۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۷۳۱۳۹۴
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان تشریح کرد؛

رویکرد سازمان تبلیغات اسلامی در ترویج نشاط آفرینی و تفریحات مشروع

رویکرد سازمان تبلیغات اسلامی در ترویج نشاط آفرینی و تفریحات مشروع
اصفهان _ حجت الاسلام فوقی گفت: یکی از رویکردهای جدی ما در سازمان تبلیغات اسلامی این است که باید توجه به خواسته‌های نسل جوان در ارتباط با موضوعات تبلیغی داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام مهدی فوقی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان، صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، تبلیغ دین را رسالت انبیاء و اولیا الهی توصیف کرد و گفت: آن چیزی که اسلام و پیامبر اکرم(ص) برای تبلیغ مطرح کردند و آن چیزی که جمهوری اسلامی در این حوزه تبیین کرده است خیلی فراتر از چیزی است که امروز به عنوان تبلیغ شاهد آن هستیم.

توجه به نیازهای جوانان رویکرد جدی سازمان تبلیغات اسلامی اصفهان

وی توجه به اقتضائات زمانی را مؤثر در پیشبرد فعالیت‌های تبلیغی دین عنوان کرد و افزود: یکی از رویکردهای جدی ما در سازمان تبلیغات اسلامی این است که باید توجه به خواسته‌های نسل جوان در ارتباط با موضوعات تبلیغی داشته باشیم. وقتی صحبت از نگاه نو در ارتباط با مردم و جوانان برای موضوعات دینی داریم، منظور این است که در چارچوب مبانی شرع مقدس از ابزارهای جدید باید استفاده کنیم.

حجت الاسلام فوقی ارتباط مستقیم با نسل جوان و همچنین استفاده از فضای مجازی را از مسائل مهم حوزه تبلیغ دین برشمرد و اظهار کرد: از نخستین روز در جمع نخبگانی فعالان تبلیغی این موضوع که ریل گذاری و هدف‌گذاری های ما باید به سمت خواسته‌های مشروع و معقول مردم باشد را مطرح کردیم. آموزش مبلغین در بهره‌مندی از فضای مجازی و روش‌های جدید ارتباط گیری از نسل جوان از ابتدا در رویکردهای جدی ما قرار داشته است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان خاطرنشان کرد: دشمن در تلاش برای ناامید سازی مردم بویژه نسل جوان است و فعالیت ما در عرصه جهاد تبیین امید آفرینی است که از وظایف اصلی سازمان تبلیغات اسلامی به شمار می‌رود. تبلیغ دین در رأس فعالیت‌های سازمان تبلیغات اسلامی است که یکی از شاخصه‌های آن تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی و امید آفرینی برای جامعه است.

رویکرد ما نشاط آفرینی برای جامعه و نسل جوان است

وی با بیان اینکه در تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی دچار لکنت بوده‌ایم، تصریح کرد: رهبر انقلاب در دیدار اخیر مدیران ارشد سازمان تبلیغات اسلامی به مسأله برپایی برنامه‌های شادی آفرین و نشاط افزا در جامعه تأکید داشتند. یکی از رویکردهای اصلی ما افزایش نشاط جامعه و نسل جوان بوده است. ما در ابتدای راه هستیم و خواهش ما این است که مردم بدانند ما چیزی که به عنوان نشاط و امیدآفرینی و شادی مطرح می‌کنیم خارج از مبانی شرع نخواهد بود.

حجت الاسلام فوقی با اشاره به اینکه مصادره اسلام و انقلاب اسلامی یک ظلم در حق اسلام و انقلاب اسلامی است، عنوان کرد: سازمان تبلیغات اسلامی به اسلام و انقلاب اسلامی به مسأله‌ای برای همه نگاه می‌کند، همانطور که مردم ما در طول عمر انقلاب اسلامی ثابت کردند به انقلاب به دید یک معجزه نگاه می‌کنند ماهم باید برای همه این مردم تبلیغات و ارائه مطالب داشته باشیم. یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌های ما در فعالیت هایی که داریم تبلیغات برای همه بوده است.

وی با تأکید بر اهمیت مسجد محوری در رأس فعالیت‌های سازمان تبلیغات اسلامی، اظهار کرد: نباید کسانی را که ارتباطی با مساجد ندارند از فعالیت‌های فرهنگی تبلیغی محروم کرد. قرآن خوانی در چهارباغ در سال گذشته فصل جدیدی از فعالیت دینی را برای همه مردم رقم زد و استقبال مردم بویژه جوانان از هر قشر و صنف و تیپی نشان دهنده توجه مردم به این مراسمات و برنامه‌ها است و ما باید برای برگزاری مراسماتی از این دست در ایام و مکان‌های مختلف تلاش کنیم.

در انتصابات باید به تخصص افراد توجه داشت

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان، خاطرنشان کرد: مسأله آموزش مهمی است و موقع انتصاب افراد باید به مسأله آموزش توجه داشته باشیم، یکی از ابزارهای قوی در پیشبرد فعالیت‌های تبلیغی ارائه آموزش‌های مربوطه به مبلغین است و در حوزه‌هایی مدیریتی نیز نیازمند همین موضوع هستیم و یکی از مشکلات مهم کشور ما عدم انتصاب افراد در حیطه تخصصی و آموزشی آنها است.

حجت الاسلام فوقی با تأکید بر اهمیت شناخت نیازهای مردم برای فعالیت‌های تبلیغی تصریح کرد: تمرکز بر فعالیت‌های امیدآفرین و شادی ساز برای مردم یکی از مهمترین دستورات دینی ما است، پرداختن به مسأله نشاط و شادی چیزی نیست که ما امروز به آن پرداخته باشیم، آن روی سکه دین ارتقاء نشاط اجتماعی است و تأثیرات نشاط اجتماعی در جامعه منجر به اصلاح و آشتی و وحدت ملی خواهد شد.

وی ادامه داد: چندین جلسه به عنوان نشست‌های کارگروهی و نشست‌های نخبگانی به این موضوعات پرداخته‌ایم، ما به عنوان تبلیغ دین و با نگاه تبلیغ دینی این موضوعات را مطرح می‌کنیم. نخبگان ما راجع به بعضی مسائل مورد تأکید دین ساکت هستند، نمی‌توانیم نسبت به تفریحات سالم و مورد پذیرش دین و ارتقاء نشاط معنوی جامعه ساکت باشیم، اگرچه در ابتدای راه هستیم ولی برنامه‌های ما در یک سال گذشته اغلب برنامه‌هایی است که برای نخستین بار برگزار شده است. هر آنچه مورد شادی و نشاط جامعه باشد و مورد تأیید شرع باشد ما آن را برگزار می‌کنیم.

مسائل کودکان از مباحث جدی جامعه است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان با اشاره به روش سازی نوع ارتباط مبلغان با مردم در سازمان تبلیغات اسلامی استان اصفهان، اظهار کرد: پویش موکب‌های مردمی، آموزش ایستگاه های صلواتی برای برپایی موکب‌های محلی، تأسیس اداره‌ای در سازمان تبلیغات برای ایجاد نشاط در جامعه و دانش آموزان از جمله برنامه‌هایی است که دنبال کرده‌ایم. امسال ۳۰ روز جزخوانی قرآن کریم در چهارباغ خواهیم داشت و تلاش کرده‌ایم که همه کارهای ما مردمی سازی بشود و تلاش می‌کنیم بیشتر ریل‌گذاری انجام بدهیم و برنامه چهارباغ نیز امسال تلاش شده تا مردمی برگزار بشود و تمام قد کار را به مؤسسات قرآنی سپرده‌ایم.

حجت الاسلام فوقی خاطرنشان کرد: بحث کودکان یکی از مباحث جدی جامعه است و ما یک بنیادی را در سازمان تبلیغات مورد تأکید قرار دادیم و یک مسیر ملی است که دنبال می‌کنیم و آن هم بنیاد نوجوان است که می‌تواند فضای کشور در این حوزه را متحول کند. جلسات متعددی را با مدارس تحولی داشته‌ایم و فکر می‌کنیم باید یاری رسان آموزش و پرورش در این حوزه‌ها باشیم و فکر می‌کنیم قسمتی از بارهای زمین مانده حوزه تربیت برعهده سازمان تبلیغات اسلامی است.

نیازمند طراحی جدید در حوزه بانوان هستیم

وی در ادامه افزود: در حوزه بانوان باید طراحی‌های جدیدی داشته باشیم، در مسیر طراحی و قدم‌های بزرگ داشته ایم و نشست‌هایی در این خصوص با بانوان برگزار کرده‌ایم، فکر می‌کنم تقویت مراکز تأثیرگذار در حوزه‌های دخترانه و بانوان از حوزه‌های اصلی مراکز مربوط به حوزه بانوان است. باید از رفتارهای صرفا ویترینی دوری کنیم و لازم است نمایشگاه قرآن را در مسیر یک رشد و تحول جدی قرار بدهیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان تقویت مساجد را از برنامه‌های مهم سازمان تبلیغات اسلامی عنوان کرد و گفت: پویش محله همدل که یکی از کارهای تسهیل‌گر در ایجاد یک محله مؤمنانه از کمک‌های مردمی تا دستگیری از نیازمندان و برگزاری مراسمات با نشاط است را در دستور کار قرار داده‌ایم که در این مسیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ائمه جماعات و ائمه جمعه در کنار ما یاری رسان هستند تا به مردم خدمت کنیم. توزیع بسته‌های معیشتی و طراحی برنامه‌های مختلف برای برگزاری محافل قرآنی در همه مساجد از دیگر اقداماتی است که به آن پرداخته‌ایم.

حجت الاسلام فوقی حضور مبلغین مجهز و مرتبط با نسل جوان را از رویکردهای سازمان تبلیغات اسلامی در مواجهه با فرقه‌هایی انحرافی برشمرد و اظهار کرد: این رویکرد بسیار مؤثر و مفید بوده است و در حوزه مقابله با عرفان‌های ضاله کارهای خوب و مهمی را انجام داده‌ایم. اگر به دنبال رفع تکلیف نباشیم و زیرساختی و با الگو گیری کار کنیم و خود را در مسیر کارکرد صحیح قرار دهیم و از دستاوردهای دیگران به نفع خود استفاده نکنیم می‌توانیم دستاوردها و اقدامات بسیار مؤثری داشته باشیم.

وی در ادامه از تجلیل از خانواده‌های شهدا و ایثارگران هیأتی و پیرغلام اهل بیت(ع) برای نخستین بار در سازمان تبلیغات اسلامی خبرداد و تصریح کرد: امیدوار هستیم بتوانیم بیش از گذشته بتوانیم در خدمت خانواده شهدا و ایثارگران باشیم. برنامه‌های جدی برای حمایت از خانه‌های قرآن و فعالیت‌هایی نظیر جلسات خانگی قرآن کریم داریم و در راستای آموزش و نحوه برگزاری این جلسات و تغییر روال سنتی این جلسات باید اقداماتی را انجام بدهیم.

جزءخوانی قرآن کریم در چهارباغ با استقبال مردم همراه بوده است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان، خاطرنشان کرد: غیرمستقیم در خصوص پاتوق‌های فرهنگی اقداماتی انجام داده‌ایم، تأکید ما در حرکت‌های پیش رو این است که کمتر اسم سازمان تبلیغات اسلامی مطرح بشود و کمک کنیم تا دیگران توانمند بشوند. برنامه‌هایی مثل جزخوانی قرآن کریم در چهارباغ اثرگذاری خاصی دارد و درخواست مردم و شور و شوق مردم در خصوص این برنامه همچنین انعکاس بین المللی این برنامه و استقبال جوانان از همه طیف‌ها از این برنامه نشان می‌دهد که دستاوردهای خوبی در این زمینه اتفاق افتاده است و باید این چنین برنامه‌هایی با قوت و نوآوری های بیشتر استمرار پیدا کند.

حجت الاسلام فوقی با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی بیشتر در جایگاه تبیین قراردارد، تصریح کرد: از همه جریانات سیاسی و اجتماعی خواهش می‌کنیم به دنبال وحدت و حمایت از کارهای خوب و ایجاد نشاط اجتماعی باشند، در حوزه فرهنگ همه ما باید به یک وحدتی برسیم و فرمایشات رهبر معظم راه گشای ما در این مسیر است.

وی در ادامه با اشاره به اثبات فعالیت‌ها و اثرگذاری سازمان تبلیغات اسلامی در اصفهان و اعتماد سازی این سازمان به عنوان یک نهاد فرهنگی دینی، اظهار کرد: رویکرد ما به نحوی بوده است که امروز به خوبی همه با دستاوردها و فعالیت‌های سازمان تبلیغات آشنا هستند و مطالبه‌گری وظیفه ما نیست اما اگر بارش اندیشه و تفکر و تبیین مبانی را داشته باشیم قطعاً اثرگذاری خوبی در حوزه فرهنگی دارد. وقتی حرف از تفریح جوانان می‌زنیم برخی نگران می‌شوند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان عنوان کرد: وقتی کسی نسبت به برنامه‌هایی که برای تفریح جوانان داریم نگران می‌شود از آنها می‌خواهیم به ما اعتماد کرده و بدانند ما در چارچوب شرع و قوانین به دنبال ایجاد نشاط و تفریح برای جوانان و مردم هستیم./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات