۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۳
کد خبر: ۷۳۰۶۲۲
آیت الله کریمی جهرمی:

امت اسلامی در مقابل دشمنان از تفرقه و اختلاف بپرهیزند

امت اسلامی در مقابل دشمنان از تفرقه و اختلاف بپرهیزند
آیت الله کریمی جهرمی گفت: امت اسلامی با تمسک به معارف قرآن و اهل بیت(ع) در مقابل دشمنان از تفرقه و اختلاف بپرهیزند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین شهریاری دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و هیئت همراه با  آیت الله کریمی جهرمی دیدار کرد.

آیت الله کریمی جهرمی در این دیدار، بر ضرورت تقریب با محوریت ثقلین و پرهیز از اختلاف و تفرقه در امّت اسلامی تاکید کرد.

وی  در بخشی از بیانات خود با تقدیر و تشکر از فعالیت‌ها و برنامه‌های مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: هیچ کسی در اصل ضرورت تقریب بین مذاهب اسلامی تردید ندارد و همه امّت اسلام به دستور قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم‌السلام باید در مقابل دشمنان اسلام متّحد باشند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در قسمت دیگری از این دیدار، با اشاره به روایت متواتر ثقلین در منابع اسلامی افزودند: پیامبر مکرّم صلی الله علیه و آله با بیان این روایت عظیم، محور وحدت در امّت اسلامی را مشخّص کردند و فرمودند با تمسّک به قرآن و اهل بیت علیهم السلام، هیچ گاه دچار تفرقه و گمراهی نخواهید شد.

وی در بخش دیگری از توصیه‌های خود با بیان سابقه تلاش علمای بزرگ برای عدم تفرقه بین امّت اسلامی بیان کرد: تشتّت و اختلاف، قدرت منسجم و قوی امت اسلامی را ضعیف و کم‌توان می‌کند؛ لذا بزرگان خردمند و فکور ما امثال علامه شرف الدین‌ها، حضرت آیت الله بروجردی‌ها و حضرت آیت الله گلپایگانی‌ها در این فکر بودند و تلاش‌‌های پر ثمر بسیاری کردند.

وی در ادامه با اشاره به بحث تقریب در زمان حضرت آیت الله بروجردی گفت: سید الطایفه آقای بروجردی اعلی الله مقامه الشریف در این راه بسیار موفق بودند و توانستند ارتباط محکمی با الازهر مصر و علما و اندیشمندان بزرگ جهان اسلام برقرار نمایند و بسیاری از آثار و تالیفات شیعه مانند المختصر النافع را به دست آنها در بلاد غیر شیعه منتشر نمایند.

آیت الله کریمی جهرمی در بخشی از سخنان خود به یکی از آفاتی که در راه تقریب باید بسیار مراقب بود اشاره کرد و افزود: مبادا تحت این عنوان، عقیده به اهل بیت(ع) در انسان سست شود یا به مقامات آن بزرگواران بی ‌اعتنایی صورت گیرد. باید بدانیم که اصل علم و رشد آدمی در زندگی، از درگاه اهل بیت علیهم السلام است. ببینید چطور آیت الله العظمی بروجردی در عین اینکه پرچمدار اتحاد و تقریب بود، اما حاکم سعودی را بخاطر اینکه شاید عدم حضور او در حرم حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام بی‌اعتنایی به ساحت مقدس اهل بیت(ع) محسوب شود نمی‌پذیرد!

وی با تاکید بر ضرورت نزدیکی و ارتباط بیشتر دو حوزه بزرگ نجف و قم ابراز کرد: در همه پدیده‌های جهان اسلام، مخصوصاً تقریب بین مذاهب، چنانچه بین حوزه بزرگ نجف اشرف و حوزه عظیم قم هماهنگی و انسجام بیشتری برقرار باشد یقیناً این حرکت با وزانت و تقدس بیشتری ادامه پیدا می‌کند و نتایج بیشتری خواهد داشت که به نفع امّت اسلامی است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در پایان بیانات خود رعایت دو نکته را در این امر بسیار مهم دانست و گفت: اولین نکته اخلاص است. اگر این کار برای خدا و با هدف اعلای کلمه الله و احیای امر اهل بیت(ع) باشد، حتماً مورد عنایت الهی خواهد بود و پیشرفت می‌کند. نکته دوم اینکه در تقریب بین مذاهب اسلامی، تخلّق به اخلاق اهل بیت(ع) در برخورد با غیر شیعیان‌، بسیار نافذ خواهد بود و چه بسا که تخلق به اخلاق نیک و تاسی به سیره و رفتار اهل بیت(ع) از تاثیر گذاری بیشتری نسبت به مباحث علمی برخوردار باشد.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام و المسلمین شهریاری در این دیدار گزارشی از اقدامات و برنامه‌های این مجمع ارائه داد.

ارسال نظرات