۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۷۲۷۹۵۰
با حضور وزیر کشور؛

نشست هم‌اندیشی نخبگان حوزوی برگزار شد

نشست هم‌اندیشی نخبگان حوزوی برگزار شد
نشست هم‌اندیشی نخبگان حوزوی با حضور مسئولان حوزوی و وزیر کشور در سالن همایش های مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نشست هم‌اندیشی نخبگان حوزوی صبح امروز با حضور مدیر حوره های علمیه خواهران سراسر کشور و برخی دیگر از مسئولان حوزوی و با وزیر کشور با موضوع چالش‌های امنیتی و اجتماعی پیشرو در سالن آیت‌الله شرعی حوزه علمیه خواهران برگزار شد.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به صد سالگی حوزه‌های علمیه ابراز داشت: یک قرن از این حوزه گذشت ولی تأثیرگذاری این حوزه‌ها هر روز بیشتر می‌شود.

وی کارنامه حوزه‌های علمیه در عرصه سیاسی را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: قبل از انقلاب ورود روحانیت به عرصه‌های اجتماعی کم یا ناچیز بود، اما بعد از انقلاب اسلامی با تدابیر رهبر معظم انقلاب امروز شاهد اثرگذاری و کنش گری در مسائل اجتماعی به وفور هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین فاضل نقش خواهران طلبه در خدمات اجتماعی در بحران‌های گذشته را در حدود حوزه‌های علمیه برادران عنوان کرد و ابراز داشت: امروز در مسأله حجاب و عفاف و نهاد خانواده دچار مقداری اعوجاج هستیم و ممکن است که در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها این مخاطره جدی است.

 در ادامه حجت الاسلام جلیلی مدیر بخش رسانه مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه با یاد کردن از شهدای امنیت حوزه‌های علمیه گفت: حوزه علمیه در حوادث اخیر هم وارد کارزار شد و روز به روز کارهای مختلفی به وسیله نهادهای حوزوی سراسر کشور انجام شد.

مدیر بخش رسانه مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه دلایل پنج گانه را در اغتشاشات اخیر تشریح کرد و گفت: نخست فقر 21 درصد، دوم آسیب‌های خانوادگی 12 درصد، سوم سواد سیاسی پایین 6 درصد، چهارم هیجانات لحظه‌ای 15 درصد و پنجم تحریک رسانه‌ها 46 درصد بود.

وی افزود: کاش به تذکرات رهبر انقلاب پیش‌تر توجه بیشتری داشتیم و امروز شاهد این تأثیر از رسانه‌های معاند و مخالف جمهوری اسلامی نبودیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین جلیلی از وزیر کشور درخواست کرد که پیگیری مطالبات مردمی از طریق روحانیت فعال شود تا روحانیون مطالبه‌گر باشند و نسان‌های انقلابی و جهادی، حوزه‌های علمیه و طلاب انقلابی بتوانند پیگیر مطالبات مردمی در سراسر کشور باشند.

سپس حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی مسئول ستاد هماهنگی ارتباطات دولت و روحانیت بر تأکید رئیس جمهور به ارتباط وزرا و روحانیت اشاره کرد و گفت: نخستین جلسه مشترک نهادهای حوزوی قم با وزیر کشور در حوزه علمیه خواهران برگزار می‌شود و جلسات دیگر در مراکز دیگر حوزوی برگزار خواهد شد.

مسئول ستاد هماهنگی ارتباطات دولت و روحانیت ادامه داد: با تشکر از میزبانان این جلسه امیدوارم که این جلسه برای تمام حاضران مفید باشد و به سئوال تمام دوستان پاسخ داده شود.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لکزایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با مد نظر قرار دادن آسیب‌های اجتماعی گفت: باید بازگشتی به نهادهایی داشته باشیم که منتقل کننده فرهنگ به نسل‌های جدید بوده‌اند؛ سه نهاد خانواده، مدرسه و مسجد هستند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی آسیب‌های اجتماعی را نیازمند ایده و سیستم و اجرای حکمرانی خانواده را نیازمند توجه عنوان کرد و ابراز داشت: مساجد ما باید خانواده محور باشند؛ ارتباط مسجد و مدرسه و از سویی مدرسه و خانواده باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در بیان دومین نکته خود امنیت فرهنگی را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: برنامه‌ریزی دهه شصت که امنیت فرهنگی بسیج محور و مردم پایه بود دچار مشکل شده است که اگر در این زمینه کاری سازمان یافته مورد توجه قرار نگیرد، در بحث آسیب‌های اجتماعی نمی‌توانیم مشکل را حل کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین لک‌زایی تقسیمات کشوری را مبدأ مشکلات برخی استان‌ها عنوان کرد و گفت: سیستان و بلوچستان یازده برابر مساحت تهران است و مشکلات عدیده فرهنگی دارد که رفع مشکلات آن نیازمند راهکارهایی است که حوزویان برای آن هم راهکارهایی دارند.

در پایان حجت‌الاسلام والمسلمین سید عباس سید نژاد نماینده حوزه علمیه در ستاد عفاف و حجاب وزارت کشور گفت: گسترش تمدن برهنگی در جهان ما را به تفکر وا می‌دارد که ضعف عفاف و پوشش ناشی از یک مسأله جهانی است و نباید تنها به پدیده‌های داخلی بسنده کنیم، هر چند مؤثر بوده‌اند.

نماینده حوزه علمیه در ستاد عفاف و حجاب وزارت کشور ادامه داد: دولتمردان کشورهای مختلف حتی چین با موضوع پوشش مشکل دارند؛ ما هم باید اقداماتی در حد قوی داشته باشیم و کارها را در حد اقدامات جهانی پیش ببریم؛ انقلاب اسلامی ادعای صدور انقلاب به جهان را دارد، وظیفه جمهوری اسلامی گسترش نگاه تمدن اسلامی در جهان است.

وی ابراز داشت: در حجاب و عفاف فقر جدی داریم، نظریه زن مسلمان را نداریم؛ اگر نظریات شهید استاد مطهری نبود، امروزه نظریه جدیدی وجود ندارد؛ این طبیعت‌گرایی یا عریان‌گرایی، آنقدر قوی است که مبتنی بر عرفان و رسیدن به خدا دیده‌اند و در حال گسترش در جهان است اما ما برای زن و خانواده خود نظریه‌ای نداریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید نژاد با اشاره به اینکه در حل مسله عفاف و حجاب تصمیمات جامعی گرفته نمی‌شود ابراز داشت: از وزیر محترم کشور می‌خواهیم که در زمینه‌های مختلف فرهنگی از نخبگان بیشتری استفاده شود و در حلقه‌های تصمیم‌گیری باشند.

ارسال نظرات