۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۷۳۰۴۸۶

گزارشی از سفر هیئت اعزامی حوزه­‌های علمیه به کشور ترکیه

گزارشی از سفر هیئت اعزامی حوزه­‌های علمیه به کشور ترکیه
هیئتی از سوی آیت­ الله اعرافی در کشور ترکیه با هدف عرض تسلیت و اعلام آمادگی خدمت حوزه ­های علمیه به زلزله زدگان و امتداد بین­ المللی این مأموریت الهی حضور پیدا کردند.
به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حوزه‌های علمیه تشیّع در راستای رسالت های الهی و انسانی خویش، همواره در صحنه های گوناگون، در کنار مردم داغدیده و مصیبت زده قرار داشته است که نمونه بارز آن در سالهای اخیر، حضور پررنگ و بسیار مؤثر روحانیت خدوم و جهادی در مبارزه با بیماری کرونا بوده است. در همین راستا، حضور هیئتی از سوی حوزه های علمیه و به ویژه آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه در کشور ترکیه با هدف عرض تسلیت و نیز اعلام آمادگی حوزه های علمیه جهت هرگونه خدمت رسانی به زلزله زدگان کشور برادر و همسایه، امتداد بین المللی این مأموریت الهی را نشان داد.

در این سفر، هیئتی چهار نفره به ریاست حجّت الاسلام محمّدصادق امین دین، مدیرکل اروپا-امریکا و مدیر دفتر ادیان و مذاهب حوزه های علمیه جهت عرض تسلیت و همچنین بررسی راهکارهای خدمت رسانی در عرصه های متنوعی چون امداد و نجات، تجهیز و تدفین، تأمین برخی اقلام مورد نیاز و ارائه خدمات مشاوره و روانشناسی به نمایندگی از حوزه های علمیه عازم کشور ترکیه شدند.

برنامه ها

ملاقات با آقای جواد معبودی فر، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در استانبول؛

در این جلسه صمیمی حجّت‌الاسلام محمّدصادق امین دین، به تشریح اهداف این سفر پرداخت و نسبت به تمهید اقدامات مناسب حوزه‌های علمیه درجهت کاهش آلام مردم مصیبت زده ترکیه ابراز آمادگی نمود.

در ادامه آقای معبودی فر، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در استانبول ضمن خوشامدگویی صمیمانه، با اشاره به سفر یک هفته ای خود به مناطق زلزله زده، وضعیت این مناطق را در شرایط هوای سرد و کمبودهایی چون برق و گاز، بسیار اسفناک توصیف و حضور هیئت اعزامی از حوزه های علمیه را در ترکیه بسیار مفید ارزیابی نمود و به کمک های بسیار و بی دریغ جمهوری اسلامی ایران اشاره نمود.

بازدید از مؤسسه فرهنگی کوثر و ملاقات با مسئولین آن؛

در ملاقات، با آقایان قدیر آکاراس، مدیر کوثر، کاظمی، مسئول انتشارات کوثر و موسی آیدین، مدیر شبکه ۱۴، ضمن ابراز همدردی، به تشریح اهداف سفر پرداخته شد.

جناب آقای قدیر آکاراس، ضمن خوش آمدگویی اظهار داشت: اظهار همدردی و «بنیآدم اعضای یک پیکرند» را عملاً انجام دادید. من هم زلزله خوی را تسلیت عرض میکنم.

وی در ادامه ضمن تشریح ابعاد زلزله، عمق فاجعه را بسیار زیاد دانست و افزود: همکاری، برادری و همدردی دو کشور ایران و ترکیه همیشه باید اهمیت داده شود و هرچه تلاش در ایجاد برادری شود ارزش دارد. یکی از مراکزی که می‌تواند این در این قضیه موثر باشد، حوزه‌های علمی است که در ترکیه دیانت و در ایران حوزه‌های علمیه است که باید این همکاری را داشته باشند.

