۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۷۲۷۸۹۳
به همت معهد الاجتهاد الفعّال؛

دومین همایش تخصصی فقه فعّال در قم برگزار شد

دومین همایش تخصصی فقه فعّال در قم برگزار شد
دومین همایش تخصصی فقه فعال با موضوع جایگاه روایات اهل بیت در تفسیر و عقائد شیعه، با پیام حضرت آیت الله سبحانی در سالن همایش های غدیر قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، دومین همایش تخصصی فقه فعّال با موضوع جایگاه روایات اهل بیت در تفسیر و عقائد شیعه، با پیام آیت الله سبحانی قبل از ظهر امروز در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات قم، با سخنرانی آیات محمد مهدی میرباقری و علی اکبر سیفی مازندرانی برگزار شد.

 در ابتدای این جلسه  پیام آیت الله سبحانی توسط حجت الاسلام کشاورز برای حاضرین در جلسه قرائت شد.

سپس آیت الله سیفی مازندرانی به تبیین موضوع همایش پرداخت و گفت: همه علما در خصوص حجیت روایات اهل بیت(ع) برای استفاده در تفسیر و عقائد وحدت نظر دارند و روایات زیادی در کتاب قواعد تفسیریه(چاپ جامعه مدرسین) در این باب آورده ایم؛ لکن محل اختلاف میان علما، جایگاه و حجیت اخبار آحاد برای استفاده در تفسیر و عقائد است.

وی در ادامه با بیان اینکه بسیاری از علمای سلف و علمای حال حاضر، برای اخبار آحاد اعتباری قائل نیستند، ابراز داشت: با وجود مخالفت بسیاری از علما، از نظر ما اخبار آحاد برای استفاده در تفسیر و عقائد توقیفی حجیت دارند.

آیت الله سیفی مازندرانی، در نقد نظریه موجود، مبنی بر عدم حجیت خبر آحاد برای استفاده در تفسیر و عقائد توقیفی، توضیح داد: در فقه همه علما قائل بر حجیت خبر واحد هستند، به گونه ای که خبر واحد می تواند عموم و مطلقی از قرآن را تخصیص بزند؛ پس می توان از خبر واحد در معارف دینی دیگر، نظیر عقائد و تفاسیر استفاده کرد.

در بخش دیگر این همایش، آیت الله میرباقری، با تاکید بر اینکه پس از پیامبر اعظم(ص)  انحرافی صورت گرفت،  که موجب  ایجاد حجاب بر قرآن و جایگاه اهل بیت(ع) شد، تصریح کرد: بخش اعظم این حجاب، طبق روایات فقط پس از ظهور برطرف خواهد شد و این حجاب سبب بعضی سطحی نگری ها نسبت به قرآن و کلام معصومین(ع) شده است تا جایی که برخی فهم قرآن را سهل الوصول دانسته و به عمق این معارف  بی توجهی می کنند؛ در نتیجه احساس نیاز نسبت به کلام معصومین(ع) ندارند.

وی در بخش دیگر از سخنانش، با اشاره به لزوم تغییر روش اجتهاد و تفقه، اظهار داشت: فهم کلام اهل بیت(ع) راه و قواعد خاصی دارد، که اگر این قاعده، در فقه، اصول و روایات جاری شود، به سطح دیگری از تفقه و اجتهاد خواهیم رسید که بسیاری از مسائل را حل خواهد کرد.

این همایش با رونمایی از کتب جدید آیت الله سیفی مازندرانی با عنوان «منهاج التبیین فی تفسیر القرآن و البراهین الواضحه فی عقائد الامامیه» به پایان رسید.

ارسال نظرات