۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵
کد خبر: ۷۳۲۲۵۸
آیت الله مهدوی:

رضایت الهی در حاکمیت شرعی جامعه شرط است

رضایت الهی در حاکمیت شرعی جامعه شرط است
اصفهان _ عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان ویژگی حکومت الهی شرعی در جامعه، گفت: حکومتی که بدون رضایت خداوند باشد حکومت طاغوت بوده و رضایت الهی در حاکمیت شرعی جامعه شرط است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سیدابوالحسن مهدوی، عضو مجلس خبرگان رهبری در مسجد آقا علی بابا با بیان اینکه حاکم الهی اولی بر نفس مومنین است، گفت: ویژگی حاکمی که می‌خواهد به لحاظ شرعی در جامعه حکومت کند فقط فردی است که رضایت الهی را به همراه باشد چون حکومتی که بدون رضایت خداوند باشد حکومت طاغوت است.

وی با تاکید بر آیه 59 سوره نساء به حاکمان آسمانی در جامعه اشاره کرد و افزود: با توجه به آیه 59 سوره نساء فقط از خداوند متعال که خالق است و کسی بر او ولایت ندارد، رسول خدا(ص) و اولی الامر ایشان که مطابق با آیه 96 اعراف واجب الاطاعه و حاکمان آسمانی هستند باید تبعیت کرد.

استاد درس خارج حوزه علمیه در ادامه اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) و اولی الامر ایشان که حاکمان الهی هستند پس از خود دوگروه دیگر را حاکم کرده‌اند، افرادی که منصوب به اسم و افرادی که منصوب به وصف هستند.

آیت الله مهدوی در توضیح این دو گروه، بیان کرد: در گروه منصوب به اسم دقیقاً اسم فرد توسط معصوم آورده می شود و از مصداق این گروه بیشتر در زمان ائمه اطهار(ع) می‌توان نام برد و در منصوب به وصف صفت آن فرد یا افراد برای جایگزینی در حکومت الهی پس از ائمه اطهار(ع) توسط معصومین ذکر می‌گردد.

وی در بیان مصداق حاکمان منصوب به وصف، خاطرنشان کرد: حاکمان الهیِ منصوب به صفت همان مراجع تقلیدی هستند که در ارتباط با ایشان ائمه(ع) و پیامبر اکرم(ص) فرمودند علماء ما وارثان ما هستند و از جانب ما حاکم و واجب الطاعه هستند و عدم اطاعت از ایشان به منزله کفر و اطاعت از طاغوت محسوب می‌گردد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در خصوص پذیرش حاکمان الهی و یا حاکمان طاغوت در زمان کنونی، تصریح کرد: حاکمانی باید مورد پذیرش قرار بگیرند که حکومتشان الهی و مورد رضایت و تایید خداوند و حضرات معصومین باشند./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات