۱۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۵
کد خبر: ۷۱۸۹۹۸
در نشست تخصصی بررسی آخرین تحولات کرانه باختری مطرح شد؛

ابتکار عمل مقاومت در دست جوانان فلسطینی/ رژیم صهیونیستی، ناکام‌تر از دیروز

ابتکار عمل مقاومت در دست جوانان فلسطینی/ رژیم صهیونیستی، ناکام‌تر از دیروز
نشست تخصصی بررسی آخرین تحولات کرانه باختری: در جنین چه خبر است؟ با حضور نماینده جنبش جهاد اسلامی و تعدادی از کارشناسان مسائل منطقه و فلسطین برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، نشست تخصصی بررسی آخرین تحولات کرانه باختری: در جنین چه خبر است؟ روز گذشته در دفتر جمعیت دفاع از ملت فلسطین با حضور سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا، ناصر ابوشریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی، حسین رویوران، کارشناس ارشد مسائل منطقه و علیرضا عرب، کارشناس ارشد مسائل منطقه برگزار شد.

گفتنی است اردوگاه جنین مدتی است به سرخط و نماد تحولات و مقاومت مردم فلسطین در مقابل رژیم اشغالگر قدس تبدیل شده است. گستره دامنه انتفاضه مردم فلسطین علیه نظامیان اشغالگر صهیونیست در کنار اقتدار روز افزون گروه‌های مقاومت فلسطینی علیه آن‌ها که از چهار دهه اخیر آغاز شده است، باعث تزلزل دولت جعلی صهیونیستی این منطقه شده است.

ابتکار عمل مقاومت در دست جوانان فلسطینی/ رژیم صهیونیستی ناکام‌تر از دیروز

صدرالحسینی: جوانان فلسطینی امروز ابتکار عمل مقاومت را در دست دارند

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس ارشد مسائل منطقه غرب آسیا در این نشست با توجه به اینکه بررسی مسأله جنین از موضوعات بسیار مهم و مطرح در تحولات منطقه کرانه باختری است گفت: امروز شیوه‌های مقاومت تغییر کرده است که یکی از مهم‌ترین تغییرات به میدان آمدن جوانانی بوده است که شاید بسیاری از آن‌ها از قطعنامه‌ها و گذشته‌های رژیم صهیونیستی اطلاعی نداشته باشند و شاید حتی بتوانیم بگوییم که تربیت یافته مدارس و دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی هستند؛ اما امروز شجاعانه وارد عرصه مقاومت شده‌اند.

وی ادامه داد: آن‌ها با استفاده از شیوه‌های جدید و با توانمندی‌های قابل توجه و با ابتکارات خودشان با رژیم صهیونیستی مقابله می‌کنند که رژیم صهیونیستی در یک بن‌بست واقع شده است.

صدرالحسینی در توضیح توقف رژیم صهیونیستی در بن‌بست راهبردی اظهار داشت: رژیم صهیونیستی تصور می‌کرد دیگر نسل پنجم و ششم فلسطینی‌ها با او مبارزه نخواهند کرد؛ اما همه مقاومت امروز فلسطین در مناطق اشغالی توسط جوانانی مدیریت و اقدام می‌شود که موجب وارد ساختن ضربه‌های قابل توجه به رژیم صهیونیستی در حالی که بیشتر آن‌ها جوانان زیر سن ۳۰ سال هستند که در واقع ابتکارات جدید در انتفاضه جدید توسط جوانان دنبال می‌شود.

وی افزود: رژیم صهیونیستی به بخش قابل توجهی از اقداماتی که موجب کسب اطلاعات بیشتر از طریق جاسوسان شود، علاقه‌مند است و می‌خواهد آن را از طریق میز مذاکره‌ای که در طول حدود ۲۵ سال گذشته داشته و هیچ نتیجه برای مردم فلسطین به دست نیاورد، دنبال کند.

کارشناس ارشد مسائل منطقه غرب آسیا با اشاره برخی از جریاناتی که علاقه‌مند به مذاکره بدون نتیجه عاقلانه هستند عنوان کرد: کسانی که در حقیقت سابقه انقلابی بودن را هم دارند؛ اما امروز همه اختیار خودشان را به‌موضوع مذاکره گره زده‌‌اند که قطعاً و یقیناً در راستای اهداف رژیم صهیونیستی فعالیت می‌کنند.

وی افزود: آن‌ها تا کنون نه در حوزه میدانی و نه در حوزه سیاسی موفقیتی نداشته‌اند؛ زیرا صهیونیست‌ها حتی آن‌ها را در موضوع عادی سازی روابط دخیل ندانسته‌اند.

صدرالحسینی با اشاره به ناکامی جریان گروه‌های فلسطینی علاقه‌مند به مذاکره با رژیم صهیونیستی توضیح داد: آن‌ها در زمان ترامپ گفتند که مذاکرات را قطع می‌کنیم؛ چرا که هیچ نقش آفرینی در این رابطه نداشتیم و امروز هم که در جریان مبارزات و ابتکارات جدید نسل نو هستیم، آن‌ها فقط نظاره‌گر هستند و البته متأسفانه باید این نکته را بگوییم که سعی و تلاش آن‌ها این است که چوب لای چرخ موفقیت‌های مقاومت بگذارند.

وی ادامه داد: مشاهده کرده‌ایم که آن‌ها در فرآیند یک ربع قرن اخیر به‌جز خیانت به آرمان فلسطین هیچ کاری انجام نداده‌اند و امروز هم رژیم صهیونیستی بر روی اقدامات مؤثر آن‌ها برای جلوگیری از فعالیت مقاومت فلسطین حسابی باز نکرده‌اند؛ اما به‌عنوان مهره‌ای که بتواند در مواقع مختلف بهره برداری کند در حوزه‌های جاسوسی و حفظ و نگهداری موقعیت رژیم صهیونیستی در برخی از اردوگاه‌ها بهره خواهد برد.

کارشناس ارشد مسائل منطقه غرب آسیا با اشاره به تلاش صهیونیست‌ها برای ناکام نشان دادن عملیات‌های فلسطینی‌ها خاطرنشان کرد: صهیونیست‌ها تلاش دارند با یک جنگ شناختی در سطح داخلی و منطقه‌ای حتی در داخل ایران خود را قادر و توانا به انجام هر کاری نشان دهند.

وی ادامه داد: ادامه حضور نظامی امریکا در منطقه هم صرفاً به دلیل حمایت از اسرائیل است؛ زیرا فرآیندها نشان می‌دهند اسرائیل قادر به ایجاد امنیت برای خود نیست و به حمایت یک کشور خارجی مانند امریکا نیاز دارد.

ابتکار عمل مقاومت در دست جوانان فلسطینی/ رژیم صهیونیستی ناکام‌تر از دیروز

ابوشریف: در یک سال گذشته ۸۵۰۰ حرکت مقاومتی علیه صهیونیست‌ها داشته‌ایم

ناصر ابوشریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی نیز در این نشست با اشاره به افزایش خیزش ضد صهیونیستی در کرانه باختری در دو سال اخیر گفت: در حوزه مقاومت در کرانه باختری تحول بنیادینی رخ داده است؛ چرا که جهاد اسلامی همان تعداد عملیاتی را که در طول یک سال علیه اشغال‌گران انجام می‌دادند، تنها ظرف یک ماه انجام می‌دهند که بیان‌گر میزان افزایش سرعت و کیفیت حجم عملیات‌ها علیه رژیم صهیونیستی است.

وی ادامه داد: نسل جوان فلسطین امروز بیش از پیش به دنبال بازپس گیری سرزمین مادری خود است و بیشتر عملیات‌ها و تحرکات مسلحانه ضد صهیونیستی اخیر در مناطق اشغالی توسط جوانانی صورت پذیرفته است که پس از معاهده ننگین اسلو به دنیا آمده‌اند که امروز به جهاد اسلامی پیوسته‌اند؛ زیرا مقاومت را به‌عنوان تنها گزینه رهایی سرزمین مادی خود از اشغال می‌دانند.

