۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۷۳۲۹۳۲
حجت الاسلام عبدالهی:

فلسفه اسلامی فرسنگ ها با آموزه های فلسفی یونان فاصله دارد

فلسفه اسلامی فرسنگ ها با آموزه های فلسفی یونان فاصله دارد
در نشست علمی «بررسی جریانات علمی فلسفه در حوزه علمیه قم» تاریخچه مختصری از فلسفه و فلسفه اسلامی به بحث گذاشته و جریان‌های مختلف این علم معرفی شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نشست علمی «بررسی جریانات علمی فلسفه در حوزه علمیه قم با ارائه حجت الاسلام مهدی عبدالهی عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ظهر امروز به همت خبرگزاری رسا برگزار شد.

در این نشست که با نگاه به یکصد سالگی حوزه علمیه قم برگزار شد تاریخچه ای کوتاه از علم پدیدار شدن علم فلسفه مکتوب از یونان باستان تا فلسفه اسلامی توسط استاد نشست ارائه شد.

همچنین حجت الاسلام عبدالهی با طرح دیدگاه های مخالفین فلسفه به طور مفصل به این نظرات پاسخ داد.

وی در پاسخ به کسانی که محققین فلسفه را شاگردان اندیشه های ارسطو و رهاکنندگان مکتب اهل بیت می دانند گفت: متون زیادی در یونان باستان وجود داشته که فقط متون فلسفی آن توسط مترجمین خلافت عباسی به طور فعالانه توسط مترجمان به عربی نوشته شده و بلافاصله مورد بحث و نظر قرار گرفته و مباحث نادرست آن شناسایی شده است.

عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ادامه داد: ابن رشد به عنوان پایان بخش فیلسوفان اسلامی، در غرب معرفی می شود زیرا نگاه ویژه ای به آراء ارسطو داشته و آن ها را تفسیر می کرده است از همین رو به ابن سینا ایراد می گرفته که چرا در مقابل دیدگاه ارسطو دیدگاه دیگری مطرح می کند و همین امر نشان می دهد بزرگان فلسفه اسلامی چندان هم پیرو مکتب ارسطو و فیلسوفان یونان نبودند.

مشروح این نشست به زودی در خبرگزاری رسا منتشر می شود.

ارسال نظرات