۰۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۴
کد خبر: ۷۳۱۵۱۲
عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره):

ما باید به تقویت فرهنگ ایرانی اسلامی بپردازیم

ما باید به تقویت فرهنگ ایرانی اسلامی بپردازیم
حجت الاسلام ابوطالبی گفت: سنت‌های ایرانی که با معیار‌های اسلامی همخوانی داشته باشد مورد تایید اسلام است و اگر سنتی خرافی و دارای انحراف باشد، طبیعتا مورد تایید اسلام نیست.

پیش از اسلام، نخستین روز بهار را عید و جشن ملى به شمار مى‌آوردند و پس از اسلام نیز طبق پاره اى روایات، از این روز تجلیل شده است. خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در رابطه با جایگاه نوروز در فرهنگ اسلامی و علوم انسانی و اسلامی با حجت الاسلام مهدی ابوطالبی عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) مصاحبه ای انجام داده است که در ادامه می خوانید:

حجت الاسلام ابوطالبی سنت های نوروزر را یکی است سنتهای باستانی ایران به شمار آورد و ابراز داشت: هویت ملی ایرانی ها ازسه عنصر اصلی تشکیل شده است، یکی از این عناصر عنصر شیعه است که در موضوعاتی مانند عاشورا و مهدویت نمود پیدا می کند.

سنت های باستانی نوروز

وی درادامه افزود: عنصردوم هویت ملی ایرانی ها، اسلام است که مشترک بین شیعه و سنی می باشد و در ادبیات حافظ و سعدی که مملو از نگاه اسلامی است و همچنین مراسماتی مانند اعیاد اسلامی خودش را نشان می دهد.

عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) عنصر سوم را عنصر مشترک هویت ملی از سنت های باستانی دانست و اظهار داشت: مراسماتی مانند شب یلدا و چهارشنیه سوری و نوروز جزء سنت های باستانی می باشد.

حجت الاسلام ابوطالبی در ادامه خاطرنشان کرد: بعضی از سنت های باستانی مانند گره زدن سبزه و پریدن از روی آتش  باطل و خرافی است و نباید به آنها توجه شود و باید با آن مقابله شود.

وی در ادامه بیان کرد: آن دسته از سنت های باستانی که نگاه های خرافی در آن وجود ندارد مانند دید و بازدید و شب نشینی شب یلدا معقول و انسانی است و با فرهنگ اسلامی مانند صله رحم و ارتباط با اقوام سازگار است و مورد تایید اسلام است.

عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) ابرازداشت: سنت های مانند سیزده به در جزئ تفریحاتی است که اسلام درمورد آن توصیه دارد و توجه و رسیدگی به طبیعت یکی از کارهایی است که مورد تایید اسلام می باشد.

حجت الاسلام ابوطالبی در پایان خاطر نشان کرد: سنت هایی که با معیارهای اسلامی همخوانی داشته باشند مورد تایید اسلام است و اگر سنتی خرافی و دارای انحراف باشد طبیعتا مورد تایید اسلام نیست.

ارسال نظرات