نماینده جنبش جهاد اسلامی با اشاره به عملیات اخیر دره اردن توضیح داد: این منطقه، یک منطقه امنیتی است و عملیات در آن نشان از اراده مقاومت در گسترش محدوده جغرافیایی عملیاتی‌اش ضد صهیونیست‌هاست؛ روزانه به‌طور متوسط ۲۰ نفر از نیرو‌های جهاد اسلامی در این منطقه بازداشت می‌شوند؛ اما علیرغم تلاش دشمن برای جلوگیری و تضعیف جهاد اسلامی، هر روز اراده جوانان بیشتر می‌شود.

وی افزود: ما شاهد گسترش مقاومت اعضای جنبش جهاد اسلامی در زندان‌ها نیز هستیم که اخیراً نزدیک به ۱۲۰۰ نفر از اسرایی که عضو جنبش جهاد اسلامی بودند دست به اعتصاب زدند و رژیم صهیونیستی مجبور شد کتباً همه شرایط آن‌ها را بپذیرد و این یک موفقیت بزرگ و نشان دهنده گسترش مقاومت است.

ابوشریف با بیان اینکه پس از عملیات سیف القدس مقاومت در کرانه باختری در حال تحول است ابراز داشت: چه بسا ممکن است به‌زودی عملیات نیرو‌های مقاومت چند برابر شود که در سال ۲۰۲۲ بیش از ۸۵۰۰ اقدام مقاومت در کرانه باختری در صورت‌ها و اشکال مختلف صورت گرفته است.

وی ادامه داد: مردم فلسطین از آمادگی کامل برخوردار هستند؛ قاعده‌ای اجتماعی و گسترده برای حمایت از مقاومت وجود دارد که روز به روز و در حال گسترش است و ما علاوه بر این نیازمند حمایت تمام امت اسلامی و طرفداران آزادی در جهان هستیم.

ابتکار عمل مقاومت در دست جوانان فلسطینی/ رژیم صهیونیستی ناکام‌تر از دیروز

رویوران: جنبش جهاد اسلامی نقش خاصی در مقاومت فلسطینی‌ها دارد

حسین رویوران، رئیس کمیسیون سیاسی جمعیت دفاع از ملت فلسطین و کارشناس ارشد مسائل بین المللی با متکامل‌تر خواندن انتفاضه اخیر کرانه باختری نسبت به دو انتفاضه قبلی گفت: سیر تحولات فلسطین نشان می‌دهد جامعه فلسطین توانسته است تحولی جدی در سیر مبارزات خود ایجاد کند و مقاومت این ملت هرروز ابعاد بیشتری می‌یابد.

وی ادامه داد: امروز محور مقاومت، قدرت بازدارندگی متعددی دارد که در جنگ‌های اخیر غزه شاهد توان ایستادگی مقاومت در برابر ارتش صهیونیستی بودیم.

رویوران با اشاره به تأکید رهبر انقلاب در هشت سال گذشته برای مسلح کردن کرانه باختری توضیح داد: جنبش جهاد اسلامی تنها گروهی بود که این کار را در دستور کار خود قرار داد، هرچند گسترش مقاومت نتیجه کارکرد همه گروه‌های فلسطینی است؛ اما در تحولات کرانه جنبش جهاد اسلامی نقش خاصی دارد.

وی افزود: امروز رژیم صهیونیستی از ایجاد شرایط پایدار سیاسی ناکام مانده است و نگران است به جنگ درونی در مناطق اشغالی تبدیل شود؛ از این رو صهیونیست‌ها می‌کوشند با گسترش عملیات‌های ضد فلسطینی شرایط را در آستانه انتخابات امنیتی کنند تا از فروپاشی رژیم صهیونیستی جلوگیری کنند.

