۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷
کد خبر: ۷۲۸۶۸۸
حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی:

تمسک به قرآن راهکار رهایی انسان از فقر و بیچارگی است

تمسک به قرآن راهکار رهایی انسان از فقر و بیچارگی است
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی قمی در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت به بیان نکاتی از خطبه ۱۷۳ و نامه ۵۳ نهج البلاغه پر پرداخت.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسینی قمی، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، در ادامه درس‌هایی از نهج‌البلاغه ضمن اشاره به فرازهایی از خطبه ۱۷۶ نهج‌البلاغه، اظهار داشت: حضرت در بیان نورانی این خطبه، ۵ ویژگی را برای قرآن کریم ذکر می‌کنند و می‌فرمایند؛ قرآن کریم نصیحت کننده‌ای است که کسی را فریب نمی‌دهد؛ حضرت در نامه‌ای (نامه ۵۳ نهج‌البلاغه)  می فرمانید؛ « وَلاَ تَعْجَلَنَّ إِلَى تَصْدِيقِ سَاعٍ فَإِنَّ السَّاعِيَ غَاشٌّ، وَإِنْ تَشَبَّهَ بِالنَّاصِحِينَ»؛ در تصديق سخن‌چین شتاب مكن، زيرا سخن‌چین، گرچه در لباس اندرز دهنده ظاهر مى‌شود، امّا خیانت‌کار است.

وی بابیان این‌که حضرت در این خطبه قرآن کریم را هدایتگری که هیچ‌گاه گمراه نمی‌سازد، معرفی می‌کنند، اظهار داشت: مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام می‌فرمایند، قرآن کریم سخنگویی است که دروغ نمی‌گوید و هرکسی باقران هم‌نشین شود، بر هدایت او اضافه و از نابینایی و کوردلی او کم می‌شود، کسی با داشتن قرآن کریم گرفتار و فقیر و بیچاره نیست.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر عدم امکان بی‌نیازی بدون قرآن را از دیگر ویژگی قرآن در بیان امام علی علیه‌السلام ذکر کرد و اظهار داشت: امام علیه‌السلام می‌فرمایند؛ از قرآن کریم درمان دردها را مطالبه کنید؛ چراکه قرآن شفاست و در شداید و گرفتاری‌ها از قرآن کریم کمک بخواهید.

وی با اشاره به این‌که امام علی علیه‌السلام در ادامه خطبه بعد از ذکر «فَإِنَّ فِیهِ شِفَاءً مِنْ أَکْبَرِ الدَّاءِ»؛ قرآن کریم را شفاى سخت ترین بیماری‌ها یعنى کفر، نفاق، جهل و ضلالت می‌دانند، اظهار داشت: بیماری‌های جسمی تنها بهانه‌ای برای گذر از این دنیاست و بالاترین بیماری‌ها بیماری روحی است و بزرگ‌ترین درد انسان این است که یک‌عمر با تکبر، عجب، بددلی، سوءظن، بداخلاقی، غرور و خودپسندی و خودبزرگ‌بینی زندگی کند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسینی قمی ضمن تبیین روایتی از رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله که بهترین افراد کسی است که برای خانواده‌اش بهترین باشد،خاطرنشان ساخت: اگر اخلاق ما در بیرون خوب و اخلاق در خانواده و در میان زن و بچه‌هایمان بد بود، گرفتار نوعی نفاق و دورویی شده این مهم از نشانه‌های بیماری روحی است.

وی بابیان این‌که امام علی علیه‌السلام در ادامه فرزهایی از خطبه ۱۷۶ نهج‌البلاغه، قرآن را بهترین وسیله نجات و مهم‌ترین سبب براى جلب عنایات الهى توصیف می‌کنند، اظهار داشت: حضرت می‌فرمایند؛ به‌واسطه محبت به قرآن کریم درخواستتان را از ذات اقدس الهی مطرح سازید؛ دوست داشتن قران کریم سطوح مختلفی دارد که تلاوت آیات الهی تنها یکی  از این ابعاد است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت بر اهمیت تداوم تلاوت قرآن کریم تصریح و انس با آیات الهی را از اسباب ارتقاء جایگاه علمی و معرفتی علمای اسلام برشمرد و ابراز داشت: سخن گفتن باقران کریم دیگر مرحله‌ای است که از تداوم تلاوت آیات الهی و انس باقران به دست می‌آید.

وی تأثیر آیات الهی بر روح و جان آدمی را از دیگر سطوح هم‌نشینی و محبت به قرآن کریم دانست و اذعان داشت: تاریخ بهترین گواه، گستره تغییر و تحولات افراد با تمسک آیات الهی و حتی یک آیه از قرآن کریم است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسینی قمی بابیان این‌که قرآن کریم در روز قیامت شافی و شاکی خواهد بود، اظهار داشت: هرکسی قرآن از او شفاعت کند شفاعتش پذیرفته خواهد شد و هرکسی قرآن از او شکایت کند، شکایتش پذیرفته خواهد شد.

ارسال نظرات