قدیر آکاراس در پایان اضافه کرد: از نظر روانی تاثیری که لحظات زلزله روی مردم گذاشته زیاد است و علیرغم اینکه در ترکیه هم حمایتهای روانشناسی دارند، اما مشاوره اسلامی کم است. ما از قبل از انقلاب دیدیم که همیشه روحانیت در خط مقدّم بوده و امتحان را خوب پس داده و لذا از جلسات مشاوره بحران استقبال میکنیم. همچنین باید به صورت واقع بینانه روی کارهایی که می کنید، در ترکیه و ایران تبلیغ شود تا کسانی که میگ ویند نه غزه نه لبنان، ببینند کمک ها فقط آنجا نمی رود، بلکه به ترکیه ای که برای تفریح به آنتالیای آن می روند هم ارسال می شود.

سپس جناب کاظمی ضمن خوشامدگویی، افزود: در زمینه تجهیز و تدفین نیازی وجود ندارد، زیرا اکثر فوتی ها از اهل سنت هستند و عده کمی هم از شیعیان و مستبصرین. اما در بحث کمک های روانشناسی و مشاوره، ممکن است در آینده احتیاجاتی حاصل شود.

وی اظهار داشت: قبل از هرچیز اعلام کنم که اینکه حوزه به این امر توجه کرده، خیلی جالب است و فکر می کنم این اولین بار است که حوزه مستقل از دولت ایران این کار را کرده و حتی اگر کاری هم انجام نشود، صرف این اقدام حوزه موجب برکات است و این امر باید ادامه یابد و این ارتباط حوزه با بدنه مردم و اهل سنت حفظ شود. اگر برای ما دوره های کوتاه مدت آموزش مشاوره بحران اجراء شود بسیار مورد نیاز است. همچنین به محتوای مناسب رسانه ای در رابطه با زلزله نیاز داریم تا پس از صداگذاری در تلویزیون پخش کنیم.

برگزاری دوره تخصّصی مشاوره بحران؛

در این سفر، دوره تخصّصی مشاوره بحران پس از ارسال فراخوانی در شهر استانبول و شهرهای دیگر، توسط حجّت الاسلام والمسلمین رضا مهکام، رئیس انجمن مشاوره و روانشناسی اسلامی ایران و عضو هیئت اعزامی برای تعداد قابل توجهی از برادران و خواهران بومی در چهار جلسه برگزار گردید.

ملاقات با آقای دیدبان، وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در استانبول؛

ایشان ضمن خیرمقدم، آموزش مشاوره بحران به بومیها را توسط حوزه، کار شایسته ای دانست.

بازدید از مجموعه جابر، زینبیّه و ملاقات با برخی مسئولین آن؛

در این ملاقات ، حاج آقای سیّد سجّاد ضمن تشکر بسیار از ابراز همدردی و تسلیت مدیر حوزه های علمیه و آرزوی سربلندی کشور عزیز ایران و دعا جهت رفع مشکلات اقتصادی، از جمهوری اسلامی جهت کمک های بسیار، تشکر نمود و احداث بیمارستان سیار در منطقه آدیامان را موجب تلطیف احساسات دانست. از جهتی هم به دلیل عدم بازتاب کمکهای ایران در شبکه‌های اصلی ترکیه داده ابراز تأسف و ناراحتی نمود و سپس به ارائه گزارشی از فعالیت های مجموعه جابر از جمله ارسال ۲۴ تریلی خوراک، پوشاک، نان های محلی و... و نیز اعزام جوانان به منطقه پرداخت.

سپس آقای ابراهیم شَرَم ضمن خیر مقدم و تشکر از حضور هیأت اعزامی، اظهار داشت: ما غیر از خدا کسی را نداریم فلذا اجر شما با خدا و افزود: در بُعد مطبوعاتی قضیه نتوانستیم آنطور که باید عمل کنیم و خیلی فعال نبودیم و کوتاهی هایی بود. وی در آخر افزود: ارتش و سپاه جمهوری اسلامی که در آدیامان بیمارستان و خیمه هایی برای زلزله زدگان برپا کردند که وزیر خارجه و رئیس هلال احمر ما خیلی خوشحال شدند. تا حدودی در مطبوعات ابهام‌زدایی کردیم و گفتیم ایران هم در این حادثه ورود کرده است و بیمارستان بسیار مجهّز ایران موجب افتخار ما شد.

ارسال نظرات