رئیس کمیسیون سیاسی جمعیت دفاع از ملت فلسطین با اشاره به تلاش رژیم صهیونیستی برای احداث دیوار حائل گفت: اشتباه راهبردی صهیونیست‌ها این بود که با گسترش شهرک‌های صهیونیستی در آن سوی دیوارها و اسکان بیش از ۷۰۰ هزار یهودی، عملاً در معرض عملیات‌های ضد اشغالگری گروه‌های مقاومت فلسطینی قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: افزایش عملیات‌های ضدصهیونیستی نشان می‌دهد که امروز جامعه فلسطینی به این نتیجه رسیده‌اند که هیچ راهی به‌جز مقاومت دربرابر اشاغل‌گران را ندارند و به‌نوعی اجماعی در ارتباط با مقاومت در میان ملت فلسطین شکل گرفته است.

رویوران با اشاره به انتفاضه‌های پیشین توضیح داد: آنچه در حال حاضر در کرانه باختری رقم می‌خورد، یک مقاومت فراسازمانی است که مدل جدیدی از مقاومت است که نشان دهنده انتخابات مردم فلسطین در رویارویی با رژیم صهیونیستی به‌عنوان تنها راه برای آزاد سازی سرزمین‌های اشغالی است.

وی افزود: رژیم صهیونیستی نسبت به مسائل امنیتی، آسیب پذیر است؛ از زمانی که انتفاضه اول آغاز شد این رژیم نزدیک به چهار میلیارد دلار هزینه کرد تا دیوار حائل را احداث کند؛ اما آنچه که امروز اتفاق می‌افتد این است که رژیم صهیونیستی با یک بحران راهبردی مواجه است؛ زیرا رژیم صهیونیستی تصور می‌کرد بتواند امنیت شهرک نشینان را تأمین کند؛ اما در تأمین امنیت به چالش کشیده شده است.

ابتکار عمل مقاومت در دست جوانان فلسطینی/ رژیم صهیونیستی ناکام‌تر از دیروز

عرب: گفتمان مقاومت در کرانه باختری غالب شده است

علیرضا عرب، کارشناس مسائل فلسطین با اشاره به جنگ دوازده روزه، افزایش تنش را مستمر دانست و گفت: عملیات‌های مقاومت در ماه‌های اخیر عمدتاً انفرادی و بعضاً سازمانی است که به‌صورت مسلحانه و غیرمسلحانه انجام می‌شود که جوانان میان ۱۷ و ۲۵ سال در آن شرکت دارند.

وی افزود: فرهنگ و گفتمان مقاومت در کرانه باختری دست بالا را پیدا کرده است و گفتمان سازش، مورد توجه جوانان و سایر اقشار در کرانه باختری نیست.

عرب نقطه افزایش این تنش‌ها را از عملیات سیف القدس دانست و خاطرنشان ساخت: حجم این عملیات‌ها پس از عملیات سیف القدس چه از نظر عملیات‌های مسلحانه و غیر مسلحانه، سازمانی یا مردمی چهار برابر بیشتر از عملیات سیف القدس ارزیابی می‌شود.

وی ادامه داد: مهم‌ترین دستاورد مقاومت پس از جنگ سیف القدس، پیروزی در جنگ شناختی است که از یک سو موجب کاهش روحیه در میان نظامیان اشغالگر شده است و از سوی دیگر منجر به افزایش روحیه جامعه فلسطینی شده است و در نتیجه شاهد افزایش عملیات‌های مقاومت علیه نیروهای صهیونیست هستیم.

کارشناس ارشد مسائل فلسطین با اشاره به تلاش رژیم صهیونیستی تحت‌عنوان عملیات شکست موج توضیح داد: اسرائیل می‌خواست با این عملیات کانون مقاومت که در کرانه باختری و منطقه جنین تشکیل شده بود را در هم بکوبد؛ اما نه‌تنها این عملیات شکست خورد، بلکه امروز شاهد گسترش کانون‌های مقاومت در سطح کرانه هستیم که از نابلس، طوباس، الخلیل و به تازگی نیز شاهد این عملیات‌ها در دره اردن بوده‌ایم.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات