۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۷۳۰۵۰۱
آیت الله نوری همدانی در پیامی:

تبلیغ دین مرز جغرافیایی نمی‌شناسد

تبلیغ دین مرز جغرافیایی نمی‌شناسد
حضرت آیت اللّه نوری همدانی در پیامی تصریح کرد: مبلغان باید توجه داشته باشند دینی که ما از آن سخن می‌گوییم و تبلیغ می‌کنیم مرز جغرافیایی نمی‌شناسد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت اللّه نوری همدانی به نشست مبلغان رسانه‌ای پیامی صادر و تأکید کرد: مبلغان باید توجه داشته باشند دینی که ما از آن سخن می‌گوییم و تبلیغ می‌کنیم مرز جغرافیایی نمی‌شناسد و باید در امر تبلیغ فضای جهانی را در نظر گرفت و از رسانه‌های روز بهره‌مند شد.

متن این پیام بدین شرح است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ

الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَی سَيِّدِنا وَ نَبِیِّنَا أَبِی ‌الْقَاسِمِ المصطفی مُحَمَّد وَ عَلَی أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ سیَّما بَقیَّة اللَّهِ فِی الأرَضینَ.

با سلام و تحیت به آن مجمع محترم.

یکی از موضوعات مهم در ترویج فرهنگ اسلام تبلیغ است، این وظیفه مهم که رساندن پیام پروردگار متعال به مردم است بر عهده پیامبران و ائمه دین بوده است و بعد از آن فقها و عالمان دینی عهده دار این مسئولیت مهم بوده‌اند و شاید بتوان اصلی‌ترین وظیفه پیامبران را موضوع ابلاغ و تبلیغ معرفی نمود، « فَهَلْ عَلَى الرُّسُلِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ» و در آیه دیگر موضوع تبلیغ را آنچنان معرفی و تأکید می‌کند که در این راه هیچ خوف و خطری مانع نشود مگر ترس از خدا «الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ حَسِيبًا»

و با تحقیق اجمالی در سیره پیامبران الهی این اصل مهم مشخص می‌شود که آنان هیچگاه در راه تبلیغ نیاسوده و خسته نشدن و در این مسیر تلاش مستمر کردن و با دلسوزی و بکارگیری تمام ظرفیت به این موضوع پرداختن « لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ»

مبلغان دینی بقایای کار پیامبران و ائمه معصومین «علیهم السلام» را بر عهده دارند و در نامه امام باقر «علیه‌السلام» به سعد الخیر می‌فرماید: ای برادرم! خداوند متعال در هر یک از پیامبران، سرمایه‌های ماندگاری از اهل علم قرار داده است که گمراهان را به سمت هدایت دعوت می‌کنند و در مسیر این دعوت آزارها را بر می‌تابند و به سوی خدا دعوت می‌کنند.

مبلغان باید توجه داشته باشند دینی که ما از آن سخن می‌گوییم و تبلیغ می‌کنیم مرز جغرافیایی نمی‌شناسد و باید در امر تبلیغ فضای جهانی را در نظر گرفت و از رسانه‌های روز بهره‌مند شد و به این مطلب نیز باید توجه داشت که امروز رسانه یا در غالب رادیو و تلویزیون است یا روزنامه و یا با بهره‌مندی از اینترنت و فضای مجازی، در هر کدام از این موضوعات مخاطب شناسی باید مورد توجه باشد و هر کدام از آنها احکام خاص خود را دارد و توجه به هرکدام از آنها باید به احکام رسانه نیز توجه شود و همانطور که فوائد رسانه در امر تبلیغ تبیین می‌شود آفت‌ها و آسیب‌ها مورد توجه قرار گیرد.

چون آسیب‌هایی که از طریق تبلیغ رسانه ممکن است ایجاد شود نسبت به روشهای دیگر بیشتر جلوه می‌کند و در روایات ما در باب تبلیغ موضوعات و نکاتی و احکامی مورد توجه است. نکوهش از تملق و چاپلوسی، تمسخر و استهزاء و مسائلی از این قبیل. امروز باید مبلغان به مسائل روز و به بیان دیگری عالم به زمان بودن توجه داشته باشند و از فرصت‌ها بهره‌مند شوند البته شاید یکی از بهترین روشهای تبلیغ سخن چهره به چهره یا همان روش سنتی منبر باشد و بعد در رسانه‌ها منعکس گردد. سخن در باب موضوع این همایش بسیار است و ابعاد گسترده‌ای دارد که در این مختصر نمی‌گنجد.

در پایان اینجانب ضمن احترام و ارادت به همه مبلغان محترم که دارای جایگاه بسیار رفیع می‌باشند از برگزار کنندگان این جلسه تشکر می‌کنم و توفیقات همگان را از خداوند متعال خواهانم.

حسین نوری همدانی

۱۴۰۱/۱۲/۹

ارسال نظرات