۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۷۲۸۱۸۳
امام جمعه موقت تهران:

پاک بودن دل در گرو پاک بودن عمل است

پاک بودن دل در گرو پاک بودن عمل است
حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌ فرد گفت: پاک بودن دل در گرو طهارت عمل است و راهی هم برای فساد عقل جز فساد عمل وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران در مراسم درس اخلاق حوزه علمیه امام حسین(ع) که در سالن اجتماعات حوزه برگزار شد، با اشاره به آیه ۲ سوره انفال گفت: سلوک عقلانی و در ادامه سلوک وحیانی اولین اثرش این است که زندگی ما در عالم دنیا زندگی شایسته‌ای خواهد بود یعنی سعادت، آرامش، رفاه که انسان عاقل به دنبال آن است در سایه سلوک عقلانی به دست می‌آید، یعنی اگر می‌خواهیم دنیا داشته باشیم راهی جز اینکه‌ مسلمان و اهل ایمان باشیم نیست و آخرت هم متوقف بر این سلوک است و کمترین تردیدی در آن نیست منتها نفس انسان اجازه نمی‌دهد طبق مسیر عقلانی عمل کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد ادامه داد: دنیا لذت مقطعی نیست هیچ کسی برای لذتی مقطعی سلامت خود را از دست نمی‌دهد، دنیا یعنی لذت با دوام در آن و ببینید کسانی که یک همسر دارند و تا آخر زندگی می‌کنند بیشتر از کسانی که از راه های دیگر برای ارضاء غریزه خود استفاده می‌کنند، لذت می‌برند.

وی افزود: لذا اگر انسان فقط و فقط دغدغه دنیا را داشته باشد باید در چارچوب عقل و شرع زندگی کند لذا عقلا اینطور بودند، گاندی در زندگی‌نامه خود می‌نویسد من در انگلستان و اروپا هستم اما در چارچوب عقاید خود زندگی می‌کنم و با هیچ خانمی ارتباط ندارم، او کسی است که می‌گفت در انقلاب خود مطلب جدیدی ندارم جز درسی که از امام حسین(ع) آموختم، هیچ کسی خارج از چارچوب عقل و شرع به دنیا نمی‌رسد.

تولیت حوزه علمیه امام حسین(ع) اشاره کرد: پنج ویژگی است که قرآن مومن در طراز را تبیین می‌کند و در مقام تبیین کسانی است که از نظر قرآن أُولَئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا.. شما عزیزان باید این آیه را سرلوحه قرار داده و از این گروه باشید یعنی مومن به معنای واقعی کلمه و مومنی که مورد رضای خدای سبحان است. چند ویژگی جوانحی و بعضی جوارحی در ادامه آیه، باید نگاه و توجه ما به قلب ما باشد نه ظاهر عمل منتها باید دانست رصد وانحراف و اصلاح قلب باید عمل خود را مراقب باشد.

استاد اخلاق حوزه علمیه تهران افزود: پاک بودن دل حرف درستی است اما گاهی از آن اراده باطل می‌شود، پاک بودن دل در گرو طهارت عمل است و راهی هم برای فساد عقل جز فساد عمل وجود ندارد، عمل است که یا قلب را پاک یا آلوده می‌کند، قلب را باید رصد کرد اهل معرفت نگاهشان به قلب است اما با توجه به عمل.

امام جمعه موقت تهران گفت: عارف و سالک الی‌الله آراسته به عمل صالح است اما با رصد و توجه دقیق به حضور قلب و خلوص و در محضر خدا بودن، در این پنج ویژگی که به ترتیب، ترس از خدا(جوانحی)، افزودن بر ایمان هنگام تلاوت قرآن (جوانحی) توکل بر خداوند (قلبی و نفسی) و دو امر مهم جوارحی است که عمل ویژه استثنایی نماز که انسان خود را در مقام عبد و خدا را در مقام رب مشاهده می‌کند و حلقه اتصال بین عبد و رب، و عمل دوم حلقه اتصال انسان با انسان روابط اجتماعی که بعضی از اهل معرفت حلقه آخر را کلید واژه سعادت می‌بینند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد در پایان گفت: در ادامه بررسی و توضیح این صفات پنجگانه پیرامون صفات جوانجی صحبت شد اما اولین مرتبه توکل بر خدا اتکال علی الله است که با گناه سازگار نیست لذا ترک نواهی خداوند اولین مرتبه آن است، هر چقدر انسان از این منظر جلو برود به مرتبه‌ای از معرفت می‌رسد که هیچ موثری را در عالم جز خداوند نمی‌بیند، کسی که سلوکش عالمانه نیست نمی‌تواند مدعی توکل باشد، متوکل بر خدا باید بداند وظیفه چیست و طبق آن عمل کند.

ارسال نظرات