۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۸
کد خبر: ۷۳۱۳۰۶
حجت الاسلام والمسلمین نبوی:

مجمع نمایندگان باید دارای جایگاه قانونی باشد/ با «مجمع تراز» فاصله زیادی داریم

مجمع نمایندگان باید دارای جایگاه قانونی باشد/ با «مجمع تراز» فاصله زیادی داریم
عضو مجمع نمایندگان طلاب گفت: با توجه بیانات امامین انقلاب در زمینه حوزه انقلابی، باید اذعان کرد که مجمع با آن چیزی که باید باشد، فاصله زیادی دارد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی 25 اسفند 1394 در دیدار اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه‌ی علمیه‌ی قم با تأکید بر اینکه حلقه‌ی واسط میان امام رحمه‌الله و شکل‌گیری انقلاب اسلامی، حوزه‌ی علمیه‌ی قم بود، خاطرنشان کردند: با توجه به نقش ممتاز و بی‌بدیل حوزه‌ی علمیه‌ی قم در پیروزی انقلاب اسلامی، اکنون انگیزه‌ها و طرح‌هایی برای «انقلاب‌زدایی» از حوزه‌ی علمیه وجود دارد و اگر بخواهیم نظام اسلامی همچنان «اسلامی و انقلابی» بماند باید حوزه‌ی علمیه «انقلابی» بماند زیرا اگر حوزه‌ی علمیه انقلابی نماند، نظام در خطر «انحراف از انقلاب» قرار خواهد گرفت.

از این رو با نزدیک شدن به سالروز دیدار اعضای مجمع نمایندگان طلاب با رهبر معظم انقلاب، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن نبوی عضو مجمع نمایندگان طلاب در گفت و گو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به گذشت 7 سال از فرمایش رهبری مبنی بر انقلابی ماندن حوزه اظهار داشت: بنده عضو جدید مجمع نمایندگان هستم و با توجه بیانات امامین انقلاب در زمینه حوزه انقلابی، باید اذعان نمود که مجمع نمایندگان با آن چیزی که باید باشد، فاصله زیادی دارد و باید به فکر راه علاج باشیم.

وی افزود: برای علاج این مسئله، به نظر بنده مسئولین بالاتر از مجمع نمایندگان طلاب باید کاری انجام دهند و از همه مهمتر این است که باید محدوده و اختیارات مجمع را مشخص کنند تا معلوم شود مجمع نمایندگان طلاب در چه حیطه ای می تواند فعالیت کند و همینطور بداند که مصوباتش چقدر نافذ است.

عضو مجمع نمایندگان طلاب گفت: تا جایی که ما بررسی کرده ایم، جایگاه مجمع از نظر نمایندگی طلاب و برگزاری انتخابات و ... خوب است اما اینکه بعد از انتخابات، نمایندگان طلاب محترم چه کارهایی می توانند انجام دهند، گرچه نوشته شده اما هیچکدام نافذ نیست و به نظر می رسد جامعه مدرسین و شورای عالی حوزه، باید برای مجمع و مصوبات آن، یک جایگاه قانونی درست کند و تنها بعد از تحقق آن جایگاه قانونی می توان انتظار داشت که مجمع بتواند کار درخور توجهی نسبت به انقلابی ماندن حوزه علمیه انجام دهد.

استاد حوزه با انتقاد از جایگاه کنونی مجمع نمایندگان طلاب اظهار داشت: اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم، الان مجمع به عنوان یک چیز مشورتی کاربرد دارد بدین گونه که سخن مجمع را گوش می دهند و اگر مصلحت دیدند اجرا می کنند وگرنه هیچ.

حجت الاسلام والمسلمین نبوی با تاکید بر لزوم فعالیت در زمینه تقویت حوزه انقلابی گفت: اگر بخواهیم حوزه، انقلابی بماند بایستی عوامل و ارکان حوزه که شامل طلبه ها، اساتید و کارگزاران حوزه می باشد، در راستای نیاز های نظام، فعال بمانند و دیگر سو، باید با آفاتی که گاه به وجود می آید و منجر به فاصله گرفتن حوزه از انقلاب می شود نیز مبارزه کرد.

وی با بیان لزوم برنامه ریزی بلند مدت و دقیق در راستای تقویت حوزه انقلابی تشریح کرد: حوزه انقلابی مقوله دقیقی است که نیازمند برنامه جامع در همه زمینه ها است؛ مثلا آموزش حوزه انقلابی باید چگونه باشد؟ طلبه حوزه تراز انقلاب باید با چه مختصاتی تربیت و آموزش یابد؟ حوزه انقلابی نیازمند چه پژوهش هایی است و چه سازمان هایی باید در این حوزه تراز انقلاب فعال باشند؟ این ها سوال هایی است که قبل از هر چیز باید پاسخی دقیق و جامع برای آن پیدا کنیم البته به شرط این که ابتدا جایگاه قانونی مجمع نمایندگان طلاب مشخص شود که به نظر بنده خبرگزاری رسا نیز می تواند در این عرصه بسیار تاثیر گذار باشد و با اعضای موثر حوزه علمیه همانند شورای عالی و جامعه مدرسین در این رابطه مصاحبه کند.

ارسال نظرات