۱۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۵
کد خبر: ۷۳۱۸۵۲
آیت الله مهدوی مطرح کرد؛

ولایت، عامل اصلی حیات روح انسان

ولایت، عامل اصلی حیات روح انسان
اصفهان _ عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در ماه رمضان روح ما باید زنده شود، گفت: زنده کننده روح انسان ولایت ائمه اطهار(ع) است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سیدابوالحسن مهدوی، استاد درس خارج حوزه علمیه و عضو مجلس خبرگان رهبری، شب گذشته در سلسله جلسات تفسیرقرآن کریم در مسجد جامع اصفهان، با اشاره به آیه 24 سوره انفال، گفت: خداوند و رسول او ما را دعوت به حیات روحی که غیر از حیات جسمی می‌باشد می‌کنند و ما باید فکر کنیم ببینیم چه کنیم تا روح ما زنده شود.

وی در بیان چیستی آنچه که موجب حیات روح می‌گردد، خاطرنشان کرد: برخی در باب آن می‌گویند علم موجب حیات است و در مقابل آن جهل و نادانی است که فرد با وجود اینکه حیات جسمانی دارد اما به لحاظ روحی مرده است.

آیت الله مهدوی در ادامه اظهار کرد: نظر دیگر در زمینه حیات روحی این هست که خدا و رسول او ما را دعوت به ایمان می‌کنند و شخص مؤمن زنده است و در مقابل کافران مرده‌اند.

استاد درس خارج حوزه علمیه ادامه داد: نظر سوم در زمینه حیات روحی این است که خداوند ما را دعوت به جهاد کرده و امتی که در راه خداوند جهاد می‌کنند امت زنده‌ای هستند و افرادی که جهاد نمی‌کنند مرده هستند.

آیت الله مهدوی در بیان تفسیر چهارم آیه 24 سوره انفال، تصریح کرد: نظریه چهارم در این زمینه این است که خداوند و رسولش ما را دعوت به قرآن کرده است و قرآن است که ما را زنده می‌کند چراکه همه علوم در قرآن جمع شده است.

عضوخبرگان رهبری با اشاره بر بیان روایات در تفسیر آیه 24 انفال، اظهار کرد: زنده کننده روح ولایت است و ولایت روحِ چهار تفسیری است که بیان شد.

وی در بیان چرایی برتری روایات اهلبیت نسبت به بقیه تفاسیر، افزود: اگر کسی همه علوم را داشته باشد، اما ولی خود را چهارده معصوم نداند و یا فردی بدون دستور ولی خود جهاد کند و یا فردی بدون ایمان به چهارده معصوم ایمان به خدا داشته باشد و یا اگر کسی قرآن را قبول کند ولی آیات ولایت را قبول نداشته باشد درواقع مرده هستند.

آیت الله مهدوی گفت: روح تمام اموری که روح را زنده می‌کند ولی است. انسان در محضر وحی حیّ است و افرادی که این امر را قبول ندارند زنده نیستند.

وی در پایان با اشاره بر تفاوت میان حیات روحی و جسمی بیان کرد: حیات جسمی حصولی و اعطایی است و چون خود فرد آن را به دست نیاورده برای او ارزش حساب نمی‌شود ولی حیات روحی مانند شرکت در جلسات معنوی و دوری از گناه و یا توجه به ادعیه وارده اهل بیت(ع) تحصیلی و اکتسابی و چشیدنی است به همین دلیل موجب زنده شدن روح می‌شود./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات