۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۷
کد خبر: ۷۲۸۸۱۲

گزارشی از حضور پای کار گروه های جهادی طلبگی در خوی

گزارشی از حضور پای کار گروه های جهادی طلبگی در خوی
هم اکنون بیش از ۶۰ گروه جهادی در مناطق زلزله زده خوی حضور دارند و مشغول خدمت رسانی، امدادرسانی و کمک رسانی به مردم زلزله زده خوی هستند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، پس از وقوع زمین لرزه ۵.۹ ریشتری شنبه شب در خوی بلافاصله گروه‌های جهادی، طلاب، مبلغان، روحانیون و سایر افراد با حضور میدانی در مناطق زلزله زده به دلیل حجم بالای خرابی‌های زمین لرزه و نیز سرمای هوا به یاری مردم زلزله خود شتافتند.

این در حالی است که در همان ساعات اولیه زلزله، مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور طی پیامی از گروه های جهادی حوزوی خواست تا سریعاً وارد عمل شده و به کمک مردم بروند تا باری از روی دوش آنها بردارند و به رسالت اجتماعی خودشان عمل کنند.

این روزها با این که بسیاری از شبکه های خارجی معاند و برخی منافقان داخلی هجمه گسترده ای را علیه روحانیت و بسیجیان آغاز کرده اند که نمونه آن را در اغتشاشات اخیر به وضوح مشاهده کردیم، روحانیت و گروه های جهادی و نیروهای مسلح همچنان پای کار مردم هستند و آنها را در هیچ شرایطی تنها نمی گذارند.

هم اکنون بیش از ۶۰ گروه جهادی در مناطق زلزله زده خوی حضور دارند و مشغول خدمت رسانی، امدادرسانی و کمک رسانی به مردم زلزله زده خوی هستند، راه اندازی چادرهای فرهنگی، امدادی، موکب‌های پذیرایی و خدمت رسانی، کمک به مردم زلزله زده خوی برای جمع آوری وسایل منازل، توزیع نان، اقلام امدادی، پتو و جمع آوری کمک‌های مردمی بخشی از اقدامات گروه‌های جهادی تاکنون در منطقه زلزله زده خوی است.

با توجه به بارش برف و برودت هوا فعالیت این گروه‌های جهادی نیز تقویت شده و با همکاری گروه‌های مردمی ضمن جمع آوری کمک‌های مردمی، اقلام ضروری مردم منطقه فعالیت‌های جهادی نیز استمرار خواهد داشت.

تعداد بازدید : 3

حضور نیروهای جهادی و طلاب در مناطق زلزله زده

رئیس اداره تبلیغات اسلامی خوی با اشاره به حضور نیروهای جهادی از جمله روحانیون، هیئتی‌ها و نیروهای جهادی بعد از وقوع زمین لرزه خوی به صورت میدانی در مناطق زلزله زده خوی حضور دارند، گفت: لحظه وقوع زلزله جلسه هماهنگی برنامه‌های دهه فجر در دفتر امام جمعه خوی در حال برگزاری بود که زلزله موجب نیمه تمام ماندن جلسه شد و از همان لحظه بلافاصله طلاب و روحانیون و هیئتی‌ها طی جلسه‌ای جهت هماهنگی گرد هم آمده و به روستاهای اطراف و مناطق زلزله زده جهت شناسایی نیازها و امدادرسانی اعزام شدند.

حجت الاسلام محسن مسلمی با بیان اینکه در مورد افراد و نیروی جهادی فعلاً، نیروهای بومی شهرستان اعم از طلاب، هیئتی‌ها و نیروهای جهادی کف میدان هستند و کفایت می‌کند، گفت: الان مهم‌ترین نیاز منطقه، چادر، پتو، بخاری، لوازم گرمایشی، مواد غذایی، نان و ظروف یکبار مصرف است.

وی اضافه کرد: از لحظه‌ای که زلزله رخ داده است طلاب شبانه روز بدون استراحت در خدمت زلزله زده‌ها هستند و با توجه به حجم گسترده خسارات وارده بر خانه‌ها و استمرار پس لرزه‌ها، مردم چون نمی‌توانند به منازل خود برگردند، مجبور هستند در چادرهای موقت زندگی کنند و لذا نیاز جدی به چادر وجود دارد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی خوی تصریح کرد: از لحظات اولیه زلزله استاندار، وزیر کشور، رؤسای اورژانش و هلال احمر، امام جمعه خوی ودیگر مسئولین استانی و شهرستانی در منطقه حاضر هستند و کمک‌های لازم را به زلزله زده‌ها انجام می‌دهند و تاکنون بیش از ۳۰ کمپ برای زلزله زده‌ها ایجاد شده است اما با توجه به اینکه شهرستان خوی بیش از ۴۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و دمای هوا بسیار سرد است، تعداد چادرهای اهدا شده کافی نیست و لذا از هموطنان تقاضا داریم در این زمینه کمک کنند.

آشپزخانه طبخ غذای گرم روزانه برای ۱۰ هزار نفر در خوی با همکاری طلاب

حجت الاسلام مسلمی خاطرنشان کرد: تاکنون کمک‌های مردمی مورد رضایت بود اما نیاز مردم بسیار بالا است و مردم از حضور مسئولین در مناطق زلزله زده رضایت دارند.

م/گزارش تجمی از فعالیت گروه های جهادی طلاب و امداد رسانی به مردم زلزله زده خوی

وی تاکید کرد: بیشترین آسیب‌ها در شهر فیرورق، روستاهای زیوه حسن خان، شهرک ولیعصر خوی و مسکن‌های مهر شهر می‌باشد که تا حد امکان و توان امداد رسانی‌ها صورت گرفته است اما باز هم نیاز است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی از راه اندازی آشپزخانه طبخ غذای گرم در مناطق زلزله زده خبر داد و گفت: به همت ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) آشپزخانه طبخ غذای گرم روزانه برای ۱۰ هزار نفر از امروز در مناطق زلزله زده با همکاری و کمک طلاب راه اندازی می‌شود.

آب، نان، پتو و اقلام بهداشتی از نیازهای اولیه مردم خوی است

راهیار تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی نیز در خصوص حضور نیروهای جهادی در منطقه زلزله زده خوی گفت: تعدادی از امامان مستقر در خوی و شهرستان‌های استان، علاوه بر جمع آوری کمک‌های مردمی برای زلزله زدگان خوی اقدام به تشکیل تیم‌های جهادی برای عزیمت به خوی کرده‌اند.

حجت الاسلام رحیم خلیل زاده با اشاره به حضور گروه‌های جهادی در خوی افزود: بخشی از کمک‌های مردمی برای زلزله زدگان توسط گروه‌های جهادی به دلیل سرما، برودت هوا و تداوم پس لرزه‌ها توسط روحانیون در محل استقرار آنها انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه اقلام ضروری مثل آب، نان، پتو، لباس گرم، چادر و اقلام بهداشتی در اولویت نیازهای مردم است.

حجت الاسلام خلیل زاده گفت: به یاد داشته باشیم که مردم در مناطق زلزله زده با سرمای شدید و برف هم مواجه شده‌اند و لازم است مردم خداجو و ولایی استان کمک‌های خود را از طریق نهادها و سازمان‌های مربوطه به آن‌ها برسانند.

م/گزارش تجمی از فعالیت گروه های جهادی طلاب و امداد رسانی به مردم زلزله زده خوی

استمرار حرکت‌های جهادی طلاب و روحانیون

هم اکنون گروه جهادی سید محمد هادی موسوی یکی از گروه‌های جهادی طلاب علمیه خوی که با محوریت امام جمعه این شهر تشکیل شده و فعالیت می‌کند، به طبغ غذای گرم و توزیع آن در بین زلزله زده‌ها می‌پردازد.

همچنین طلاب روز دوشنبه نیز نقطه به نقطه شهر و روستاهای اطراف را بازدید کردند و در مناطقی که نیاز به ایجاد کمپ بود شناسایی و با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) اقدام به برپایی کمپ و چادر کردند که تاکنون سه کمپ توسط طلاب احداث شده است.

از روز دوشنبه هم گروه‌های جهادی، جمعیت امام رضایی‌ها، جامعه ایمانی مشعر و دیگر گروه‌های حاضر در اداره تبلیغات اسلامی خوی که در قالب قرارگاه هماهنگی برنامه‌های گروه‌های جهادی حاضر در خوی هستند نیز مشغول فعالیت‌های کمک رسانی به مردم زلزله زده هستند.

گروه جهادی احرار الحسین دیگر گروه جهادی طلاب است که در جریان زلزله نقش بسیار فعالی را ایفا می‌کند که با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام آشپزخانه‌ای را راه اندازی کردند که از فرد به طبخ روزانه هزار غذای گرم برای زلزله زده‌ها می‌پردازند.

راه اندازی موکب خدمت رساتی توسط طلاب مدرسه علمیه امام خمینی (ره) تهران در خوی

جلسه فصلی ائمه جمعه آذربایجان غربی روز دوشنبه برگزار شد، با پیشنهاد امام جمعه خوی و نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی، بخشی از این جلسه به بررسی کمک رسانی به زلزله زدگان خوی اختصاص داد و در حال حاضر ائمه جمعه، روحانیت، هیئات مذهبی و گروه‌های جهادی پای کار هستند و از بابت تأمین نیرو مشکلی وجود ندارد، در این راستا، نان، چادر، پتو و وسایل گرمایشی و خوراک با توجه به سردی هوا و استمرار پس لرزه‌ها نیاز ضروری و اساسی زلزله زده‌ها است.

م/گزارش تجمی از فعالیت گروه های جهادی طلاب و امداد رسانی به مردم زلزله زده خوی

طبق روال روز گذشته طلاب جهادی در قالب گروه‌های متعدد به روستاهای اطراف اعزام شدند تا ضمن بررسی مشکلات و توزیع کمک‌های رسیده از سوی مردم و نهادها، کمبودها را احصا کرده و برای آن راهکار ارائه دهند.

طلاب شهرهای دیگر نیز از روز دوشنبه در مناطق حاضرشده اند، طلاب مدرسه علمیه امام خمینی (ره) تهران با حضور در مناطق زلزله‌زده شهرستان خوی اقدام به راه‌اندازی موکب خدمت رسانی کردند و در این موکب نوشیدنی و خوراکی‌های گرم آماده و میان مردم زلزله‌زده و نیروهای امدادرسان توزیع می‌شود.

همچنین طلاب جهادی این مدرسه در کنار برپایی موکب و خدمات فرهنگی-تبلیغی، در آواربرداری و کمک در بیرون کشیدن لوازم قیمتی زلزله‌زدگان به یاری آن‌ها می‌پردازند.

استفاده از گروه‌های جهادی در خدمت رسانی به زلزله‌زدگان خوی

معاون اول رئیس جمهور نیز در نامه‌ای به وزیر کشور و استاندار آذربایجان غربی بر استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی با هماهنگی استانداری، دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط برای خدمت رسانی به زلزله زدگان خوی تاکید کرد.

محمد مخبر روز دوشنبه پیرو نامه دبیر شورای عالی جهاد سازندگی، امور عشایر کشور و توسعه روستایی در خصوص زلزله شهرستان خوی و ضرورت هماهنگی گروههای جهادی برای خدمت رسانی به زلزله زدگان، دستوری صادر کرد.

به همین منظور معاون اول رئیس جمهور در نامه‌ای به وزیر کشور و استاندار آذربایجان غربی برای هم افزایی نیروهای جهادی و استفاده ظرفیت این گروه‌ها تاکید کرد.

آمادگی مساجد آذربایجان غربی برای اسکان موقت زلزله زدگان خوی

رئیس اداره تبلیغات اسلامی ارومیه از هماهنگی مساجد ارومیه برای اسکان موقت زلزله زدگان خوی خبر داد و افزود: از ساعت اولیه زلزله در خوی، طی جلسه‌ای که در فرمانداری ارومیه برگزار شد، با مساجد ارومیه جهت اسکان زلزله زده‌ها هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است و مساجد ارومیه آماده اسکان هستند و تاکنون هم برخی مساجد میزبان اهالی خوی هستند.

تعداد بازدید : 2

حجت الاسلام حسن محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر اضافه کرد: روحانیت، هیئتی‌ها و مساجد ارومیه پای کار خدمت و کمک به زلزله زدگان خوی هستند و در این زمینه جمع آوری کمک‌ها و ارسال به مناطق زلزله زده، به صورت خودجوش توسط طلاب، روحانیون و هیئتی‌ها آغاز شده است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی ارومیه افزود: مساجد لطفعلی خان، امام خمینی (ره) شهرک شهریار، موسی بن جعفر، امام هادی محله کشتارگاه، حاجی پیرلو، یازهرا محله حسین آباد، حسینیه ثارالله و مصلای بزرگ امام خمینی (ره) ارومیه آماده اسکان برای زلزله زدگان خوی می‌باشد و احتمال افزایش این مساجد وجود دارد.

وی ادامه داد: مردم مؤمن و متدین ارومیه همیشه نشان دادند که در سختی‌ها و زلزله و سیل در کنار هم وطنان خود هستند و آنها را تنها نمی‌گذارند و طی تماس‌هایی که با شهرستان خوی داریم، نیازها برآورده می‌شود و بر اساس آن نیازها کمک‌های مردمی جمع آوری می‌شود و لذا تهیه و ارسال، لوازم گرمایشی و خوراک و مواد غذایی در اولویت کمک‌های مردمی است.

امداد ۶۰ گروه جهادی به زلزله زدگان خوی

فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی نیز با بیان اینکه ۶۰ گروه جهادی برای امداد به زلزله زدگان در خوی مستقر هستند، گفت: ۶۰ گروه جهادی برای امدادرسانی به زلزله زدگان در خوی مستقر است، همچنین یک اکیپ نانوایی سیار، نخستین بیمارستان سیار نیز راه اندازی شده تا در صورت نیاز به مردم خدمات دهند.

سردار حبیب شهسواری با بیان اینکه با توجه به گستردگی مناطق زلزله زده در خوی ۱۲ سوله بزرگ تجهیز شده و با چادرهای هلال احمر، اسکان زلزله زدگان را انجام می‌دهیم، گفت: بسته‌های غذایی ۷۲ ساعته به زلزله زدگان اهدا شده است.

وی با بیان اینکه نانوایی صحرایی روز دوشنبه در خوی راه اندازی شد، افزود: همچنین یک آشپزخانه سیار با ظرفیت پخت ۶ هزار غذا راه اندازی شده است.

م/گزارش تجمی از فعالیت گروه های جهادی طلاب و امداد رسانی به مردم زلزله زده خوی

حضور جهادی طلاب در مناطق زلزله‌زده خوی

حجت الاسلام والمسلمین صادقی، مسئول دفتر حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان امدادونجات از آمادگی گروه‌های جهادی طلاب برای اعزام به مناطق زلزله‌زده خوی خبر داد. مسئول دفتر حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان امدادونجات در گفت‌وگویی به هماهنگی صورت گرفته جهت مشارکت طلاب در طرح حمایت‌های روانی از حادثه‌دیدگان اشاره و بر ضرورت بهره‌گیری از مشارکت کانون‌های طلاب در این طرح تاکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی، مسئول دفتر حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان امدادونجات به وقوع زمین لرزه‌های متعدد در این شهرستان در چند هفته اخیر نیز اشاره داشت و بر لزوم توجه به موضوع حمایت‌های روانی و تسکین آلام شهروندان این مناطق تاکید کرد. وی گزارشات دریافتی مبنی بر نگرانی‌ و اضطراب شهروندان مناطق حادثه دیده را مساله‌ای مهم دانست که بایستی نسبت به آن توجه بسیار کرد.

وی در ادامه گفت‌وگوی خود به اقدامات دفتر حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان امدادونجات پس از وقوع این حادثه نیز اشاره کرد. حجت الاسلام والمسلمین صادقی نظارت بر توزیع اقلام امدادی و زیستی و ارسال آن از سازمان امدادونجات به مناطق حادثه دیده و همچنین حضور میدانی مسئول دفتر حوزه نمایندگی ولی فقیه در استان آذربایجان غربی در شهرستان خوی در ساعات اولیه پس از حادثه را به منظور نظارت و ارزیابی از جمله وظایف انجام شده این دفتر برشمرد.

بنا به گفته حجت الاسلام والمسلمین صادقی طبق گزارشات دریافتی و مشاهدات میدانی در ۳۲ روستا اقلام امدادی توزیع شده است که شامل  ۳۸۰ شعله والور، ۴۳۶ بخاری برقی، ۴۳۶ بسته غذای ۷۲ ساعته، ۴۳۸۰ تخته پتو و ۱۸۹۰ تخته موکت بوده است. لازم به ذکر است که محموله‌های امدادی از طریق ۲ فروند هواپیمای نیروی هوایی ارتش به وزن تقریبی ۴۰ تن از سازمان امداد و نجات به مناطق حادثه دیده ارسال شد.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین پیروزفر، مسئول دفتر حوزه نمایندگی ولی فقیه در استان آذربایجان غربی نیز از ساماندهی طلاب به منظور ارائه خدمات به زلزله زدگان شهرستان خوی خبر داد. حجت الاسلام پیروزفر که از ساعات اولیه به منظور نظارت و ارزیابی میدانی از حادثه در شهرستان خوی حضور یافته و بر روند امدادرسانی و توزیع اقلام نظارت داشته است، در این باره می‌گوید:« اعزام ۵ تیم ارزیاب ستادی از سازمان امداد و نجات، آماده‌باش تیم‌های امداد هوایی استان‌های معین و اعزام تیم‌های آنست از استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، تهران، زنجان، همدان و سازمان امداد و نجات، برپایی اردوگاه‌های اسکان اضطراری در سطح شهرستان خوی در ۱۹ منطقه و آغاز مرحله توزیع اقلام امدادی در بین آسیب دیدگان در روستاها در ساعات ابتدایی پس از زمین لرزه از اقدامات جمعیت هلال احمر در این زمین‌لرزه بوده است که بلافاصله پس از وقوع حادثه صورت گرفته است.

م/گزارش تجمی از فعالیت گروه های جهادی طلاب و امداد رسانی به مردم زلزله زده خوی

حجت الاسلام بهزاد پیروزفر مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی در ادامه از ایجاد ۱۹ کمپ اسکان خبر داد و خاطرنشان کرد: به صورت میانگین در هر کمپ ۷۰ خانوار با قریب بر ۲۸۰ نفر حضور دارند و حضور طلاب و روحانیون در این کمپ‌ها ضروری است.

بنا به گفته وی بعد از دستور آیت الله اعرافی برای کمک حوزه علمیه، طلاب و گروهای جهادی به زلزله‌زدگان، ستاد بحران حوزوی آذربایجان غربی با حضور نماینده ولی فقیه در استان، مدیر حوزه علمیه استان، مدیرکل مرکز خدمات حوزه و مسئول سازمان بسیج طلاب استان و مسئول دفتر حوزه نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر در استان برگزار شد و بلافاصله برنامه‌ریزی به منظور  مدیریت ورود طلاب به مناطق زلزله به صورت هدفمند صورت گرفت.

او همچنین از اعلام آمادگی حوزه‌های علمیه استان‌‌های همجوار برای اعزام نیرو به منطقه خبر داد و خاطر نشان کرد:« طلاب جهادی فعالیت‌های امدادی، فرهنگی و تبلیغی خود را در مناطق حادثه دیده از روز گذشته اغاز کرده‌اند.»

م/گزارش تجمی از فعالیت گروه های جهادی طلاب و امداد رسانی به مردم زلزله زده خوی

یک گروه ۴۰ نفره از طلاب بسیجی گردان های تیپ امام جعفر صادق(ع) استان قم برای خدمت رسانی به هموطنان زلزله زده، عازم منطقه شدند.

فرمانده تیپ مستقل ۸۳ امام جعفر صادق عليه‌السلام در گفت‌وگویی از آماده باش تمامی نیروهای جهادی و بسیجی این یگان برای اعزام به مناطق زلزله زده خبر داد و گفت: همانند حوادث غیر مترقبه دیگر، که طلاب و روحانیون بسیجی این یگان نقش موثری داشتند، در صورت نیاز، با تمام قوا و ظرفیت خود و استفاده از تمامی نیروهایی بسیجی که همگی طلبه و روحانی می باشند آمادگی امدادرسانی و ارائه کمک به مناطق آسیب دیده خوی را داریم.

در همین راستا طلاب بسیجی دیگر این یگان نیز، برای حضور در مناطق زلزله زده و امدادرسانی به آسیب دیدگان اعلام آمادگی کرده‌اند و منتظر اعلام درخواست برای اعزام هستند.

ارسال نظرات