۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۷۳۲۷۸۵
مطلبی در رد سخنان مهدی نصیری؛

افول آمریکا؛ از پیش بینی رهبری تا گزارش اندیشمندان آمریکایی

افول آمریکا؛ از پیش بینی رهبری تا گزارش اندیشمندان آمریکایی
حجت الاسلام باقرزاده در مطلبی در پاسخ به اظهارات اخیر مهدی نصیری به نظریه هفت اندیشمند آمریکایی درباره تغییر قدرت جهانی و افول آمریکا پرداخت.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، اخیراً مهدی نصیری در یک مناظره، مسئله افول امریکا را که توسط رهبر معظم انقلاب مطرح شده، پیش گویی دانسته و آن را زیر سؤال می برد، از این رو حجت الاسلام محمدرضا باقرزاده، عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در مطلبی با عنوان «افول امریکا از پیش بینی رهبری، تا گزارش اندیشمندان امریکایی» جواب این اظهارات را داد.

متن یادداشت بدین شرح است:

آقای مهدی نصیری بخواند:

۱. «جان ایکنبری» نظریه‌پرداز روابط بین‌الملل و سیاست خارجی امریکا و استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه پرینستون امریکا معتقد است: تغییر قدرت جهانی و افول قدرت امریکا و تغییر نظام تک‌قطبی در جریان است. عصر امریکا در حال پایان است و نظم جهانی شرقی جایگزین نظم جهانی غربی شده است.

۲. گیدون راشمن، تحلیلگر سیاسی مجلات امریکا بر این نظر است که امریکا باید به فکر سقوط خود باشد. ایالات‌متحده‌امریکا دیگر هرگز موقعیت تسلط جهانی بعد از سقوط اتحاد جماهیر شوروی را تجربه نخواهد کرد.

۳. میشل کاکس، استاد روابط بین‌الملل معتقد است: امریکا و غرب در حال سقوط و نظم جدید بین‌المللی توسط به اصطلاح بریکس (BRICs) در حال شکل‌گیری است.

۴. «نوآم چامسکی» اندیشمند امریکایی می گوید: امریکا هم در داخل و هم در خارج در حال سقوط است.

۵. «فرید زکریا» تحلیلگر روابط بین‌الملل معتقد است: جهان در حال انتقال از عصر امریکایی به عصر پساامریکایی است.

۵. بر اساس یافته‌های «دانشکده تجارت هاروارد» نظام سیاسی امریکا شکست خورده و اقتصاد آن هم در حال سقوط است و دست‌وپا می‌زند.

۶. «آلفرد مک کوی» استاد و مورخ امریکایی معتقد است: مرگ ایالات‌متحده امریکا به عنوان ابرقدرت جهانی می‌تواند به مراتب سریع‌تر از آن باشد که هر کس تصور می‌کند.

۷. نورمن گریج، استاد امریکایی معتقد است: «سقوط امریکا اتفاق افتاده و دلیل آن هم این است که امریکا ویژگی‌هایی مانند فقر، جرم، بیسوادی و بیماری‌های موجود در جهان سوم را از خود به نمایش گذاشته است.»

۸. استفان اس. کوهن معتقد است: «نفوذ امریکا در جهان در حال اتمام است.»

عباس قاسم پور

ارسال نظرات