۰۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۷۳۱۶۵۴

فراخوان پویش «تفکر و اندیشه‌ورزی» منتشر شد

فراخوان پویش «تفکر و اندیشه‌ورزی» منتشر شد
پویش «تفکر و اندیشه ورزی» با محوریت ۸ مطلب کلیدی و نکته مهم از بیانات نوروزی رهبر معظم انقلاب اسلامی در مشهد مقدس توسط دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی، فراخوان پویش «تفکر و اندیشه ورزی» را برگرفته از ۸ فراز مهم و کلیدی از بیانات نوروزی رهبر معظم انقلاب در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی منتشر کرد.

در متن این فراخوان آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

پویش تفکر و اندیشه ورزی در هشت مطلب کلیدی از سخنرانی نوروزی مقام معظم رهبری در حرم مطهر حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (ع) آغاز به کار کرد. ۸ محور مذکور بدین شرح است:

مطلب اول: ضرورت تحول و تغییر حال و وضع و تحول در جامعه و نظام و اینکه تا افکار عمومی از یک فکر نو و تحولی استقبال نکند؛ تحقق نمی‌یابد.

مطلب دوم: دشمن هم دنبال تحول است؛ اما دنبال تغییر هویت جمهوری اسلامی و اسلام ناب و اسلام انقلابی و تعالیم امام خمینی و ولایت فقیه و تبدیل مردم سالاری اسلامی به حکومت باب میل استکبار و حکومت به ظاهر دمکراسی غربی و دمکراسی فریب و دروغ است تا بتواند به راحتی حکومت را تهدید و تطمیع کند.

مطلب سوم: مقصود ما از تغییر و تحول، تغییر عیب‌ها در نظام اسلامی و جامعه ایرانی است که با اعتماد به نفس ملی و استعدادهای خود و عزت نفس و شجاعت و استقلال خواهی و هوشیاری و ضربه نزدن به قوت‌ها به دست می‌آید.

مطلب چهارم: نقاط قوت ملت ایران عبارتند از: بنیه درونی مستحکم نظام اسلامی و ملت ایران که ناشی از ایمان قلبی و عزت نفس و اعتماد به نفس است. اولین شاهد بر این استحکام درونی، غلبه بر زنجیره خصومت‌های پی در پی و توطئه‌ها و حیله‌های طولانی دشمن اعم از کودتا و تحریم و فشارهای سیاسی و اقتصادی و تهاجم رسانه‌ای و ایران هراسی و انقلاب هراسی و حمایت‌های دولت آمریکا و اروپا از دشمنان انقلاب است. دومین شاهد، پیشرفت‌های بزرگ ملت ایران در حوزه‌های علمی و فن‌آوری و نانو و زیست فناوری و سلامت و زیرساخت‌های کشور مانند جاده و ریل و سدسازی و آب رسانی و پارس جنوبی و غیره، آن هم به دست محققان ایرانی و در دوران محاصره و فشارهای بی سابقه اقتصادی. سومین شاهد، پیشرفت در حوزه روابط خارجی در دورانی که آمریکا و اروپا دنبال انزوای ایران هستند. اقتصادی مقاومتی گفته شده نیز درون‌زا (تکیه بر توان و استعداد و ظرفیت درونی) و برون گرا (ارتباط اقتصادی با همه کشورها) بود. این قوت‌ها نباید ضربه بخورد. جمهوریت و اسلامیت در جمهوری اسلامی هم نباید ضربه بخورد. نقاط قوت در تحول باید برجسته بشود.

مطلب پنجم: ضعف‌هایی در کشور وجود دارد که باید تحول یابند و در رأس آنها، مسأله اقتصاد است که میراث گذشتگان قبل از انقلاب و بعضی هم بعد از انقلاب است و مهمترین مشکل اقتصادی ما، تصدی‌گری افراطی دولت و دولتی بودن اقتصاد است. باید مدیریت و فعالیت‌های اقتصادی مورد نیاز مردم را به مردم سپرد. بنگاه‌ها و شرکت‌های دولتی و شبه دولتی، مانع تولید مردم نشوند. عیب دیگر ما، وابستگی به صادرات نفت خام و وابستگی به دلار و رابطه با سوئیفت است. شعار سال ۱۴۰۲، یعنی مهار تورم و رشد تولید نیز متوقف بر افزایش تولید به دست مردم است.

اشکال دیگر اینکه روی نقشه و راه‌های مشارکت مردم در مسائل اقتصادی فکر نشده است. یکی از مشکلات اقتصادی، کم تحرکی در تجارت خارجی است. ظرفیت تولید داخل در بخش کشاورزی و صنعتی زیاد است و باید تجارت خارجی را افزایش داد. باید به شرکت‌های دانش بنیان کمک کرد. تحول در بخش تقنین و قانونگذاری لازم است. سیاست‌های ابلاغی باید در تقنین لحاظ شود.

مطلب ششم: در مقابل حرکت تحولی و تقویت نقاط قوت و برطرف کردن نقاط ضعف، دشمن به دنبال ضربه زدن به نقاط قوت از طریق جنگ ترکیبی و حمله به باورهای دینی و سیاسی است. اینها می‌خواهند در کشور با ایجاد دو قطبی، اختلاف افکنی کنند و نرم افزار قدرت ملی کشور یعنی ارزشهای دینی و ملی و اعتقادات مردم را بی اثر کنند. جنگ ترکیبی دشمن از طریق عامل فرهنگی (رسانه) و عامل سیاسی (نفوذ) و عامل اقتصادی است. دشمن تلاش می‌کند تا مردم به رادیو و تلویزیون و سخنان رهبری گوش ندهند و مطالب رهبری را تکراری می‌خوانند در حالی که تکرار نیست؛ استقامت است.

مطلب هفتم: اینها عیوب نظام بود و اما عیوب مردم که باید برطرف شوند؛ عبارتند از: اسراف در گاز و آب و نان، تجمل گرایی افراطی، تعصب نداشتن در تولید داخلی، گذشت نداشتن در مسائل.

مطلب هشتم: توصیه مهم به همگان، امیدآفرینی است، امیدآفرینی، خودفریبی و بیان نکردن ضعف‌ها نیست.

در همین رابطه از اساتید ارجمند، اندیشمندان و صاحب‌نظران گرانقدر دعوت می‌کنیم تا با لبیک به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی و بر اساس تخصص و گستره اندیشه ورزی خود به مشارکت و اندیشه ورزی درباره مطالب کلیدی هشت‌گانه بیان شده و ابعاد آن پرداخته و مطالب و نقطه نظرات خود را به اداره کل روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال کنند.

ارسال نظرات