

روش های عجیب و گران قیمت تقلب در کنکور

روش های عجیب و گران قیمت تقلب در کنکور
پخش شدن سوالات امتحانات مهم ازجمله امتحانات نهایی و کنکور یک معضل همیشگی بوده و در گذر زمان تنها شیوه انجام این کار تفاوت پیدا کرده است.

پخش شدن سوالات امتحانات مهم ازجمله امتحانات نهایی و کنکور یک معضل همیشگی بوده و در گذر زمان تنها شیوه انجام این کار تفاوت پیدا کرده است. اگر قدیم‌تر‌ها سؤالات امتحان نهایی مقابل مدارس، کتابخانه‌ها یا حتی در پارک‌هایی که پاتوق نوجوانان بود فروخته می‌شد، حالا به لطف پیشرفت تکنولوژی شاهد فروش سوالات کنکور در اقصی نقاط کشور هستیم. البته با قیمت بیشتر و وسایل پیشرفته‌تر. از پاک کن‌های سیم کارت خور ۹ میلیون تومانی تا سؤالات ۱۴۰ میلیونی کنکور تجربی که چهار صبح روز آزمون به دست داوطلب می‌رسد، همه و همه تقلب‌های گران‌قیمتی هستند که هر روز بیشتر داوطلبانی را که تنها امیدشان درس‌خواندن است، از رؤیایشان دور می‌کند.

سوالات امتحان نهایی ۱۲۰ هزار و کنکور ۲۰ تا ۱۴۰ میلیون تومان

از سؤالات امتحان نهایی تا سؤالات آزمون‌های گزینه دو و قلمچی در کانال‌هایی که سؤالات کنکور و امتحان نهایی را پخش می‌کنند، موجود است. روز‌های جمعه، یعنی روز‌های برگزاری آزمون‌های آزمایشی، از ساعت ۱۰، ۱۱ تا ۱۲ به طور مدام تمام کلید‌های آزمون‌های قلمچی و سایر مؤسسات به صورت رایگان در این کانال‌ها قرار می‌گیرد.

یکی از کانال‌های پخش سؤالات قیمت سؤالات فیزیک نهایی دی‌ماه را ۱۲۰ و قیمت تاریخ نهایی را هم ۱۲۰ اعلام کرده و می‌گوید نسبت به سایر هم‌صنفی‌هایش ارزان‌تر می‌فروشد؛ چون هر چقدر ارزان‌تر باشد، مشتری بیشتری می‌آید.

اما سؤالات کنکور متفاوت است. فروش سؤالات کنکور به دو صورت است، قبل از جلسه یا بعد از جلسه. سؤالات قبل از جلسه طبیعتا گران‌تر از کلید بعد از جلسه هستند. قیمت‌های سؤالات کنکور بسیار متفاوت است. بعضی از کانال‌ها نصف مبلغ را به صورت پیش‌پرداخت و نصف مبلغ را بعد از کنکور می‌گیرند و بعضی دیگر کل مبلغ را یک‌جا می‌گیرند. قیمت یکی از کانال‌ها برای سؤالات کنکور تجربی سر جلسه ۲۰ میلیون، برای کنکور انسانی سر جلسه ۱۵ میلیون و برای کنکور ریاضی سر جلسه هم ۱۵ میلیون است و فقط سؤالات کنکور تجربی است که قبل از جلسه به قیمت ۹۰ میلیون تومان فروخته می‌شود. این کانال تلگرامی گفته است که زمان پخش سؤالات قبل از جلسه هم ساعت چهار صبح روز آزمون است.

اما یکی دیگر از کانال‌ها برای سؤالات کنکور پیش‌پرداخت می‌گیرد. به این صورت که قیمت کنکور تجربی سر جلسه ۲۰ میلیون به صورت پیش‌پرداخت و ۲۰ میلیون بعد از جلسه کنکور است. برای کنکور انسانی ۱۵ میلیون پیش‌پرداخت و ۱۵ میلیون بعد از برگزاری جلسه کنکور و برای کنکور ریاضی ۱۵ میلیون پیش‌پرداخت و ۱۵ میلیون بعد از جلسه کنکور است.

