۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۵
کد خبر: ۷۳۱۱۳۶
عطوان:

توافق ایران و عربستان به‌معنای پایان سلطه‌گری آمریکا و غرب در منطقه است

توافق ایران و عربستان به‌معنای پایان سلطه‌گری آمریکا و غرب در منطقه است
یک تحلیلگر برجسته عرب‌زبان ضمن ابراز امیدواری درباره تأثیرات مثبت توافق ایران و عربستان بر منطقه تأکید کرد که همگرایی کشورهای عربی و اسلامی و احیای مناسبات تهران و ریاض به‌معنای پایان سلطه و استعمارگری غرب و آمریکا بر منطقه است.

توافقی که ایران و عربستان سعودی روز جمعه 19 اسفند برابر با 10 مارس در چین برای احیای روابط دیپلماتیک بعد از 7 سال، امضا کردند بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای داشته و کارشناسان و تحلیلگران امور منطقه به‌طور مفصل به بررسی ابعاد این توافق و تأثیرات آن بر نقشه و معادلات منطقه‌ای پرداختند.

در همین راستا «عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب و سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رأی‌الیوم در مقاله جدید خود نوشت، توافق ایران و عربستان که روز جمعه با حمایت چین امضا شد، یک «سونامی» استراتژیک بود که به‌معنای پایان قریب الوقوع هیمنه 80ساله آمریکا و انگلیس بر منطقه خلیج فارس و خاورمیانه و تقویت نقش چین به‌عنوان یک بازیگر استراتژیک مهم در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه است.

عطوان افزود، عربستان سعودی از خلال این توافق، می‌تواند صدها میلیارد دلار را برای خود پس‌انداز کند و از آن برای تقویت قدرت خود و تأمین مالی پروژه‌های آینده که می‌خواهد از خلال آنها تبدیل به یک قدرت مالی و اقتصادی و شاید نظامی شود، استفاده کند و منابع درآمد خود را متعدد کند و وابستگی به نفت را کاهش دهد.

در ادامه این مقاله آمده است، احیای روابط تهران و ریاض یکی از بزرگترین نشانه‌های ضعف آمریکا و اسرائیل در منطقه و جهان و سرآغاز فروپاشی پروژه‌های این ائتلاف که بارزترین آنها تأسیس محوری به‌رهبری حاکمان و کشورهای ثروتمند حوزه خلیج فارس است، می‌باشد. این توافق همچنین همه نقشه‌هایی را که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها علیه ایران طراحی کرده مدعی بودند ایران خطری برای منطقه است تا به این ترتیب بتوانند از کشورهای عربی در زمینه نظامی و امنیتی باج بگیرند و به سلطه بر آنها ادامه دهند، از بین می‌برد.

این تحلیلگر عرب‌زبان ادامه داد، رژیم صهیونیستی در 20 سال گذشته با دغدغه و کابوسی به‌نام ایران زندگی می‌کرد و همه امکانات و روابط خود و لابی‌های یهودی در جهان را برای مقابله با ایران و تضعیف این کشور به‌کار گرفت و سعی کرد یک دیوار متشکل از کشورهای عربی در برابر ایران قرار دهد. رژیم صهیونیستی همچنین نقشه‌ای برای تخریب برنامه هسته‌ای ایران طراحی کرده بود، اما همه این تلاش‌ها نتیجه عکس داد و می‌بینیم که ایران روابط خود را با عربستان از سر گرفت و یک توافق تاریخی که همکاری بین دو کشور را فعال می‌کند، امضا شد.

عبدالباری عطوان تصریح کرد: ما بعید نمی‌دانیم که عربستان سعودی بعد از این توافق بخواهد از تخصص و تجربه نظامی پیشرفته ایران استفاده کند و اگر نیت‌ها درست باشد هیچ مانعی در این زمینه وجود ندارد، به‌ویژه اینکه ایران در تولید موشک‌های دقیق و فراصوت و نیز پهپادها و زیردریایی‌ها بسیار پیشرفته است و به‌خلاف پاکستان تابع هژمونی آمریکا و دیکته‌های آن نیست و در تصمیم‌گیری‌های خود مستقل عمل می‌کند.

وی تأکید کرد، عربستان همان‌طور که آمریکا و همه متحدانش را در خاورمیانه فریب داد، رژیم اشغالگر را نیز فریب داد و منظور ما از متحدان آمریکا کشورهای مصر و مغرب و اردن و سودان است؛ چرا که عربستان برنامه خود را برای گرایش به‌سمت شرق و چین و روسیه از طرف‌های مذکور پنهان کرد، این اقدام ریاض ناشی از یک رویکرد راهبردی مبتنی بر مطالعات عمیق بود که ارکان آن مبتنی بر پایان دوران آمریکا در رهبری بر جهان است و باید سریع به نظام جهانی جدید به‌رهبری چین و روسیه ملحق شد.

در این یادداشت تأکید شده است، توافق‌های عادی‌سازی با کشورهای عربی که رژیم اشغالگر صهیونیستی برای افزایش هژمونی خود بر منطقه و ثروت‌هایش، روی آن حساب کرده بود، در انتظار ثمره بزرگ یعنی پیوستن عربستان به این توافق‌نامه‌ها بود، اما توافق عادی‌سازی اعراب با رژیم صهیونیستی، بعد از توافق ایران و عربستان، حال و روز خوبی ندارد و مانند بیماری است که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده است.

عطوان گفت، زمانی که عربستان با چین و روسیه و در نتیجه کشورهای عضو بریکس (آفریقای جنوبی و برزیل و هند) متحد می‌شود دیگر نیازی به اسرائیل یا آمریکا و یا سامانه دروغین گنبد آهنین و موشک‌های پاتریوت ندارد و به‌جای آن از موشک‌های اس500 و جنگنده‌های سوخو35 که بسیار پیشرفته‌تر از جنگنده‌های آمریکاست، استفاده می‌کند، همچنین خدا می‌داند که چه غافلگیری‌هایی در زرادخانه چین وجود دارد.

عبدالباری عطوان ادامه داد، دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل که مدعی نظارت دقیق بر حرکت «مورچه‌ها» در منطقه هستند و با فروش تخصص‌های خود به نادان‌ها میلیاردها دلار به جیب می‌زنند، کجا هستند؟ چرا این دستگاه‌ها نتوانستند مذاکرات ایران و عربستان و پیشرفت آن از دور اول در عراق و سپس عمان و بعد از آن در چین را کشف و رصد کنند؟ این دستگاه‌های جاسوسی پیشرفته و شبکه‌های جاسوسی آن کجا ماندند؟

در این مقاله تصریح شده است: ما ده‌ها سال است که خواستار عدم ورود کشورهای عربی به توطئه آمریکایی ـ صهیونیستی علیه ایران هستیم؛ پروژه‌ای که اساس آن تحریک فرقه‌ای و فتنه‌افروزی برای دشمنی در منطقه و به‌راه انداختن جنگ‌های ویرانگر است. ما به‌خاطر این مواضع و توطئه‌ها در منطقه متحمل آسیب‌های زیادی شده‌ایم. ایران یک کشور مسلمان و همسایه است و نمی‌توان جایگاه جغرافیایی و نقش تمدنی و تاریخی آن را که حداقل 8 هزار سال قدمت دارد، نادیده گرفت، بنابراین چرا ما باید با ایران دشمنی کنیم و داوطلبانه وارد پروژه‌های خصمانه علیه آن شویم و صدها میلیارد دلار برای این هدف هزینه کنیم؟

این نویسنده برجسته عرب تأکید کرد: ما برای کشورهای عربی که در دام تحریک و فتنه‌های آمریکا و اسرائیل علیه ایران افتادند و همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد این دو طرف چیدند و تا جایی پیش رفتند که به کنفرانس و نشست خائنانه النقب پیوستند تا یکی از اعضای اصلی ائتلاف صهیونیستی ضدایران باشند، بسیار متأسفیم، این کشورها اکنون بعد از توافق ایران و عربستان چه‌چیزی برای گفتن دارند؟ از نظر ما عربستان در شرف خروج از محور آمریکا و همه توطئه‌های آن علیه اعراب است و ما انتظار داریم که جنگ یمن با مذاکرات یمنی ـ سعودی و تبادل اسرا به پایان برسد و توافق‌نامه آتش‌بس تحت نظارت بین‌المللی به‌شکل رسمی امضا شود و دو کشور بر پایه احترام و همکاری متبادل با هم ارتباط برقرار کنند.

وی افزود: عربستان از نظر راهبردی درحال تغییر است و چین نیز از دروازه عربستان تبدیل به یک بازیگر راهبردی در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه شده است و این به‌معنای کاهش نفوذ آمریکاست. اکنون هیچ تسلی و تسکینی برای کشورهای عربی که اسرائیل آنها را در برابر تحولات سریع منطقه کور کرده بود و طبق دستور آمریکا و رژیم صهیونیستی با ایران قطع رابطه می‌کردند، وجود ندارد. ما اکنون در برابر یک نقطه عطف تاریخی در منطقه هستیم که امیدواریم ادامه داشته باشد و عمیق‌تر شود.

عطوان در پایان مقاله خود نوشت: توافق ایران و عربستان آغازگر یک مرحله جدید در منطقه بر پایه گفتگو و تفاهم و پایان 80 سال سلطه و استعمارگری غرب و آمریکاست. ما از چین و مقامات آن که از این توافق حمایت کردند و نیز از عمان و عراق که موجب آغاز گفتگوها میان تهران و ریاض شدند، تشکر می‌کنیم. بازخوانی دقیق و هوشمندانه تحولات جهانی نشان می‌دهد که هیمنه قطب آمریکایی بر جهان از هم پاشیده است و منافع امت عربی و اسلامی بالاتر از هر ملاحظات دیگری است.

احسان قنبری نسب
منبع: تسنیم
ارسال نظرات