۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۷۳۰۸۴۱
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح:

کشورهای زیادی خواهان پهپاد ایرانی هستند/ به برخی کشورها کمک دفاعی می‌کنیم

کشورهای زیادی خواهان پهپاد ایرانی هستند/ به برخی کشورها کمک دفاعی می‌کنیم
امیر سرتیپ آشتیانی گفت: امروز مطالبات کشورها از ما برای دریافت پهپاد متعدد است و کشورهای زیادی خواهان آن هستند چون همه پذیرفته اند که قدرت پهپادی ایران بی‌نظیر است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صبح امروز در نشست خبری خود که با اصحاب رسانه برگزار شد، گفت: ما در مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای و مسائل داخلی فارغ از هرگونه نگرش و شعاری به این قضیه، ما به گونه‌ای حرکت کردیم که حرکت ما نشانگر استقلال، استحکام و اقتدار ما بوده است.

وی با بیان اینکه تحمل اقتدار و استقلال ما برای دشمن بسیار سخت بوده و او را عصبانی کرده است، افزود: همه اقداماتی که دشمنان اکنون تدارک می‌بینند و آن را دنبال می‌کنند از روی ناچاری، ضعف و درماندگی است.

وزیر دفاع تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های گذشته قله‌های متفاوتی را فتح و تسخیر کرده است و دشمنان در تمام اقداماتی که علیه جمهوری اسلامی ایران داشته‌اند به اذعان خودشان شکست خورده‌اند.

امیر آشتیانی با بیان اینکه اقتدار ما در مقابل دشمن باعث شده تا آن‌ها به کارهای بسیار سخیف علیه ما دست بزنند، تصریح کرد: ما به عنوان یک نظام قدرتمند و با اقتدار در جهان به گونه‌ای حرکت کردیم که دشمن را به این مرحله رسانده‌ایم. امروز جوانان و دانشمندان ما به حدی از اقتدار رسیده‌اند که هیچ نیروی اهریمنی در جهان در برابر آن‌ها نمی‌تواند توطئه یا سد ایجاد کند.

وی تاکید کرد: ما امروز از مرحله‌ای که دشمنان احساس کنند می‌توانند با توطئه‌انگیزی جلوی پیشرفت‌های ما را سد کنند، گذر کرده‌ایم.

وزیر دفاع با اشاره به دیدارهای خود با ملاقات بین‌المللی دفاعی بیان کرد: همه کشورهایی که ما با آن‌ها ملاقات داشتیم و خود بنده با بسیاری از مقامات دفاعی آن‌ها که شخصیت‌های برجسته‌ای هستند، گفت‌وگو کردم و واقعاً در مواجهه با دستاوردهایی که ما داریم شگفت‌زده می‌شوند و می‌گویند ما چنین باوری نسبت به جمهوری اسلامی نداشتیم و به تبلیغات پوچ غربی ها واقف می‌شوند.

امیر آشتیانی با اشاره به توان دفاعی ایران اسلامی خاطرنشان کرد: کشورهای مختلف جهان قدرت واقعی را در جمهوری اسلامی می‌بینند و اراده راسخ جمهوری اسلامی ایران را برای پشتیبانی از خود در مجموعه نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران می‌بینند.

وزیر دفاع با بیان اینکه ما برنامه‌های خودمان را در وزارت دفاع به صورت جهشی در نظر گرفتیم، تاکید کرد: ما دو برنامه تدوین کردیم که یکی برنامه عادی و سالیانه و دوم همین برنامه به صورت جهشی است و امروز حداقل دو برابر بیشتر از برنامه پیشرفت کرده‌ایم.

وی افزود: در بخش تسلیح نیروهای مسلح، امسال نسبت به سال گذشته یک و نیم برابر تجهیزات و خدمات به نیروهای مسلح ارایه شده که ارزش آن حدود 87 هزار میلیارد تومان است.