نکته مشترک کانال‌ها این است که گویا فقط سؤالات کنکور تجربی را می‌توان قبل از برگزاری آزمون خرید که قیمت آن در بعضی کانال‌ها به ۱۴۰ میلیون هم می‌رسد که باید ۹۰ میلیون قبل از جلسه و ۵۰ میلیون آن بعد از جلسه پرداخت شود. در یکی از این کانال‌ها ذکر شده که ساعت پخش سؤالات کنکور شش ساعت قبل از شروع آزمون است. البته یکی از مدرسان کنکور در گفتگو با ایسنا قیمت سؤالات کنکور را یک میلیارد عنوان کرده و گفته است «قیمت ۲۰ میلیون به بالا برای دله‌دزدهاست.»

البته این کانال‌ها تأکید می‌کنند که ظرفیت قبل از جلسه تجربی محدود است و از قبل باید خرید سؤالات را رزرو کرد؛ اما ظرفیت سر جلسه ریاضی و انسانی آزاد است. پیام رزرو سؤالات دی ماه تجربی حدود دو هفته قبل از کنکور دی ماه ۱۴۰۲ در کانال‌ها قرار داده شده است.

شیوه پخش سؤالات کنکور

یکی از کانال‌های پخش سؤالات کنکور در یک پیام صوتی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرده، درباره چگونگی پخش‌شدن سؤالات کنکور می‌گوید: «ما یک تیم عکاس داریم که متشکل از چند تیم مراقب در حوزه کنکور هستند و این افراد بلافاصله بعد از شروع آزمون کنکور از سؤالات عکس می‌گیرند و برای ما می‌فرستند. وقتی سؤالات به دست ما رسید، در اختیار تیم کلیدزنی قرار می‌گیرد که متشکل از استادان مجرب و معلمان برجسته است که سؤالات را حل می‌کنند و بعد از نیم‌ساعت کلید سؤالات برای‌تان ارسال می‌شود. این را هم بگویم که درصد سؤالات بالای ۷۰، ۸۰ درصد است و به صورت تضمینی در کنکور تجربی، ریاضی و انسانی قبولی رتبه سه‌رقمی را تضمین می‌کنیم».

این کانال‌ها فیلم‌ها یا عکس‌هایی را هم برای اثبات کار خود و پخش سؤالات کنکور سر جلسه پست می‌کنند. مثلا یکی از این کانال‌ها فیلمی منتشر کرده که سؤالات کنکور تجربی در تاریخ ۱۰ تیر ۱۴۰۱ (روز برگزاری کنکور تجربی) ساعت ۱:۰۵ بامداد را نشان می‌دهد یا برای اثبات پخش سؤالات کنکور انسانی سر جلسه فایلی از اسکرین‌شات چتی را منتشر می‌کند که در آن عکس‌هایی از سؤالات کنکور انسانی است. تاریخ چت یک جولای (۱۰ تیر ماه) یعنی روز برگزاری کنکور انسانی ۱۴۰۱، ساعت ۸:۵۶ یعنی ۲۶ دقیقه پس از شروع آزمون را نشان می‌دهد. این کانال ادعا می‌کند این عکس‌ها را عکاسان سر جلسه برایش فرستاده‌اند.

کانال‌های تقلب: قطع اینترنت هنگام کنکور شایعه است

برخی کانال‌های تقلب قطع اینترنت در زمان برگزاری کنکور را شایعه خواندند و گفتند اگر اینترنت قطع شود، وصل‌کردن آن پنج، شش روز زمان می‌برد و خسارت میلیارد تومانی به بار می‌آورد؛ به‌همین‌دلیل اینترنت را ضعیف می‌کنند؛ ولی قطع نمی‌کنند. در یک فایل صوتی که در یکی از این کانال‌ها منتشر شده، گفته می‌شود که وسیله قطع آنتن (جَمِر) یک وسیله بسیار گران‌قیمت است که به خاطر چند روز کنکور چنین هزینه‌ای نمی‌کنند و کل حوزه‌ها را به جَمِر مجهز نمی‌کنند. از طرفی این وسیله غیرقانونی است. در ادامه فایل آمده است که ممکن است بعضی حوزه‌ها جَمِر داشته باشند که آن هم صددرصد نیست و ممکن است صرفا در آن منطقه آنتن‌دهی خوب نباشد.

چند کانال تلگرامی دیگر هم به صحبت‌های وزیر علوم مبنی بر قطع اینترنت حوزه‌های برگزاری کنکور همین واکنش را نشان دادند. چند ساعت بعد وزیر ارتباطات نیز قطع اینترنت برای روز‌های کنکور را کذب خواند و گفت که چیزی ابلاغ نشده است.

پاک کن‌ها و خودکار‌های سیم کارت خور ۹ میلیونی برای تقلب

وسایل تقلب بسیار پیچیده‌تر از سال‌های گذشته شده است. هندزفری‌های نامرئی به اندازه نصف بند انگشت که به‌راحتی در گوش قرار می‌گیرند و قابل دیدن نیستند، یا رابط‌های سیم‌کارت‌خور که شبیه هر چیزی هستند جز گوشی موبایل، از ابزارآلات جدیدی هستند که برای تقلب سر جلسه کنکور استفاده می‌شوند. ظاهر این رابط‌ها شبیه به پاک‌کن، خودکار، پاکت سیگار، کارت بانکی و… است که کمتر توجه مراقبان را به خود جلب می‌کند. این وسایل با قیمت‌های مختلف در کانال‌های تقلب و پخش سؤالات کنکور قرار گرفته‌اند. البته یک فروشگاه خرید آنلاین هم برای خرید این وسایل وجود دارد.

قیمت وسایل تقلب از ۴۵۰ هزار تومان تا ۹ میلیون تومان و حتی بالاتر است. این وسایل تقلب معمولا از دو قسمت تشکیل شده؛ یک هندزفری بلوتوثی که به قدری ریز است که دیده نمی‌شود و داخل گوش قرار می‌گیرد و یک رابط سیم‌کارت‌خور که نقش گوشی موبایل را بازی می‌کند. این رابط‌ها به‌هیچ‌وجه شبیه گوشی موبایل نیستند؛ بلکه شبیه پاک‌کن، خودکار، مسترکارت (شبیه به کارت بانکی) و… هستند که داخل آن سیم‌کارت قرار می‌گیرد و تماس بعد از سه بوق به صورت خودکار به هندزفری وصل می‌شود؛ سپس فردی که قرار است سؤالات را بخواند، تماس می‌گیرد و تماس به صورت خودکار از رابط سیم‌کارت‌خور طرح پاکن‌کن یا پاکت سیگار به هندزفری برقرار می‌شود و فرد پشت خط، سؤالات را می‌خواند و داوطلب متقلب هم پاسخ‌ها را وارد پاسخ‌نامه می‌کند.

قیمت هندزفری نامرئی طرح پاک‌کن ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، قیمت هندزفری بلوتوثی با رابط سیم‌کارت‌خور طرح خودکار، ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و طرح سیگار با تخفیفی که خود سایت اعمال کرده، ۴ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان است. فیلم نحوه استفاده از هندزفری‌های نامرئی در اکثر کانال‌های پخش سؤالات موجود است. البته ادمین کانال‌های تقلب گوشی موبایل نوکیا Bm ۱۰ را که قیمت آن از ۴۵۰ هزار تومان تا ۷۹۹ هزار تومان است و به اندازه یک بند انگشت است، به کسانی که توانایی خرید هندزفری‌های گران‌تر را ندارند، پیشنهاد می‌دهد. البته این خودکار‌های سیم‌کارت‌خور در سایت آمازون چیزی بین ۲۲ تا ۲۷ دلار قیمت دارند که حتی با احتساب دلار ۴۰ هزار تومانی هم چیزی بین ۸۸۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۸۰ هزار تومان قیمت دارند. این در صورتی است که کانال‌های تقلب این خودکار‌ها را چیزی بیشتر از پنج برابر قیمت دلاری آن می‌فروشند.

