۰۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۷
کد خبر: ۷۳۱۵۱۸
حجت‌الاسلام‌ سعیدی آریا عنوان کرد؛

«عید نوروز» بهترین زمان برای رفع کدورت‌ها

«عید نوروز» بهترین زمان برای رفع کدورت‌ها
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت گفت: انسان‌های باتقوا نه‌تنها همواره به دنبال برطرف سازی اختلافات میان مؤمنان است؛ بلکه اصلاح ذات‌البین را در پیش‌گرفته و از خود بروز می دهد.
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌سعیدی آریا سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، ضمن اشاره به‌روزهای پایانی ماه شعبان، ماه نبی خدا و ماه ارتباط با ذات اقدس الهی، هدایت و استغفار، اظهار داشت: امیدواریم از این فرصت باقی‌مانده ماه پر خیروبرکت شعبان استفاده نموده، خودمان را برای درک لحظه‌لحظه‌های ماه مبارک رمضان آماده نماییم.

وی در ادامه به فرازهایی از آیه شریفه « لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ» اشاره نمود و با تأکید بر این‌که ارزش زمان‌ها و مکان‌ها با یکدیگر مساوی نیستند، اظهار داشت: یک‌شب قدر بهتر از هزار ماه و هشتاد سال زندگی است و فضیلت کربلا نیز نسبت به تمام زمین‌های عالم قابل‌مقایسه نیست.

حجت‌الاسلام‌ سعیدی آریا بر اهمیت توجه به‌ویژه بودن برخی از زمان‌ها و مکان‌ها تصریح نمود و اظهار داشت: در این ایام پایانی ماه شعبان مسئله استغفار ، جلب‌توجه ذات اقدس الهی و سردادن ندای پشیمانی، اظهار فقر و نیازمندی به مغفرت الهی برای کسب توفیق ورود عاشقانه، عارفانه و عاملانه به ماه ضیافت الهی رمضان بسیار مهم و ضروری است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت دعا برای افزایش توان درک و کسب فیوضات معنوی ماه مبارک رمضان را مهم ارزیابی نمود و اذعان داشت: برای جذب و درک باران رحمت الهی باید سنگ دل را بشکنیم، چراکه باران رحمت الهی به قلب‌های سخت نفوذ نمی‌کند. باید با استغفار قلب‌ها را آماده پذیرش و کسب معرفت الله نماییم.

وی ضمن اشاره به شعر « اول ای جان دفع شر موش کن. وانگهان در جمع گندم جوش کن»، استغفار، توبه و تطهیر نفس را نخستین گام آماده‌سازی وجود برای درک و کسب فیوضات الهی دانست و خاطرنشان ساخت: حرم اهل‌بیت علیهم‌السلام مکان رفت‌وآمد ملائکه و محل جوشش علم الهی است؛ حرم ائمه اطهار علیهم‌السلام نردبان سعود به‌مراتب بالای معرفت الله است. تاریخ همواره شاهد خاکساری علمای اسلام و دلدادگی ایشان در محضر اهل‌بیت علیهم‌السلام بوده است.

حجت‌الاسلام‌ سعیدی آریا در بخش دیگری از سخنان خود به فرازهایی از دعای بیستم صحیفه سجادیه اشاره و ویژگی انسان‌های باتقوا را موردتوجه قرار داد و اذعان داشت: کظم غیظ و حفظ آرامش در اوج عصبانیت‌ها و خاموش کردن آتش فروزان اختلافات دیگران ازجمله ویژگی‌های متقیان است؛ در این دیدوبازدیدها مراقب باشیم که خود آتش بیار معرکه اختلافات نشویم و همواره از محل شادی‌های شیطانی که مکان تجلی عداوت و دشمنی مؤمنین با یکدیگر است، پرهیز کنیم. انسان مؤمن هر جا حضورداشته باشد، صلح و صفا را به ارمغان می‌آورد.

وی ایام نوروز را بهترین فرصت کنار گذاشتن کدورت‌ها و اختلافات دانست و اذعان داشت: انسان‌های باتقوا نه‌تنها همواره به دنبال برطرف سازی اختلافات میان مؤمنان است؛ بلکه اصلاح ذات البین را در پیش‌گرفته، اخوت اسلامی را به منصه ظهور و بروز می‌رساند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر به فراز « وَارْزُقْنِی مُواساةَ مَنْ قَتَّرْتَ عَلَیْهِ مِنْ رِزْقِکَ؛ بِما وَسَّعْتَ عَلَیَّ مِنْ فَضْلِکَ، وَنَشَرْتَ عَلَیَّ مِنْ عَدْلِکَ، وَأَحْیَیْتَنِی تَحْتَ ظِلِّکَ» صلوات شعبانیه اشاره نمود و اظهار داشت: در نگاه معارف اسلامی، انسان خود را صاحب هیچ‌چیز نمی‌داند و از خداوند متعال می‌خواهد تا بتواند توفیق و نعمتی که مرحمت الهی است را در مسیر خدمت به دیگران قرار دهد.

وی افشاء العارفه و ستر العائبه، اشاعه خوبی‌ها و پوشاندن عیب‌ها را از ویژگی انسان‌های باتقوا در نگاه امام زین‌العابدین علیه‌السلام ذکر کرد و ابراز داشت: نرم‌خویی از صفات بارز انسان‌های باتقواست؛ دیگران از مصاحبت با انسان باتقوا و نرم‌خو، لذت می‌برند. این افراد جاذب دیگران به سمت دین خدا و انجام مناسک الهی هستند.

حجت‌الاسلام‌سعیدی آریا تواضع و فروتنی و دوری از خودپسندی را از ویژگی‌های انسان باتقوا توصیف کرد و یادآور شد: نماز و خشوع در برابر ذات اقدس الهی آرامش قلب ایجاد نموده، حسادت و صفات رذیله اخلاقی نیز در قلب انسان، آشوب و به‌هم‌ریختگی ایجاد می‌کند.

وی ضمن تأکید بر اهمیت توجه به مسئله اخلاقیات؛ مراقبت از نفس را همان توجه به گستره التزام به لباس تقوا برشمرد و اذعان داشت: داشتن بهترین نیت‌ها نسبت به دیگران از ارزش بالایی نزد خداوند متعال برخوردار است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت باوقار بودن را از زینت‌های انسان باتقوا دانست و با اشاره به این‌که طلب که حرص دنیا وقار انسان را مخدوش و انسان را از آدم بودن می‌اندازد، خاطرنشان ساخت: حرص نسبت به دنیا آدمی را ذلیل و پست می‌سازد.

حجت‌الاسلام‌سعیدی آریا در پایان سخنان خود با اشاره به این‌که خوش‌اخلاقی و خوش‌رفتاری در تعامل با افراد و دور بودن از تندی با دیگران، از ویژگی‌های انسان باتقوا است، اظهار داشت: سبقت گرفتن در توجه به فضائل و انجام کارهای خیر از بارزترین ویژگی‌های انسان باتقوا است.

ارسال نظرات