۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۵
کد خبر: ۷۲۸۳۴۸
آیت الله رجبی:

طرح ولایت مبانی و اعتقادات افراد را مستحکم و تقویت می کند

طرح ولایت مبانی و اعتقادات افراد را مستحکم و تقویت می کند
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: باید مباحث معرفتی یک گام جلوتر از مباحث اعتقادی پیش برده شوند و طرح ولایت، طرحی است که تمامی مولفه های لازم در آن جمع است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمود رجبی رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در نشست مجازی تبیین ضرورت‌های دوره مبانی اندیشه طرح ولایت ویژه مدیران و معاونان تهذیب استان ها که صبح امروز به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به اینکه هر انسانی در زندگی خود مسیری را که انتخاب می کند، بر اساس دو عامل مهم تصمیم گرفته و عمل می کند اظهار داشت: یکی از عوامل تصمیم ساز، عامل شناخت و معرفت است که اگر این عامل در مخاطبان وجود داشته باشد در نحوه تصمیم‌گیری افراد تاثیر به سزایی بر جای خواهد گذاشت.

وی در ادامه افزود: مسئله شناخت بحث بسیار مهم و زیرساختی بوده و حالت انگیزشی دارد و اهل بیت علیهم السلام نیز ابتدا با تمرکز بر اعتقاد به الوهیت و اعتقاد به خداوند وظیفه هدایتگری خود را شروع می‌کردند؛ چراکه مسیر رسیدن به خداوند را بصیرت، معرفت و آگاهی افراد به امور می دانستند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان داشت: جامعه اسلامی و کسانی که متولی شناخت ترویج و نهادینه سازی معارف حقیقی هستند، وظیفه دارند بر اساس شناخت و آگاهی حرکت کنند؛ چنانکه اغتشاشات اخیر نشان داد که هدف دشمنان نیز تاثیرگذاری بر شناخت افکار عمومی بود.

وی در ادامه با اشاره به فتنه ها و اغتشاشات اخیر کشور اظهار داشت: این فتنه ها نشان داد که منشأ تمامی این اغتشاشات، شناخت نادرست و باطل افرادی بود که دشمنان در اذهان و افکار آنان جای داده بودند و به همین خاطر باید مسئله بصیرتی و شناختی خواص و توده مردم جامعه اسلامی مورد توجه قرار گرفته و با جدیت به پیش برده شود.

آیت الله رجبی ابراز کرد: اگر رهبر معظم انقلاب اسلامی بر ضرورت جهاد تبیین تاکید می‌ورزند ریشه در همین حقیقت دارد که انسان موجودی است که بر اساس آگاهی و معرفت خود تصمیم می گیرد و آگاهی مسیر افراد را مشخص می گرداند و اگر این آگاهی درست باشد نظام اسلامی را بیمه خواهد کرد.

وی در ادامه بیان داشت: در بین مجموعه آموزه های دینی که به نسل ها انتقال داده می شود، آموزه های بنیادی و اساسی سهم سرنوشت‌سازی را در همه مجموعه های تعلیمی دارند و اگر ما بخواهیم به گونه ای عمل کنیم که مخاطبان در تندبادها لغزش نداشته باشند، باید سرمایه گذاری های بنیادی را جدی گرفته و در نهادینه سازی و درون ریزی کردن آموزه ها، برنامه ریزی دقیق و منسجمی به کار گیریم.

آیت الله رجبی ابراز کرد: مجموعه آموزه های اسلامی یک منظومه کامل است و مجموعه معارفی که اسلام عرضه کرده است از یک ریشه منشعب می‌شود؛ چنان که وقتی کلمه طیبه در قرآن کریم می آید تمایز و ثمرات بد و خوب آن در بنیان افراد بیان می شود و اگر بنیان افراد قوی تر و محکم تر گردد، به طبع نتایج خوب و بهتری در آموزش ها و تعلیم ها به دست خواهیم آورد.

وی در ادامه افزود: باید شناخت ها و معارف های ما بر استدلال ها و استناد های محکمی استوار باشد و بدون شک یکی از منابع شناخت اسلام منابع دینی است؛ اما در جامعه امروز با برخی از افرادی روبرو هستیم که با اصل دین و مبانی آن که ما با آن مبانی بر آنان استدلال می کنیم را نمی پذیرند و ما باید به ناچار با استمداد از براهین عقلی با شبهات آنان برخورد کرده و با آن مواجه شویم و جواب های قانع کننده ای را ارائه دهیم.

آیت الله رجبی بیان داشت: یکی از ویژگی های اغتشاشات اخیر این بود که برخی از افراد به هر استدلالی نه می آوردند و هیچ دلیل و برهانی را قبول نمی کردند؛ به گونه ای که تنها راه اقناع سازی آنان با تکیه بر استدلال های عقلی بود و باید از این مسیر بر اشکالات فکری و شبهات آنان پاسخ مستدل داده شود.

وی در ادامه افزود: باید بین اصول عقاید و نظام فکری ارتباط برقرار شده و مبانی مستحکم اعتقادی با مسئله نظام سیاسی اسلامی و مسئله ولایت فقیه پیوند داده شود تا در بحران هایی که پیش می آید ولایت فقیه به عنوان شاخص شناخته شود.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ابراز کرد: باید مباحث معرفتی یک گام جلوتر از مباحث اعتقادی پیش برده شوند و طرح ولایت، طرحی است که تمامی مولفه های لازم را که ممکن بوده، در خود جای داده است و رسالت این طرح این است که شبهات مبنایی مخاطبان را حل کرده و مباحث معرفت‌شناسی، خداشناسی، انسان شناسی، فلسفه، مبانی اخلاق و مجموعه مباحث اخلاقی را دنبال می کند.

آیت الله رجبی با اشاره به کلام آیت الله مصباح یزدی که گفت طرح ولایت حاصل ۵۰ سال پشتوانه فکری است اظهار داشت: تمامی مباحث این طرح همراه با مبانی عقلی ارائه می شود و اساس کار کاملا براساس عقلانیت و برون دینی است و در این طرح پیوند نظام توحیدی، نظام سیاسی و حقوقی به طور کامل مشخص و ارتباط آنها با همدیگر تبیین می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های ایجادی طرح ولایت ابراز کرد: کسانی که طرح ولایت را می‌گذرانند از لحاظ بُعد انگیزشی ترقی پیدا می‌کنند که بهترین دلیل بر این گفته، اظهارات دانش پژوهان این طرح است که این دوره ها را گذرانده اند و انرژی غیرقابل وصفی را نسبت به مکتب و ولایت فقیه به دست آورده‌اند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ابراز کرد: یکی از مشکلات امروز جامعه ما داشتن احساس هویت در برخی افراد است و هرجا طرح ولایت اجرا شده است ایجاد احساس هویت در مخاطبان را تقویت کرده است که هویت سازی یکی از نتایج و ثمرات این طرح بوده است و نتایج بسیار خوبی نیز در این مدت کسب شده و به دست آمده است.

آیت الله رجبی در پایان اظهار داشت: به دلیل اینکه طرح ولایت از اتقان و مبنای لازم و کافی برخوردار است، هر کجا این طرح به اجرا گذاشته شده، افرادی که با شبهات مختلف مواجه می شوند با شرکت در این طرح، پاسخ های مناسبی را دریافت کرده و مصونیت سازی بسیار خوبی در برابر شبهات پیدا می‌کنند که در جای خود بسیار با اهمیت و قابل توجه است.

ارسال نظرات