حوزه کنکور منطقه نظامی نیست که تفتیش بدنی بکنند، ریلکس باشید

در فایل صوتی دیگری که درباره ورود به حوزه امتحانی است و در این کانال منتشر شده، گفته شده که «متقلبان باید اولین روزی که کنکور برگزار می‌شود، در واقع روز برگزاری کنکور ریاضی، به حوزه‌ها بروند و حوزه را چک کنند تا ببینند کدام مراقب کمتر حواسش به داوطلبان است تا روز کنکور از کنار او رد شوند تا احتمال گیر‌افتادنشان کمتر باشد. او در این فایل صوتی می‌گوید: موقعی که شما می‌روید حوزه را چک می‌کنید، باید ببینید کدام مراقب از همه حواس‌پرت‌تر است و داوطلبان را سرسری نگاه می‌کند. مثلا می‌بینید خانمی که موهایش را چتری زده با‌دقت‌تر نگاه می‌کند یا آن آقایی که ریش دارد حواسش به داوطلبان نیست».

در قسمت دیگری از این فایل صوتی آمده: «شما باید زرنگ باشید و روز قبل که به حوزه رفتید و بررسی کردید، باید ببینید موقع بازرسی بدنی کدام قسمت‌ها را بیشتر چک می‌کنند تا برای روز کنکور خودتان بدانید وسیله را کجا بگذارید یا از کنار کدام مراقب که حواس‌پرت‌تر است، رد شوید. شما روز قبل باید به حوزه بروید و وسیله خودتان را در حوزه مخفی کنید. روز اولی که کنکور برگزار می‌شود، تعداد زیادی داوطلب می‌روند و می‌آیند و مسئول حوزه حواسش به کسی نیست، چون آدم زیاد رد شده است. شما باید بروید و وسیله را در یک جا مخفی کنید. سپس روز کنکور خودتان (کنکور تجربی) خیلی با‌احتیاط می‌روید و وسیله را برمی‌دارید.»

در این فایل صوتی گفته شده که وقتی از گیت ورودی رد شدید، دیگر دلیلی ندارد استرس داشته باشید، چون کسی شما را سر جلسه نمی‌گردد. گوینده تأکید می‌کند روش‌هایی که می‌گوید بیشتر برای کسانی است که می‌خواهند موبایل یا ساعت هوشمند سر جلسه ببرند وگرنه اگر هندزفری طرح پاک‌کن یا خودکار خریداری کردید، بدانید عقل جن هم به آن نمی‌رسد. او می‌گوید شما باید کلید خانه، سوئیچ ماشین و… را داخل جیبتان بگذارید تا وقتی فلزیاب دید و بوق زد، بگویید کلید خانه است. چون تعداد افراد زیاد است، کسی با دقت نمی‌گردد و مراقب هم چند بار که شما را بگردد و ببیند کلید خانه و… است، دیگر بی‌خیال می‌شود و سراغ نفر بعدی می‌رود، چون منطقه نظامی نیست که تفتیش بدنی بکنند و حق هم ندارند دست داخل جیب شما بکنند، فقط راکت را سمت شما می‌گیرند و وقتی بوق زد سؤال می‌پرسند، به خاطر همین به هر سؤالی که پرسیدند ریلکس و با خیال راحت جواب دهید. او در ادامه توضیح می‌دهد مؤدب و ریلکس باشید و حتی به مراقب خدا‌قوت بگویید تا کمتر شک کنند و ماسک و شیلد بزنید، چون نشان می‌دهد کرونا برایتان مهم است و به همین علت سمتتان نمی‌آیند.

