۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۷۲۸۲۸۴
دستیار ویژه وزیر امور خارجه:

افول قدرت آمریکا واقعیتی است که جهان امروز با آن مواجه است

افول قدرت آمریکا واقعیتی است که جهان امروز با آن مواجه است
لطفی گفت: افول قدرت آمریکا واقعیتی است که همه آن را پذیرفته اند و حتی اندیشکده‌های آمریکا نیز معتقدند کشورشان درحال افول و نابودی است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، رضا لطفی دستیار ویژه وزیر امور خارجه در نشست تبیینی سیاست خارجی که با موضوع «بررسی تحولات کلان امنیت بین‌الملل» در موسسه دین و تمدن برگزار شد با اشاره به امنیت در حوزه بین الملل اظهار داشت: تجربه نشان داده است که هر یک قرن، جهان پوست اندازی می کند و جابجایی های قدرت اتفاق می‌افتد که در گذشته نیز با فروپاشی امپراتوری عثمانی، اروپایی و تجزیه برخی کشورها این امر وجود داشته و اتفاق افتاده است.

وی در ادامه افزود: ایران اسلامی در صد سال گذشته تجزیه شد و با بستن قراردادهایی، استان هایی از آن جدا شدند که اگر این امر اتفاق نیفتاده و ایران تجزیه نمی شد، قطعاً این کشور، جزء قدرت‌های جهان آن روز بود و باید امروزه در صد سال آینده بسیار مراقب باشیم و به گونه‌ای عمل کنیم تا کشور ایران به کشوری فرادست تبدیل شود؛ نه کشوری فرودست و زیر سلطه دیگران.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه بیان داشت: افول قدرت آمریکا واقعیتی است که جهان امروز با آن مواجه است و حتی اندیشکده‌های این کشور نیز افول آن را پذیرفته و معتقدند کشورشان درحال افول و نابودی است و تنها تفاوت دیدگاهی که در بین آنان وجود دارد، در سرعت یا کندی فول آمریکا است.

وی در ادامه افزود: آمریکا در صدد این است که در جهان شرایطی به وجود آورد که بتواند همانند صد سال گذشته قدرت خود را حفظ کرده و از قدرت های جهانی باقی بماند.

لطفی عنوان کرد: در مقابل قدرت آمریکا، کشورهایی همچون ایران اسلامی، روسیه و چین قرار دارند که برای آنان مشکل اساسی محسوب می‌شوند و در بحث روسیه و اوکراین نیز به گونه‌ای عمل کردند که روسیه مجبور به حمله و جنگ با اکراین شود.

وی در ادامه افزود: به نظر من بازنده اصلی جنگ روسیه، خود کشور اوکراین است و بر آمریکایی ها ضرر و  ضربه ای وارد نخواهد ساخت؛ زیرا از نظر آمریکایی‌ها، کشور اوکراین یک منطقه و جغرافیایی است که برای منافع آمریکا هزینه می شود و اگر لازم باشد این هزینه را خواهند کرد.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه بیان داشت: بازنده دوم جنگ روسیه با اوکراین، کشور روسیه می باشد؛ چراکه طبیعتا جنگ آثار مخرب خود را بر جای خواهد گذاشت و امروز روسیه در ۷۰۰۰ مورد تحریم شده است که واردات و صادرات این کشور را متوقف کرده و توسعه اقتصادی آن را زیر سوال برده است.

وی در ادامه بازنده سوم جنگ روسیه و اوکراین را اروپا دانست و ابراز کرد: اروپا نیز از این جنگ صدمه خواهد دید؛ چراکه اقتصاد اروپا متاثر از این جنگ شده است و مهاجران فراوانی را بر سر آنان سرازیر کرده است که علاوه بر آن، خطر مواجهه و روبرو شدن با جنگ اتمی به وسیله تسلیحات کشتار جمعی بر سر آن کشورها سایه گسترده است.

لطفی ابراز کرد: برنده اصلی جنگ روسیه و اوکراین، کشور آمریکا است؛ چراکه سعی می‌کند تسلیحات خود را در این راستا به فروش برساند و هدف اصلی آمریکا متوقف ساختن روسیه است تا این کشور در پوست اندازی جدید صد ساله جهان از قدرت‌ها عقب بماند.

وی در ادامه افزود: دومین برنده این جنگ، چینی ها هستند؛ زیرا هدف دوم آمریکا مقابله با چینی هاست و جنگ اوکراین با روسیه بهترین سبب برای تمرکز زدایی آمریکا از کشور چین به سمت مسائل روسیه است و این می‌تواند برای چینی ها بسیار مفید و کارساز باشد.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه اظهار داشت: مسئله تایوان چیزی شبیه به مسئله اوکراین است و امروزه نیز آمریکایی ها به شدت درحال تامین تسلیحاتی تایوان هستند تا وضعیت آن کشور را با چین همانند وضعیت جنگی روسیه با اوکراین کنند؛ چیزی که هر لحظه امکان شکل گیری جنگ و درگیری در آن منطقه بیشتر از گذشته فراهم می باشد.

لطفی در ادامه با اشاره به زمینه بودن اوکراین برای شروع جنگ با روسیه و زمینه بودن تایوان برای جنگ با چین اظهار داشت: برای مقابله با ایران اسلامی، راه اندازی اغتشاشات اخیر بهترین زمینه ای بود که دشمنان انقلاب اسلامی می توانستند برای مقابله با ایران اسلامی در دست داشته باشند که البته علاوه بر آن برخی از مشکلات اقتصادی نیز فراهم آمدن زمینه های دشمنی دشمنان با انقلاب اسلامی را فراهم می آورد.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: دشمنان انقلاب اسلامی در اغتشاشات اخیر سه هدف براندازی، به وجود آوردن جنگ داخلی و تجزیه کردن ایران اسلامی را دنبال می کردند که هر سه این موارد را با هم کلید زدند و هر اتفاق کوچکی که در ایران رقم می خورد با امپراطوری رسانه ای خود، تبدیل به بحرانی بزرگ می کردند؛ درحالی که مشابه این اتفاقات و حتی بالاتر از این حوادث در کشورهای دیگر نیز اتفاق افتاده و می‌افتاد؛ اما این گونه هجمه ها و مانورهای رسانه ای بر علیه آنها آنجام نمی گرفت.

افول قدرت آمریکا واقعیتی است که جهان امروز با آن مواجه است

وی در ادامه با اشاره به کنترل فوق العاده اغتشاشات اخیر کشور توسط مراکز امنیتی و مسئولان تصمیم گیر کشور اظهار داشت: واقعاً غربی ها حیرت زده شدند از اینکه برنامه گسترده آنان برای براندازی انقلاب اسلامی به شکست کشیده شد؛ درحالی که بیشترین فشارهای ممکن را بر علیه ایران اسلامی به کار بسته بودند و با همه ابزارهای ممکن برای شکست انقلاب اسلامی ورود پیدا کرده بودند.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه بیان داشت: امروزه حملات و کوشش های غرب از لحاظ جنگ روانی و رسانه ای و حتی در موضع گیری همه مسئولان اروپایی و اعمال تحریم‌ها بر علیه انقلاب اسلامی، امری بی سابقه است و تا به امروز چنین چیزی با این حجم از دشمنی ها وجود نداشته است؛ چنانکه در فضای مجازی به گونه‌ای بر علیه انقلاب اسلامی فعالیت می شد که برخی افراد این گونه فکر می‌کردند که اگر به خیابان‌ها نیایند از قافله عقب  خواهند ماند.

وی در ادامه افزود: امروزه انقلاب اسلامی با جنگ ترکیبی گسترده‌ای مواجه گردیده است و عملیات های نرم متعددی بر علیه آن در حال رقم خوردن است که دشمنان با هدف زمین گیر کردن انقلاب اسلامی در حال دشمنی و نقش‌آفرینی هستند.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه ابراز کرد: یکی از اهداف دشمنان انقلاب اسلامی در اغتشاشات اخیر این بود که فضای کشور را رو به دو قطبی سازی کشاند و با انجام هتک حرمت ها و روسری را از سر زن محجبه کشیدن، نیروهای امنیتی و مردم را عصبانی کند؛ اما با کمک خداوند و با تدابیر مناسبی که اندیشیده شد، دشمنی دشمنان انقلاب اسلامی خنثی شد و دشمنان به اهداف خود دست پیدا نکردند.

لطفی در پایان با اشاره به تلاش های اسرائیل در منطقه خاورمیانه اظهار داشت: یکی از مسائل مهمی که در منطقه وجود دارد، تلاش اسرائیلی ها برای تبدیل شدن به قدرت اول منطقه است و تنها راه رسیدن به این قدرت را تجزیه کشورهای منطقه می‌دانند تا کشورهای منطقه دائما در امنیت خود وابسته به دیگران باشند.

ارسال نظرات