۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۱
کد خبر: ۷۳۰۰۹۲
در آستانه نخستین سالگرد جنگ؛

اوکراین، میدان دوئل روسیه و غرب

اوکراین، میدان دوئل روسیه و غرب
سخنرانی روسای جمهور روسیه و آمریکا نشان داد، اوکراین بیش از پیش به میدان دوئل مسکو و غرب تبدیل شده است.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در سخنانی در لهستان در نخستین سالگرد آغاز جنگ در اوکراین، گفت: اوکراین هرگز میدان پیروزی روسیه نخواهد بود. بایدن به ادامه حمایت غرب از کی‌یف متعهد شد و تاکید کرد ناتو امروز قویتر از هر زمان دیگری است. سخنرانی بایدن چند ساعت پس از سخنرانی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه صورت گرفت که در آن اعلام کرد کشورش اجرای پیمان استارت جدید را به حال تعلیق در می‌آورد. پوتین از وزارت دفاع روسیه خواست برای آزمایش تسلیحات هسته‌ای در صورت اقدام مشابه آمریکا، آماده باشد.

به گزارش الجزیره، دوئل هیجان انگیز در صحنه بین المللی، اوکراین را بین دو سخنرانی در آستانه نخستین سالگرد جنگ قرار داد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از مسکو سخنرانی کرد و سخنرانی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا هم از ورشو بود. دو سخنرانی که در همه چیز با یکدیگر متضاد بودند، جز در این باره که به طور ضمنی تایید کردند جنگ ادامه دارد و حتی ممکن است در دومین سال آن، با تنش‌های جدید همراه شود. این دو سخنرانی، دو ارزیابی کاملا متفاوت از یکدیگر درباره یک سالی که از این جنگ گذشته است، داشتند. از نظر بایدن، این یک سال، پایداری تاریخی کی‌یف و دموکراسی غرب بود. از نظر پوتین، این یک سال، پر از ناکامی‌های غرب برای ضربه زدن به روسیه و اقتصاد آن بود.

پوتین گفت: غرب از اوکراین به عنوان نوک پیکان و میدان تمرین علیه روسیه استفاده و با افزایش کمک‌های نظامی به اوکراین، برای تغییر روند رویارویی تلاش می‌کند. هر چه ارسال سامانه‌های تسلیحاتی غرب به اوکراین افزایش یابد، بیش از پیش مجبور می‌شویم، تهدیدات را از مرزهایمان دور کنیم.

بایدن در مقابل گفت: در یک سال گذشته، شاهد وحشی‌گری غیرعادی از طرف نیرو‌های روسی و مزدوران بودیم. بدون خجالت و بی رحمانه، مرتکب جنایت ضد بشریت شدند. غیرنظامیان را با قتل و ویرانی هدف قرار دادند.

این دوئل، پر از نماد و پیام است و پرتنش‌ترین لحظات در زمان جنگ سرد را یادآوری می‌کند. به ویژه که همه متغییر‌های آن مرحله دشوار برای اروپا و جهان، احیا شده است. ورشو پایتخت لهستان که رئیس جمهور آمریکا در آنجا سخنرانی کرد، همان شهری است که زمانی مقر پیمان ورشو در برابر پیمان ناتو بود. آیا پوتین می‌خواهد غرب را با تعلیق مهمترین پیمان با آن، بیش از این، به چالش بکشد یا اینکه تصمیم او برای حمایت از کشورش بود؟

رئیس جمهور روسیه افزود: امروز مجبورم اعلام کنم روسیه مشارکت در پیمان کاهش تسلیحات راهبردی و تهاجمی را به حال تعلیق در می‌آورد. از این پیمان خارج نمی‌شویم، بلکه مشارکت در آن را به حال تعلیق در می‌آوریم. وزارت دفاع و شرکت روس اتم باید برای آزمایش تسلیحات هسته ای، آماده باشد؛ در صورتی که آمریکا این کار را آغاز کند.

الجزیره در پایان گزارش خود آورد: آیا جو بایدن این بار به عمد می‌خواست در منطقه جنگی که فاصله زیادی با مسکو ندارد، حضور داشته باشد تا بر به چالش کشیدن روسیه پافشاری کند؟ مسیر سفر او از واشنگتن به کی‌یف و از آنجا به ورشو، می‌تواند بیانگر چنین پیامی باشد. در شرایطی که به نظر می‌رسد جنگ اوکراین بیشتر به یک جنگ آمریکایی-روسی تبدیل شد که فرماندهان آن بایدن و پوتین هستند به همین علت، متوقف کردن این جنگ هم در دستان این دو قرار دارد.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات