۰۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳
کد خبر: ۷۳۱۶۰۲
امام جمعه ساوه تأکید کرد؛

لزوم جهاد تبیین برای فهم عمیق فلسفه انتخاب شعارهای سال

لزوم جهاد تبیین برای فهم عمیق فلسفه انتخاب شعارهای سال
حجت الاسلام رحیمی گفت: شناخت از شعارها باید تبدیل به گرایش و رفتارها در سطوح مختلف شود و این نیازمند اعتمادسازی بین مردم و حاکمیت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام جعفر رحیمی خطیب جمعه ساوه خطیب جمعه ساوه با اشاره به تقارن بهار سال 1402 با بهار معنوی ماه مبارک رمضان اظهار داشت: این روزها که بهار طبیعت شَرف زمانی یافته و بشارت طراوت آفاقی را با طراوت انفسی و بهار فطرت قرین ساخته است، انسان بیش از همه بهارها به یاد کسی می‌افتد که تنها مصداق «إِنْ ذُكِرَ الْخَیْرُ كُنْتُمْ أَوَّلَهُ وَ أَصْلَهُ وَ فَرْعَهُ وَ مَعْدِنَهُ وَ مَأْوَاهُ وَ مُنْتَهَاه‌» است؛ اصل بهار است و بهار اصلی؛ همان‌طور که در زیارت‌نامه‌اش می‌خوانیم: «السَّلَامُ عَلَى رَبِیعِ الْأَنَامِ وَ نَضْرَةِ الْأَیَّام»-سلام بر بهار مردمان و خرمی روزگاران-. همان عزیزی که مظهر اسم الهی «حیّ» است، حقیقت بهار می‌باشد و با خود بهار انسانیت را به ارمغان می‌آورد. 

وی در ادامه با اشاره به راه‌های اصلی پیوند با حضرت بقیة الله(عج) ابراز کرد: وجود مبارک حضرت مهدی(عج) اصلی‌ترین دلیل غیبت را چنین بیان می‌فرماید: «هیچ چیز ما را از شیعیان‌مان محبوس نمى‌دارد جز اخبارى كه از ایشان بما مى‌رسد و ما را ناراحت مى‌سازد و از ایشان انتظار نداریم»(فَمَا یَحْبِسُنَا عَنْهُمْ [أشیاعنا] إِلَّا مَا یَتَّصِلُ بِنَا مِمَّا نَکْرَهُهُ وَ لَا نُؤْثِرُهُ مِنْهُمْ(الإحتجاج، ج2، ص499)) و با نگاهی به بیانات وجود مبارک حضرت که در توقیعات معتبر ایشان به ما رسیده است، حداقل سه راه اصلی و کلان برای ارتباط و پیوند با آن حضرت از ناحیه مبارک ایشان توصیه شده است.

خطیب جمعه ساوه بیان داشت: اطاعت از شبکه نورانی زعامت عصر غیبت، یکی از راه‌های اصلی پیوند با حضرت بقیة الله(عج) است و سفارش فرموده است که در پیش آمدهایى كه رخ مى‌دهد به راویان احادیث ما مراجعه كنید كه آنان حجت من بر شمایند و من حجت خدا بر ایشان.

وی در ادامه دومین راه‌ اصلی پیوند با حضرت بقیة الله(عج) را مودت‌ورزی صحیح دانست ابراز کرد: هدف و مقصد خود را با دوستی ما بر اساس سنتی که روشن است به طرف ما قرار دهید؛ مودّت با این ویژگی‌ها بالاتر از محبت است و مودّت، برای تثبیت و تأکید محبت و دوستی، نیاز به ابراز و اظهار دارد و باید اثرش در مقام عمل ظاهر گردد که ضدّ مودّت، عداوت و دشمنی است، ولی ضدّ حُبّ، بغض؛ و عداوت و دشمنی، بروز و ظهور بغض است؛ بنابراین محبت تا در دل و قلب است و ظهوری نیافته محبت نام دارد؛ اما اگر نمود و بروز پیدا کرد و در مقام عمل خود را نشان داد مودت نام دارد.

حجت الاسلام رحیمی سومین راه‌ اصلی پیوند با حضرت بقیة الله(عج) را مواسات بیان کرد و اظهار داشت: امام کاظم علیه السلام که خود سال‌های سال در غیبت و در زندان‌های طاغوت به‌سر برده‌اند فرمود: «هرکس به ما دسترسی ندارد به شیعیانِ فقیر ما سر بزند»(مَنْ‌ لَمْ‌ یَسْتَطِعْ‌ أَنْ‌ یَصِلَنَا فَلْیَصِلْ فُقَرَاءَ شِیعَتِنَا(الكافی، ج‌4ریال ص60).

وی در ادامه افزود: این‌که حضرت فرمودند کسی‌که دوست دارد از نزدیک ما را ببیند؛ ولی نمی‌تواند با ما دیدار کند، باید به دیدار فقرای شیعه برود، که دیدار با شیعیان فقیر، دیدار با ما است؛ اهمیت این راهکار تا آنجا است که امام زمان(عج) به علی بن مهزیاری که بیست سفر حج به عشق دیدار حضرت مشرف شده بود، فرمودند: «ما روز و شب منتظر بودیم، چرا این‌قدر دیر آمدی؟ و حضرت در ادامه فرمود: «نه، علت تأخیر دیدار این این است که شما اموالی فراوان انباشتید و ضعفای مؤمنین را به زحمت افکندید و پیوند رحمی که در میان خود داشتید، قطع کردید.

خطیب جمعه ساوه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درتحویل سال نو اظهار داشت؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام نوروزی خویش علاوه بر تبریک فرارسیدن سال نو، سال ۱۴۰۲ را «سال مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری فرمود که این شعار یک جنبه سلبی دارد؛ مهار تورم یک بُعد ایجابی نیز دارد؛ رشد تولید، هرکدام از دو جزء، مکمل یکدیگر هستند.

وی در ادامه افزود: درحال حاضر مدیریت نقدینگی از مهم‌ترین عوامل پیشگیری از تورم است و علاوه بر این، کاهش هزینه‌ها و وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی، کنترل ترازنامه بانک‌ها و انضباط و شفافیت مالی ازجمله مواردی است که نقش مهمی در کنترل تورم دارند که اقتضائات موجود در کشور حکم می‌کند با توجه به شعار سال، دولت سیزدهم در حل این موضوعات اهتمام جدی به خرج دهد.

حجت الاسلام رحیمی ابراز کرد: حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری همواره یکی از سیاست‌های اعلام و بعضا اعمال‌شده ۴۰ سال اخیر در کشور بوده و صدها حکم و مقرره قانونی صرفاً با هدف حمایت از تولید در ایران تصویب شده است؛ اما یکی از موانع عدم تحقق مقبول و مطلوب شعار سال عدم فهم دقیق از چیستی و چرایی نامگذاری سال ها به شعارها است و این نیازمند جهاد تبیین است و جهاد تبیین برای فهم عمیق شعارهای سال، وظیفه اصلی اهالی تبلیغ و رسانه است.

وی در ادامه افزود: شناخت از شعارها باید تبدیل به گرایش و رفتارها در سطوح مختلف شود و این نیازمند اعتمادسازی بین مردم و حاکمیت است و آنچه مسلم است؛ رهبر حکیم انقلاب با شعارهای سالانه خود بنیان‌های تمدن‌سازی و پایداری اقتصادی و اجتماعی یک جامعه مطلوب را نشان داده‌اند.

خطیب جمعه ساوه اظهار داشت: وظیفه همه مردم خصوصا؛ دانشگاهیان، حوزویان، سیاست‌گذاران است که به تبیین این عناصر تمدن‌ساز توجه ویژه کنند و متأسفانه وضعیت گذشته نشان می‌دهد عده‌ای تلاش کرده‌اند این شعارهای تمدن‌ساز را با نگاه گزارشی و ظاهرسازانه، پیش ببرند و این درحالی است که از منظر رهبر معظم انقلاب هر کدام از آن‌ها تکه‌ای از یک جورچین است که باید در کنار هم مسائل اجتماعی و اقتصادی را از وضعیت نامطلوب به وضعیت مطلوب هدایت کند.

حجت الاسلام رحیمی در پایان ابراز کرد: یکی دیگر از موانع عدم تحقق دقیق شعار سال این است که تصمیم گیران و تصمیم سازان درنقشه راه حوزه اقتصاد، ازنقش عموم مردم غافلند و لذا حضرت آقا دقیقا به کلید واژه مردم ونقش مردم درمسئله اقتصاد تاکید دارد ولازم است سران قوه، اتاق اندیشه ورز دقیق را تشکیل داده و با ایفای نقش مردم اتاق فرماندهی راتشکیل دهند و این اتاق حتما باید موانع تولید را از بطن مردم فرا بگیرد.

ارسال نظرات