۱۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۷۳۱۹۰۸

توصیه های آیت الله کریمی جهرمی به طلاب

توصیه های آیت الله کریمی جهرمی به طلاب
آیت الله کریمی جهرمی به تبیین برخی از ویژگی‌های لازم برای روحانیت پرداخت و گفت: باید برای تحصیل علم کوشش داشته باشیم و نباید فرصت جوانی را به این راحتی از دست بدهید.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، جمعی از اساتید و طلاب مدرسه علمیه امام کاظم(ع) با آیت‌ الله کریمی جهرمی دیدار و از توصیه‌های وی بهره‌مند شدند.

آیت الله کریمی جهرمی با تقدیر از تلاش‌های اساتید و طلاب این مدرسه مبارکه، با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) به تبیین برخی از ویژگی‌های لازم روحانیت پرداختند.

وی بیان کرد: شخصی به‌نام سعید بن هلال از حضرت امام صادق(ع) درخواست پند و اندرز کرد. امام برای او چند نکته کلیدی و مهم را ذکر فرمودند، اولین نکته تقوای الهی است: أُوصِيكَ بِتَقْوَى اللهِ. برای همه ی جوامع مخصوصاً برای جامعه‌ روحانیت، لازم‌ترین سلاح تقواست؛ چرا که تقوا نگهبان روحانیت است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: تقوای الهی، یعنی اینکه انسان دنبال این باشد که خودش را حفظ بکند؛ چشمش را، گوشش را، شکمش را. علمای قدیم اینگونه بودند که هر پولی را قبول نمی‌کردند.

وی در ادامه شرح این حدیث شریف افزود: دومین نکته‌ای که امام صادق(ع) بدان سفارش می‌کنند «صدق الحدیث» یعنی راستگویی است.

آیت الله کریمی جهرمی اظهار کرد: تعجب آور و درد آور است که مسلمانی که خود را پیرو امام صادق(ع) می داند به آسانی و بدون هیچ باکی دروغ بگوید و عجیب تر و دردآورتر اینست که در لباس روحانیت هم باشد. ما باید بکوشیم هرچه بیشتر اهتمام به راستگویی داشته باشیم.

آیت الله کریمی جهرمی در قسمت دیگری از بیانات خود به سومین نکته فرمایش امام صادق(ع) اشاره کرد و افزود: «ورع» سومین نکته کلیدی است که امام آن شخص را بدان توصیه نمودند. در تقوا اتیان الواجبات و ترک المحرمات، شرط است ولی ورع بالاتر از آن است؛ یعنی انسان از مشتبهات هم اجتناب کند، الوقوفُ عندَ الشُّبهات.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ابراز داشت: یعنی جایی که امری برایش مشتبه است که آیا حلال است یا حرام، توقف کند، مثلا نمی داند مصرف این پول برای او جایز است یا نه،  مصرف نکند، یا نمی داند شرکت در مجلسی برای او جایز است یا نه توقف کند. البته حمل بر صحت کار را آسان می‌کند ولی این را هم بدانیم که این حمل بر صحت‌کردن‌ها و اصاله البرائه‌ها آخرش یک کاری دست انسان می‌دهد و او را بیچاره می‌‌کند!

وی با اشاره به «اجتهاد» که توصیه بعدی امام صادق(ع) بود، اظهار کرد: باید برای تحصیل علم کوشش داشته باشیم. نباید فرصت جوانی را به این راحتی از دست بدهید. یکی دیگر از مواردی که باید برای آن تلاش و اجتهاد کرد، در عبادت خداوند و راز و نیاز با اوست.

آیت الله کریمی جهرمی ادامه داد: مرحوم حضرت آیت الله گلپایگانی در بحث قضا به مناسبتی نقل می‌فرمودند که میرزای دوم یعنی میرزا محمدتقی شیرازی می‌فرمودند که اگر طلبه‌ای بیمار نباشد و عذری نداشته باشد ولی نماز شب را ترک کند او را عادل نمی‌دانم.

وی ضمن اشاره به ادامه روایت که «وَ اعْلَمْ أَنَّهُ لَا يَنْفَعُ اجْتِهَادٌ لَا وَرَعَ مَعَهُ» گفت: این را هم بدانیم که اگر این اجتهادها و سعی و کوشش‌ها در تحصیل و عبادت، همراه ورع نباشد، اصلاً فایده‌ای ندارد. یک شعبه از ورع، اخلاق خوب است؛ اینکه انسان کسی را متهم نکند، برای رسیدن به دنیای خودش با افراد دشمنی نکند، اگر با کسی دشمن شد حد و مرز الهی را درباره او رعایت کند؛ اسلام اجازه نمی‌دهد در دشمنی با اشخاص، آبرو و حیثیت آن ها را ساقط کنیم.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در ادامه توصیه‌های خود اظهار کرد: اینکه امام صادق(ع) در ادامه حدیث می‌فرمایند «إِيَّاكَ أَنْ تُطْمِحَ نَفْسَكَ إِلَى مَنْ فَوْقَكَ» بسیار مهم است. یعنی در زندگی مادی هیچ‌گاه به بالاتر از خود نگاه نکن. به پایین‌دست‌ها نگاه کنید که چقدر گرفتار هستند، که با زن و بچه با مشکلاتی مثل بی‌خانه‌بودن و نظایر آن دست و پنجه نرم می‌کنند که وقتی به آنها نگاه کردی دیگر دنیا و اهل دنیا برایت با ارزش جلوه نمی کند.

ارسال نظرات