۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۸
کد خبر: ۷۲۹۳۴۵
در دیدار مسئولان رسا با آیت الله اشرفی شاهرودی تأکید شد؛

لزوم توجه ویژه علما و اساتید حوزه های علمیه به فقه رسانه

لزوم توجه ویژه علما و اساتید حوزه های علمیه به فقه رسانه
در دیدار مسئولان خبرگزاری رسا با آیت الله اشرفی شاهرودی‌ بر لزوم اهتمام و توجه علما و استادان حوزه به مباحث فقه رسانه و خبر تاکید شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، حجت الاسلام محمد مهدی محققی مدیر عامل خبرگزاری رسا در ادامه برنامه های خود در مشهد مقدس با حضور در دفتر آیت الله اشرفی شاهرودی با این استاد برجسته حوزه علمیه خراسان و مشهد مقدس دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار که جمعی از مدیران خبرگزاری رسا نیز حضور داشتند، ابتدا مدیرعامل خبرگزاری رسا گزارشی از اقدامات و فعالیت های رسانه حوزوی ارائه کرده و در ادامه با بیان این که در زمینه فقه رسانه و فقه خبر، خلأهای جدی در حوزه های علمیه وجود دارد بر لزوم توجه اساتید و فضلای حوزه بر این مسئله تاکید کرد.

وی افزود: در شرایط کنونی که رسانه ها در دنیا نقش بسیار مهمی در ایفای قدرت دارند و فرهنگ ها را تشکیل می دهند، شایسته است تا علما، اساتید و فضلای حوزه های علمیه به این مباحث امعان نظر بیشتری داشته باشند.

حجت الاسلام محققی با تأکید بر لزوم توجه اساتید فضلا و محققان حوزه به مباحث مربوط به فقه رسانه به آیت الله اشرفی شاهرودی پیشنهاد کرد در صورت صلاحدید بخشی از درس خود در هفته را به موضوع مهم فقه رسانه و فقه خبر اختصاص دهند که این پیشنهاد مورد توجه ایشان نیز قرار گرفت.

لزوم توجه ویژه علما و اساتید حوزه های علمیه به فقه رسانه

مدیرعامل خبرگزاری رسا در ادامه خلأ فقه خبر و رسانه در حوزه‌های علمیه را جدی دانسته و اضافه کرد: البته برخی از اساتید حوزه های علمیه در این زمینه‌ها مباحثی را ارائه کرده‌اند؛ اما زبان و ادبیات آن کارشناسی و فنی نبوده و رسانه ها همچنان در این زمینه با خلاء جدی مواجه هستند که فضلای حوزه های علمیه باید دست رسانه ها را در این زمینه ها پر کنند که البته خبرگزاری رسا نیز می‌تواند در این زمینه و در زمینه موضوع شناسی با کمک برخی از محققان، یاری رسان اساتید و فضلای حوزه های علمیه باشد.

در این دیدار آیت الله اشرفی شاهرودی ضمن استقبال از پیشنهاد مطرح شده درباره توجه به فقه رسانه از سوی مدیرعامل خبرگزاری رسا، این موضوع را موضوعی جالب و در عین حال نیازمند تحقیقات علمی مضاعف و بررسی بیشتر دانست و از آمادگی خود و موسسه تحقیقاتی تحت اشراف برای توجه به این موضوع خبر داد.

وی افزود: لازم است یک جمع متخصص از اساتید و فضلا با هم دیگر نشسته و ابعاد این موضوع را بررسی کنند و تحقیقات علمی لازم در این زمینه داشته باشند.

آیت الله اشرفی شاهرودی در عین حال بیان داشت: حوزه علمیه قم و مراکز علمی حوزه به ویژه نهادها و موسساتی که در قم فعال هستند با توجه به ظرفیت های موجود می توانند در این زمینه نقش آفرینی جدی داشته باشند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه مشهد در ادامه سخنان خود با تأکید بر این که به برکت جمهوری اسلامی ایران فضا برای فعالیت روحانیت به احسن وجه فراهم شده است؛ اما متاسفانه نتوانسته ایم از این ظرفیت به درستی استفاده کنیم، بر لزوم اخلاص روحانیت و طلاب علوم دینی در فعالیت های تبلیغی خود تاکید کرده و رمز ماندگاری و اثر گذاری تبلیغ روحانیون را در عمل به اخلاص دانست.

لزوم توجه ویژه علما و اساتید حوزه های علمیه به فقه رسانه

وی تأکید کرد: اگر طلاب و روحانیون اخلاص نداشته باشند، باید بدانند که سخنان آنان نیز در جامعه و در افکار مخاطبان تاثیرات لازم را برجای نخواهد گذاشت, لذا روحانیون، مبلغان و طلاب علوم دینی با اخلاص به وظیفه خود که تبلیغ دین و تبیین معارف اهل بیت(ع) است عمل کنند.

آیت الله اشرفی شاهرودی در بخش دیگری از سخنان خود به اغتشاشات اخیر در کشور اشاره کرد و با بیان این که بدترین اثر سوء را در بین دانش آموزان و دانشجویان شاهد بودیم، بخشی از این اتفاقات را معلول کم کاری روحانیت و حوزه های علمیه در نهادینه سازی عنصر دین در جامعه بویژه در بین نسل جوان ارزیابی کرد.

وی ابراز کرد: در این اغتشاشات فضای مجازی رها نیز نقش مهمی در این زمینه داشت و یکی از اعتراض های بنده به مسئولان نیز همین موضوع می باشد که نسبت به اصلاح و ساماندهی فضای مجازی بی توجه هستند.

استاد درس خارج حوزه علمیه مشهد در بخش دیگری از سخنان خود در این دیدار تمرکز طلاب در استان قم را یکی از آسیب ها و آفت های جدی دانست و اظهار داشت: این که هزاران طلبه در قم تمرکز کنند نتیجه آن خالی شدن مناطق و شهرها و روستاهای کشور از روحانیون فاضل خواهد بود که همین مسئله نیز آسیب های جدی را به دنبال داشته است که تقاضای ما این است که مسئولان و متولیان امر برای تمرکز زدایی از قم اندیشه کرده و در عین حال نیز معیشت طلاب علوم دینی را - که در شرایط سخت کنونی دچار سختی ها و مضیقه ها هستند- در نظر گرفته و برای تامین آنان تلاش و کوشش کنند تا به مسائل و مشاغل دون شأن روحانیت نپردازند.

لزوم توجه ویژه علما و اساتید حوزه های علمیه به فقه رسانه

ارسال نظرات