۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶
کد خبر: ۷۲۹۸۱۱

سی‌ونهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم آغاز شد/ رقابت ۳۳ کشور در تهران

سی‌ونهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم آغاز شد/ رقابت ۳۳ کشور در تهران
سی‌ونهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دقایقی پیش با رقابت قاریان و حافظان ۳۳ کشور در سالن اجلاس سران کشور‌های اسلامی آغاز شد.
سی‌ونهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام سیداحمد خاتمی عضو مجلس خبرگان رهبری و حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در سالن اجلاس سران آغاز شد.

برنامه با تلاوت آیاتی از سوره مبارکه احزاب و سوره مبارکه علق توسط هادی موحد امین قاری بین‌المللی و دارنده عنوان نخست دوره گذشته این رقابت‌ها آغاز شد.

این رقابت‌ها از فردا در نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار می‌شود که در نوبت صبح رقابت‌های بانوان و در نوبت بعد از ظهر رقابت‌های خانم‌ها برگزار می‌شود.

مسابقات برادران در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل و مسابقات خواهران در رشته‌های حفظ کل قرآن و ترتیل برگزار می‌شود و رقابت‌ها تا روز پنجشنبه ۳ اسفند‌ماه ادامه دارد.

مجید یراق‌بافان مجری فارسی و احمد نجف مجری عربی این مسابقات است.

در ابتدای برنامه حجت‌الاسلام مهدی خاموشی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه طی سخنانی ضمن خیرمقدم به مهمانان مسابقات بین‌المللی قرآن کریم گفت: مرحوم کلینی در اصول کافی جلد اول روایتی را ذکر کرده‌اند: خدا مبعوث نکرد انبیاء را مگر به سمت بندگان که فکرشان و اندیشه‌شان منور به نور وحی شود. کسی که به دعوت انبیاء پاسخ مثبت دهد نیکوترین فردی است که شناخت بیشتری دارد و از نظر کردار برتر از دیگران است و این شخص در دنیا و آخرت از دیگران سبقت می‌گیرد.

وی با اشاره به برگزاری سی‌ونهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم گفت: این دوره از رقابت‌ها با شعار یک کتاب، یک امت شکل گرفت که در مرحله مقدماتی ۱۵۰ نفر از ۸۰ در رشته‌های حفظ کل قرآن و قرائت تحقیق و ترتیل در دو بخش بانوان و آقایان برگزار می‌شود.

رئیس سازمان اوقاف با بیان اینکه برای اولین‌بار رشته ترتیل بانوان به رقابت‌ها اضافه شده، گفت: در مرحله نهایی ۵۳ نفر از ۳۳ کشور حضور دارند و مسابقات امسال از شبکه‌های مختلف داخلی و خارجی پخش زنده می‌شود، ویژگی بارز امسال پوشش در فضای مجازی به ویژه پیام‌رسان‌های داخلی و پخش زنده از پلتفرم‌های مختلف است.

وی از بهینه‌سازی مسابقات امسال خبر داد و گفت: برای برگزاری با کیفیت رقابت‌ها مرحله اول مسابقات چندی پیش برگزار شد و برگزیدگان آنها از ۳۳ کشور انتخاب شدند و امروز در کشورمان حضور دارند و با هم رقابت می‌کنند.

در این برنامه محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی با تبریک عید مبعث گفت: عید بزرگ مبعث از جهات مختلف برای ما معانی متعددی را تداعی می‌کند، اگر بعثت را برانگیختن انسان کامل برای برقراری قسط و عدل و عقلانیت در زمین بدانیم، ما این افتخار را داشتیم که با پیروزی انقلاب جنس جدیدی از بعثت را تجربه کنیم.

وی ادامه داد: اگر پیامبر در دوره سیاهی برای بشریت پیام نور و رهایی آورد انقلاب اسلامی ایران بعثتی دوباره برای رهایی از طواغیت زمان بود. پیام بعثت پیامی همیشگی است و امام با نهضت خود این بعثت جدید را پایه‌گذاری کردند، امام در ۱۵ اردیبهشت ۱۳۲۳ در مکتوبه‌ای که در کتابخانه وزیری یزد موجود است و در تحلیل اوضاع این یادداشت تاریخی را با آیه بعثت آغاز کردند، زیرا نهضت امام از جنس بعثت بود و با دیگر انقلاب‌ها تفاوت دارد.

اسماعیلی به تقارن عید مبعث با بهمن‌ماه اشاره کرد و گفت: در ایام بهمن هستیم و تقارن بهمن با بعثت برای ما معنی‌دار است. انقلاب ما در سال ۱۳۴۲ با پیام قرآن آغاز شد و حسینی بقا است. برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن که به سال‌های عمر پربرکت انقلاب تنه می‌زند نشان می‌دهد انقلاب ما بر پایه قرآن است و این تأکید رهبر انقلاب است که باید آیات الهی در زندگی مردم جاری شود.

وزیر ارشاد با اشاره به اینکه ما خود را مخاطب مطالبات رهبری می‌دانیم، گفت: برای پی‌گیری منویات رهبر انقلاب جهاد بزرگ در دولت مردمی راه افتاده و کاروان‌های قرآنی روستا به روستا و شهر به شهر در حرکت است و قرآن در صدر همه برنامه‌ها قرار دارد. همچنین قرآن را در رأس همه برنامه قرار دادیم و امیدواریم در آینده شاهد اتفاقات مبارکی در صحنه تعلیم و ترویج قرآن باشیم.

ارسال نظرات