۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۷۲۹۳۷۰
کارشناس و منتقد سینما:

فیلم اولی‌ها از نظر کمی و کیفی بهتر از سال گذشته

فیلم اولی‌ها از نظر کمی و کیفی بهتر از سال گذشته
حجت الاسلام سیدنژاد گفت: فیلم نامه ها، قصه‌های درون جامعه را می‌گفتند در صورتی که در دوره گذشته، بیشتر فیلم نامه‌ها ارتکازی و ساخته ذهن نویسنده بود.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید عباس سید نژاد کارشناس و منتقد سینما از محل برگزاری جشنواره فیلم فجر طی گفت‌وگویی به بررسی وضعیت این جشنواره و فیلم های نمایش داده شده در آن پرداخت و گفت: در یک نگاه کلی اتفاقاتی که در این جشنواره افتاده، اتفاقات بسیار خوبی بوده که باید آن را به فال نیک بگیریم.

وی در ادامه اظهار داشت: از جمله این اتفاقات خوب، تعداد فیلم اولی ها و کیفیت بهتر آنها نسبت به فیلم اولی های سال گذشته بود و اتفاق خوب دیگر جشنواره، نقش های پر رنگ بازیگران جدید بود که اولین حضور خود را در فیلم های سینمایی تجربه می کردند.

فیلم اولی‌ها از نظر کمی و کیفی بهتر از سال گذشته

حجت الاسلام سیدنژاد در ادامه گفت: فیلم نامه ها، قصه های درون جامعه را می گفتند، در صورتی که در دوره گذشته بیشتر فیلم نامه ها، ارتکازی و ساخته ذهن نویسنده ها بود که البته می شد با کدگذاری آن را در جامعه دید.

کارشناس و منتقد سینما در ادامه ابراز داشت: سرمایه گذاری های بخش خصوصی در فیلم های جشنواره فیلم فجر امسال به دلیل شرایطی مانند بحث تحریم جشنواره و اغتشاشات کمتر شده بود و این نقیصه در جشنواره محسوس بود.

وی در ادامه افزود: در فیلم های مانند پرونده باز آقای کیومرث پور احمد، استاد آقای عماد حسینی و جنگل پرتغال، به مشکلات زیر پوستی جامعه پرداخته شده بود که تا به امروز کسانی به این شکل به مشکلات جامعه نپرداخته اند، داستان و ژانر فیلم ها تکراری بود ولی نوع نگاه و روایت های جدید فیلم ها جای خوشحالی داشت.

حجت الاسلام سید نژاد با اشاره به اینکه تا کنون حدود چهارده فیلم را دیده ام و هنوز تعدادی از فیلم ها نمایش داده نشده، گفت: در فیلم هایی که تا کنون به نمایش درآمده این تغییرات به خوبی قابل مشاهده است.

کارشناس و منتقد سینما اظهار داشت: خیلی از مسائل سینمای کشور اکنون خود را به صورت معضل نشان می دهد، سوژه شناسی فیلم ها خوب است، اما اهمیت، عظمت و اندازه سوژه در این  فیلم ها توجه نشده و انتخاب شخصیت اول براساس اهمیت سوژه نیست.

حجت الاسلام سید نژاد با اشاره به اینکه در بحث تکنیکال فیلم ها هر ساله شاهد افول هستیم ابراز داشت: در فیلم های که دیدم بجز فیلم شماره ده، یک صحنه اکشن وجود نداشت و برای سینمای ما خیلی بد است که با وجود این همه فیلمی که ساخته می شود از دو عنصر جلوه های ویژه و اکشن که دنیا برای جذب مخاطب روی آن سرمایه گذاری می کند غفلت می شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: جوانان های دهه شصت و هفتاد بیشتر بخاطر دیدن صحنه های اکشن به سینما می رفتند و خیلی بد است صحنه های که مخاطب را میخکوب کرده و جلوه های ویژه در این نوع فیلم ها وجود ندارد.

کارشناس و منتقد سیمنا ساختار صنعت سینمایی جشنواره فیلم فجر چهل و یک را خیلی ضعیف دانست و تصریح کرد: دو عنصری که جهان روی آن سرمایه گذاری می کند یعنی جلوه های ویژه و اکشن از سینمای ایران فراموش شده و این نشان دهنده افول سینمای ایران است.

وی در ادامه با طرح این سؤال که چرا بعضی از فیلم ها با هزینه پانزده میلیاردی جلوه های ویژه ای که از لحاط بصری بتواند جوانان را به سمت سینما بکشانند ندارد، اظهار داشت: این قصه های ممتد و یکنواخت ممکن است برای شخص میانسال چهل، پنجاه ساله جذاب باشد ولی برای جوان امروزی که فیلم های درجه یک هالیودی را می بیند قابل قبول نیست.

حجت الاسلام سید نژاد ابراز داشت: فیلم شماره ده فیلم جزء فیلم های خوب جشنواره امسال بود که از لحاظ قصه، اولین روایت ویژه فرار اسیران از زندان در دفاع مقدس بود که تا به امروز کار نشده بود.

وی در ادامه افزود: این نوع روایت از دفاع مقدس با پردازش داستان برای جوان امروزی بسیار ضروری به نظر می رسد و فیلم شماره ده از نظر شخصیت اول، داستان و تکنیکال نمره خوبی به دست آورده است و من به شخصه این فیلم را پسندیدم.

کارشناس و منتقد سینما در پایان اظهار داشت: فیلم استاد آقای عماد حسینی از بین فیلم های نمایش داده شده در جشنواره فیلم فجر تا این لحظه از نظر سوژه فیلم جذابی بوده است.

ارسال نظرات