امیر آشتیانی با اشاره به دستاوردهای وزارت دفاع در حوزه اشتغال‌زایی گفت: در این مدت بیش از 85 هزار فرصت شغلی ایجاد شده که 15 هزار فرصت نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

وی همچنین از همکاری وزارت دفاع با 6 هزار شرکت دانش بنیان نیز خبر داد.

وزیر دفاع از تأسیس صندوق پژوهش و صنعت دفاعی خبر داد و گفت: در بومی سازی قطعات نیز با هدف صرفه جویی ارزی و کاهش هزینه مقابله با خرابکاری صنعتی دشمن، 38 هزار قطعه را خودمان تولید کردیم و بالغ بر یک میلیارد دلار نیز صرفه جویی ارزی داشتیم.

وزیر دفاع گفت: امروز مطالبات کشورها از ما برای دریافت پهپاد متعدد است و کشورهای زیادی خواهان آن هستند چون همه پذیرفته اند که قدرت پهپادی ایران بی‌نظیر و آزمایش پس داده است. لذا ما با رعایت ملاحظات خود، به برخی کشورها در مسیر تقویت بنیه دفاعی‌شان کمک می‌کنیم.

آشتیانی تصریح کرد: در حوزه پهپادی دستاوردهای جدیدی داریم که در آینده اعلام خواهد شد.

امیر آشتیانی با اشاره به حضور وزارت دفاع در رزمایش های نیروهای مسلح گفت: ما در رزمایش‌ها به دو منظور ارائه مشاوره و دریافت بازخورد از تجهیزات دفاعی حضور پیدا می‌کنیم و در مجموع ۹ رزمایشی که اخیراً برگزار شد، سامانه‌هایی که ما در اختیار نیروهای مسلح قرار دادیم، موفقیت بالای ۹۰ درصد داشتند.

وزیر دفاع با بیان اینکه ما در حوزه موشکی به ۷ هدف توجه داریم، تصریح کرد: در حوزه موشکی بحث دقت، پنهان کاری، رادار گریزی و توان افزاری را در دستور کار داریم و موشک بالستیک با برد دو هزار کیلومتر را تولید می‌کنیم و انواع موشک‌های کروز را تا برد یک هزار کیلومتر تولید کرده ایم که از سطح، زمین و زیر سطح شلیک می‌شود که توان رزم نیروهای مسلح را به نحو چشمگیری افزایش داده است.

وی ادامه داد: ما در حوزه پشتیبانی‌ از پدافند هوایی هم با توجه به تهدیدات مختلف و متناسب با هر تهدیدی ساماندهی لازم را انجام دادیم. اکنون در حال توسعه سلاح‌های پدافند هوایی هستیم و موضوعات اختلال و فریب را در این سامانه‌ها لحاظ کردیم.

امیر آشتیانی با اشاره به توانمندی وزارت دفاع در حوزه پهپادی تصریح کرد: ما تولید و توسعه پهپادهای پشتیبانی‌ رزم هوایی، پهپادهای با برد پروازی و مداومت پروازی بالا، طراحی پهپاد رهگیر و به‌کارگیری هوش مصنوعی برای پروازهای جمعی و تلفیقی برای پروازهای باسرنشین را در دستور کار داریم و همچنین، در حال توسعه پهپادهای دریاپایه هم هستیم.

وزیر دفاع با بیان اینکه ما در حوزه پدافند هوایی نیز با توجه به تهدیدات مختلف متناسب آنچه نیاز داریم را تولید کرده ایم، گفت: ما برای مقابله با هر کدام از تهدیدات موشک‌های کروز، پرنده‌ها و ریز پرنده‌ها تجهیزات متناسب را تولید کرده و سامانه های متناسب در برابر تهدیدات گوناگون را در اختیار داریم.

وی افزود: ما در حوزه سامانه های پدافندی در ارتفاع پایین، سامانه های مجید و مرصاد را داریم و در حوزه برد بلند باور ۳۷۳ را داریم.

امیر آشتیانی در ادامه سخنان خود به توان دفاعی کشور در حوزه دریا اشاره و بیان کرد: ساخت انواع زیردریایی، ناوشکن و شناورهای تندرو و موشک‌های کروز از جمله برنامه‌های ما است که این شناورها به انواع موشک‌های کروز و تسلیحات مجهز شده اند.

وزیر دفاع همچنین به فعالیت‌های این نهاد در حوزه پشتیبانی از رزم نوین با تولید جیره‌های خشک و ساخت واکسن کرونا اشاره کرد.

امیر آشتیانی ارائه خدمات به بازنشستگان را از دیگر خدمات وزارت دفاع اعلام و بیان کرد: تلاش کرده ایم که به بازنشستگان نیروهای مسلح بهترین خدمات را ارائه دهیم، همچنین با شرکت‌های دانش بنیان و مراکز علمی همکاری گسترده‌ای داریم و تلاش داریم که به بهترین شکل مأموریت‌های خود را پیش ببریم.

وزیر دفاع در پاسخ به سوالی درباره خرید جنگنده سوخو ۳۵ بیان کرد: جمهوری اسلامی برای دفاع از کشور و ارتقای توان بازدارندگی کشور همکاری‌هایی با سایر کشورها دارد و در صورت نیاز اگر به تسلیحاتی نیاز داشت آن را خریداری می‌کند، خرید تسلیحات ممکن است در دستور کار وزارت دفاع قرار بگیرد. موضوع مربوط به جنگنده‌های سوخو ۳۵ هم از گذشته مطرح بوده و اتفاق جدیدی در این زمینه رخ نداده است.

امیر آشتیانی در پاسخ به سوالی درباره شنیده‌های اخیر مبنی بر سامانه پدافندی S-400 و تبادل تکنولوژی‌های دفاعی میان ایران و روسیه، عنوان کرد: روسیه از جمله کشورهایی است که ایران، به جهت همسایگی و سابقه ارتباط نزدیکی که در گذشته وجود داشته، مباحث گسترده را با آن دنبال کرده است و سطح روابط ما با مسکو از یک سطح بالا برخوردار است.

وی با بیان اینکه در بحث سلاح‌های پدافندی می‌توانیم بگوییم به خودکفایی رسیده‌ایم، تاکید کرد: اکنون سامانه‌هایی که در اختیار داریم در دنیا بی‌نظیر هستند که می‌تواند مشکل ما را مرتفع کند. اگر لازم باشد سامانه‌های دیگری را نیز به سامانه‌های موجود اضافه کنیم همان زمان موضوع را بررسی می‌کنیم اما، در حال حاضر در این احساس نیاز وجود ندارد. در حقیقت سامانه‌های فعلی کشور کفایت می‌کند و باور ۳۷۳ سامانه‌ای فوق‌العاده است که بسیاری از کشورها آرزو دارند یک نمونه از آن را داشته باشند.

وزیر دفاع درباره پاسخ به تهدیدات رژیم صهیونیستی تصریح کرد: برای رژیم صهیونیستی و حامیان این رژیم کودک کش واضح و روشن است که توان آسیب زدن به ایران را ندارند. این اقدامات کور آن‌ها نیز از روی ضعف و برای فرافکنی و پاسخ به مشکلات داخلی خودشان است و ما با قدرت به هر اقدام آن‌ها پاسخ خواهیم داد. اقدامات آن‌ها مانند آنچه در اصفهان رخ داد، جنگ روانی است که همواره با شکست روبرو شده است.

امیر آشتیانی با اشاره به مراحل تولید هواپیمای ترابری سبک سیمرغ بیان کرد: این پروژه در حال دنبال شدن است و در حال حاضر در حال تاکسی تند بوده و روند مطابق برنامه‌ها در حال پیگیری است.

وزیر دفاع درباره همکاری‌ها با کشور ونزوئلا و کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و ونزوئلا عنوان کرد: مذاکرات و گفت‌وگوهای متعددی با طرف‌های ونزوئلایی داشته‌ایم و همکاری در حوزه نفت، گاز و نظامی در حال پیگیری است.

امیر آشتیانی در پاسخ به سوالی دیگر درباره چگونگی مقابله با یک‌جانبه‌گرایی ابرقدرت‌ها خاطرنشان کرد: کشورهای مستقل توانسته‌اند از یک جانبه گرایی جلوگیری کنند. البته آمریکایی‌ها و غربی‌ها به دنبال این هستند که با فشار اهداف خود را تحقق بخشند، همان‌گونه که فشارهایی را به روسیه در جنگ اوکراین آورده‌اند که شما می‌بینید که در این جنگ سرخورده هستند و این نشانه زوال قدرت آنان است و در مقابل ارتباطات مابین چین، روسیه و ایران می‌تواند مانع یک‌جانبه گرایی آن‌ها شود.

وزیر دفاع در پاسخ به سوال خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس درباره نحوه پشتیبانی از فراجا تصریح کرد: وزارت دفاع در تجهیز فرماندهی انتظامی کشور آمادگی کامل دارد و در این حوزه با برنامه‌ریزی ها و تامین اعتبار انجام شده به دنبال تأمین نیازمندی‌های آن‌ها هستیم.

امیر آشتیانی در پاسخ به سوالی درباره همکاری‌های پهپادی ایران با سایر کشورها، خاطرنشان کرد: مطالبات و درخواست کشورها از ایران برای دریافت پهپاد متعدد بوده است. شرایط نامتعادلی که در بعضی مناطق جهان وجود دارد کشورها را به سمت تقویت بنیه دفاعی سوق می‌دهد. بنابراین، با توجه به اینکه پهپادهای جمهوری اسلامی جزو پهپادهایی است که بعضاً نمونه مشابه آن‌ها وجود ندارد و به همین درخواست در این زمینه زیاد بوده است.

وزیر دفاع در ادامه سخنان خود با اشاره به توان و قدرت پهپادی ایران و با بیان اینکه در مسیر توسعه فناوری‌ها در حوزه پهپادی قرار داریم، تصریح کرد: امروز همه پذیرفتند که قدرت پهپاد ایرانی قدرت بی‌نظیری است و آزمون خود را در رزمایش‌های مختلف پس داده است. ما به واسطه اینکه توان لازم را داریم، می‌توانیم به کشورهای که با ما همکاری نزدیک دارند، کمک کنیم تا بنیه دفاعی خود را تقویت کنند. البته در این حوزه ملاحظاتی داریم که ممکن است ما را دچار محدودیت کند.

وی افزود: سعی ما بر این است که به آنچه در حال حاضر داریم، قانع نباشیم و در آینده نزدیک سلاح‌های جدیدتری را ارائه خواهیم کرد. اما، در مجموع و به طور معمول یکی از درخواست کشورهای مختلف از ایران بحث پهپاد بوده است.

وزیر دفاع در خصوص رویکرد ایران در باره جمهوری آذربایجان گفت: ما روابط دوستانه‌ای با همگان داریم و معتقدیم که کشورها با مذاکره می‌توان مشکلات را حل کرد، منطقه قفقاز منطقه بسیار مهمی است و اعتقاد داریم که رژیم صهیونیستی نمی‌تواند در این روابط خدشه ایجاد کنند.

امیر آشتیانی درباره روابط ایران و چین و همکاری‌های دوجانبه تاکید کرد: چین کشور مورد توجه ما است و سفرهای متعددی بین دو طرف انجام شده است و با برگزاری رزمایش‌های مختلف این همکاری‌ها را پیش می بریم.

وزیر دفاع درباره فروش تسلیحات به سایر کشورها خاطرنشان کرد: کشورهایی که با ما در این زمینه همکاری دارند تمایل به اعلام نامشان ندارند. اما، ما با کشورهای متعددی در این زمینه همکاری داریم. البته در بحث صادرات ملاحظاتی فنی بسیاری وجود دارد و در نظر داریم که این صادرات به توان دفاعی کشور آسیبی نزند.

وی ادامه داد: ما صادرات را دنبال می‌کنیم و حاضریم به کشورهای دوست و هم پیمان در زمینه دفاعی و برای اینکه بتوانند از خود دفاع کنند همراهی و همکاری می‌کنیم.

امیر آشتیانی در پاسخ به سوالی درباره پروژه قاهر و تبدیل آن به پهپادهای پهن پیکر عنوان کرد: صنایع دفاعی به دنبال ساخت پهپادهای متعدد است و یکی از پروژه‌هایی ای که دنبال می‌کند ساخت پهپادی متناسب با جنگنده قاهر با ابعاد کوچک‌تر است که این پروژه در حال دنبال شدن است.

وزیر دفاع در پاسخ به دیگر سوال درباره تقویت پدافند دفاعی کشور سوریه، گفت: ما اعتقاد داریم که در تمام زمینه‌ها باید جبهه مقاومت را تقویت و پشتیبانی کنیم. قطعاً کشور سوریه نیز مد نظر قرار دارد. بنابراین؛ در این مسیر هر زمینه‌ای که بتوانیم، کمک می‌کنیم و انجام حمایت‌های لازم را دنبال خواهیم کرد.

وی در ادامه سخنان خود در پاسخ سوالی درباره لزوم برگزاری نمایشگاه دائمی وزارت دفاع برای آگاهی مردم از توانمندی‌های دفاعی کشور تاکید کرد: نمایشگاه دائمی در مجموعه وزارت دفاع در شرف بازگشایی است.

فعالیت های وزارت دفاع در حوزه طراحی و ساخت هواپیمای مسافربری نیز سوال بعدی این نشست خبری بود که وزیر دفاع درباره برنامه‌های این نهاد برای تولید داخلی هواپیمای مسافربری عنوان کرد: این موضوع را از همان زمان که برای اولین بار مطرح شد پیگیری کردیم؛ سازمان صنایع دفاعی این کار را به جد دنبال می‌کند و در این زمینه سفرهای متعددی به کشورهای مختلف صورت گرفته است.

امیر آشتیانی در ادامه با بیان اینکه سازمان‌دهی لازم برای ساخت و تولید هواپیمای صدنفره در داخل کشور را صورت داده‌ایم، خاطرنشان کرد: ما در زمینه ساخت هواپیمای داخلی دو ملاحظه را مد نظر داریم؛ اول آنکه مراحل این اقدام را خودمان انجام دهیم و دوم آن که مسیر را با سرعت طی کنیم و به نتیجه برسانیم تا هرچه سریع‌تر بهره‌برداری از این هواپیماها صورت بگیرد و به مرور ساخت آن نیز بومی‌سازی شود.

وزیر دفاع در پاسخ به سوالی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر فروش موشک بالستیک توسط ایران به روسیه و رسانه‌های خارجی به این موضوع، تاکید کرد: واقعیت با آنچه در این زمینه توسط برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود، متفاوت است. ادعایی که علیه جمهوری اسلامی درباره فروش موشک و سایر تجهیزات مطرح می‌کنند، مسائلی نیست که به اثبات رسیده باشد. چنین اخباری هجمه‌های تبلیغاتی است که دشمنان علیه جمهوری اسلامی دنبال می‌کنند.

وی درباره حمله به برخی مراکز وزارت دفاع گفت: این اقدام کار چندان مهمی نیست و ارزش نظامی ندارد، اقداماتی از این دست با استفاده از ریزپرنده‌ها اقدامی است که نیاز چندانی به برنامه ریزی ندارد و آن‌ها از روی ترس این کار را انجام داده‌اند که دستگاه‌های مسئول و امنیتی درحال پیگیری این موضوع هستند.

امیر آشتیانی با اشاره به برگزاری رزمایش‌های متنوع توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: رزمایش‌های نیروهای مسلح ایران متفاوت از رزمایش‌های سایر کشورها است. ما رزمایش‌های متنوعی را در عرصه‌های مختلف برگزار می‌کنیم که این توان دفاعی و اقتدار بازدارنگی را به همراه داشته و امروز هیچ کشوری در ذهن خودش نیز تصور تهاجم به ایران را هم ندارد و ما به بازدارندگی فعال رسیده ایم.

ارسال نظرات