۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۷۲۷۶۳۸
عضو اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت عنوان کرد؛

الزامات جامعه خانواده‌محور در نظام آموزشی و اجتماعی دنبال نشده است

الزامات جامعه خانواده‌محور در نظام آموزشی و اجتماعی دنبال نشده است
جوان امروزی برای رفع شبهات ذهنی و اشکالاتی که هر روز توسط دشمن بیان می‌شود، نیاز به تئوری دقیق و تبیین آن دارد که ما سرنخ‌های اصلی این تئوری کلمات مقام معظم رهبری است.

به گزارش گروه جمعیت و تعالی خانواده خبرگزاری رسا، آیت الله سید منذر حکیم عضو اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در درس خارج فقه نظام جامع خانواده که در موسسه مفتاح برگزار شد، با اشاره به فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار با زنان فرهیخته کشور گفت: نگاه رهبر معظم انقلاب به مباحث خانواده، دارای ساختاری منظم و مشخص است که همه مسائل روز را در چارچوب این نگاه بیان می‌کنند و مسائل مربوط به زن، جنسیت و حجاب نیز با همین نگاه و به عنوان یک بخش از مجموعه مباحث نظام اجتماعی و نظام خانواده توسط ایشان پرداخته شده است.

عضو اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با تأکید به اجرای فرمایشات رهبری توسط دستگاه‌های مربوطه، اظهار داشت: باید فرمایشات مقام معظم رهبری هم تبیین شود و هم تاثیرگذاری آن در جامعه رصد شود؛ یعنی دستگاه‌هایی که راجع به این موضوعات می‌توانند کار کنند، به صحنه عمل بیایند، گفتمان‌سازی کنند و در مرحله بعد آن را مورد رصد قرار دهند.

نویسنده کتاب جامعه ما ادامه داد: ایشان از مدت‌ها پیش فرمودند که جامعه‌ی ما باید جامعه‌ای خانواده‌محور باشد، اما متأسفانه کم‌کاری و عدم تبیین این موضوع موجب اتفاقاتی شد که تازه بعضی‌ها بیدار شدند و متوجه شدند که از کجا یک جامعه می‌تواند ضربه بخورد.

آیت‌الله حکیم افزود: معتقدم که مفهوم جامعه خانواده‌محور مورد تبیین و توجه قرار نگرفته و الزامات آن در نظام آموزشی و نظام اجتماعی و سیاسی دنبال نشده و منشأ این گسست بین نسلی که در حال رخ دادن است مورد دقت‌نظر قرار نگرفته است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر اندیشه رهبر فرزانه انقلاب، اذعان داشت: ایشان دارای فکری نظام‌مند هستند که مسائل را با نگاهی جامع مورد توجه قرار می‌دهند و از این‌رو هم نقاط قوت و هم آسیب‌ها را در سخنرانی اخیر بیان کردند و از یک نقطه شروع معینی که نظریه اسلام برای خانواده و فلسفه وجود خانواده برای اسلام هست بحث را آغاز نمودند.

آیت‌الله حکیم افزود: در ادامه فرمایشات ایشان می‌بینیم که ضرورت تنوع جنسیتی را با توجه به ملاکات ارزش‌گذاری با هم جمع کردند که نکته بسیار مهم و قابل توجه است.

آیت‌الله سیدمنذر حکیم با اشاره به محور بودن زوجیت و خانواده در نظام اجتماعی  اسلام که در فرمایشات مقام معظم رهبری به آن اشاره شد، گفت: این نکته کلیدی و حساسی است؛ یعنی باید در درون خرده‌نظام‌های اقتصادی و سیاسی، خانواده‌محوری دیده شود و استنباط‌ها جزءنگرانه نباشد.

رئیس پژوهشکده الذریّه النبویّه افزود: به‌رغم اینکه مدعی هستیم اسلام نگاه کل‌نگری دارد و ستون فقراتی دارد که همه را به دور خود جمع می‌کند و آن خانواده است اما دیده می‌شود که خانواده‌محوری در خرده‌نظام‌های مختلف مانند اقتصاد، سیاست و… مغفول مانده است. حتی گاه در درون خود خانواده هم خانواده‌محوری وجود ندارد و صرفا بودن در کنار هم و یک روابط عاطفی جزئی مشاهده می‌شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: به‌رغم نقاط قوتی که وجود دارد و ارزش‌هایی که افراد فارغ از دین و مذهب در درون جمهوری اسلامی برای خانواده قائل هستند، اما ضربه‌ای که می‌خوریم به خاطر آن است به موضوع خانواده آنطور که باید و شاید پرداخته نشد.

آیت‌الله حکیم افزود: متأسفانه سه پارامتر مهم در خانواده یعنی تداوم، تحکیم و تعالی مورد توجه قرار نگرفته و در نهادهای آموزشی مانند حوزه و دانشگاه خوب دنبال نشده است.

عضو اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در پایان اظهار داشت: جوان امروزی برای رفع شبهات ذهنی و اشکالاتی که هر روز توسط دشمن بیان می‌شود، نیاز به تئوری دقیق و تبیین آن دارد که ما سرنخ‌های اصلی این تئوری را در کلمات مقام معظم رهبری می‌بینیم. ایشان رابطه خانواده و جامعه را خوب تبیین کرده و اولویت و اصالت را به خانواده دادند.

آیت‌الله حکیم افزود: در فرمایشات رهبر معظم انقلاب می‌بینیم که زن را مسئول تربیت سرمایه‌های حقیقی جامعه معرفی می‌کند و این یک نگاه دقیق اجتماعی است؛ به عبارتی دیگر تربیت در خدمت جامعه و جامعه در خدمت این تربیت قرار می‌گیرد و زن ستون فقرات این تربیت است و لذا کلمه طلایی امام(ره) که فرمودند زن نصف جامعه است و مربی نصف دیگر، معنا پیدا می‌کند.

ارسال نظرات