امنیت تقلب؛ پرداخت هزینه با رمزارز دیجیتال

یکی از کانال‌های تلگرامی پخش سؤالات با تمسخر و کنایه به سازمان‌های مسئول پس از پخش سؤالات امتحان نهایی دی‌ماه نوشته است‌: «تقلب در امنیت کامل برگزار شد». پخش‌کنندگان سؤالات نکات امنیتی زیادی در کانال‌های خود آموزش می‌دهند؛ مثلا این کانال‌ها تأکید می‌کنند که هنگام خرید هندزفری نامرئی یا هندزفری طرح پاک‌کن با شماره کارت خودتان خرید نکنید و آدرس یکی از ترمینال‌های شهرتان یا اداره پست یا آدرس آشنا‌های خود را بدهید. یا یکی دیگر از این کانال‌ها برای اعضای خود این‌طور نوشته: «هنگام خرید هر وسیله‌ای از هر سایتی سعی کنید اطلاعات خودتان را ندهید یا سیم‌کارت مادرتان یا آدرس کدپستی خودتان را ندهید». نکته بعدی این است که خرید و فروش جز در موارد خاص مثل سؤالات امتحان نهایی که قیمت خیلی بالایی ندارند، به وسیله کارت بانکی انجام نمی‌شود، بلکه به صورت رمز‌ارز دیجیتال و از طریق صرافی‌های معتبر انجام می‌شود. مثلا یکی از کانال‌های پخش سؤالات در پیامی نوشته: «با توجه به محدودیت اعمال‌شده در صرافی‌ها، سقف واریز هر کد ملی در روز به ۲۵ میلیون کاهش یافت. اگر قصد خرید کنکور قبل از جلسه را دارید حتما کیف پول خودتان را از الان شارژ کنید». ادمین‌های این کانال‌ها بسیار مراقب هستند در پست‌هایی که منتشر می‌کنند کوچک‌ترین رد و نشانه‌ای از خود به‌جا نگذارند تا جایی که حتی نمی‌توان به درستی به جنسیت آن‌ها پی برد. مثلا صدای خود را در فایل‌های صوتی که منتشر می‌کنند با نرم‌افزار‌های تغییر صدا عوض می‌کنند یا در فیلم‌هایی که برای اثبات تقلب می‌گذارند، از قلم نوری استفاده می‌کنند تا دست‌هایشان در فیلم مشخص نباشد.

یکی از معروف‌ترین کانال‌های پخش سؤالات پس از گزارش ایسنا درباره پخش‌شدن سؤالات امتحان نهایی دی‌ماه با انتشار عکسی از گزارش ایسنا در کانال خود این پست را منتشر کرده است: «به دلیل اینکه دیگه افتادیم رو تیتر خبرگزاری‌ها، برای کنکور بیشتر ارز قبول می‌کنیم. امنیتش بالاتره، کارت هم اوکیه، ولی ارز بیشتر کار می‌کنیم. روند پرداخت هم تو پی‌وی می‌گم. کنکور سر جلسه میاریم و نهایی هم همین‌طور».

کمترین هزینه‌ای که فرد متقلب با تحمل تمامی استرس‌ها بخواهد بپردازد، از ۲۰ میلیون تومان برای سؤالات سر جلسه و ۴۵۰ هزار تومان برای وسیله تقلب شروع می‌شود تا یک میلیارد تومانی که برخی کانال‌ها برای سؤالات کنکور قیمت‌گذاری کرده‌اند و حتی به بیشتر هم می‌رسد. البته گذشتن از سد کنکور بدون خرید سؤالات هم ارزان‌قیمت نیست. طبق چارتی که ر‌وزنامه فرهیختگان از بررسی داوطلبان کنکور منتشر کرد، تنها دو و نیم درصد رتبه‌های برتر کنکور ۱۴۰۱ در مدارس دولتی درس خوانده بودند و از طرفی شهریه مدارس غیرانتفاعی یا حتی تیزهوشان و نمونه‌دولتی، معلم، کتاب‌های تست، سرویس مدارس به‌هیچ‌وجه ارزان نیست.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات