۳۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۷۳۳۰۶۳
یادداشت؛

القای کاهش دین‌باوری؛ مغالطه‌ای برای تشویش اذهان

القای کاهش دین‌باوری؛ مغالطه‌ای برای تشویش اذهان
حضور پرشور مردم در راهپیمایی های مختلف کافیی است تا دیگر کسی درباره‌ی افول باورهای دینی در جامعه ایران با شیب تند و یا تزریق روح ناامیدی گزاف نگوید.
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، برای اظهار نظر درباره میزان تحول دین‌داری و دین‌باوری مردم در جامعه‌ی ایرانی، در ابتدا نیاز به آمار دقیق اولیه و آمار کنونی امری ضروری است. از طرفی باید توجه داشت که خود دین‌دارای لایه‌ها و سطوح و ابعاد مختلفی است و باید این سطوح، لایه‌ها و نوع شاخص‌ها شناخته شوند، سپس با تعیین ملاک بررسی شاخص‌ها، از حوزه‌ی امور فردی یا حوزه‌ی امور اجتماعی به مرحله‌ی مقایسه و بررسی وارد شد.

این‌که ملاک تعیین شاخص دقیق را، سنجیده بودن یا معتبر و معروف بودن آن بدانیم و یا امر کلی دین‌داری یا دین‌گریزی و یا افول و یا صعود باورهای دینی مردم جامعه را، با اموری که جزء اعمال فردی و جزئی‌تر محسوب‌می‌شود، مقایسه کنیم؛ نه‌تنها نتیجه‌ی دقیقی در بر نخواهد داشت، بلکه باعث گمراه شدن اذهان و تزریق ناامیدی به جامعه خصوصاً اقشار مذهبی خواهد شد.

فارغ از این‌که طبق آموزه‌های اسلامی، برخی از اعمال فردی در اجتماع نیز بازتاب خواهد داشت، باید دقت کرد که حد این بازتاب تا چه اندازه است تا بتوان ارتکاب یا عدم ارتکاب آن اعمال را به‌عنوان ملاکی برای تعیین دین‌باوری یا عدم دین‌داری آحاد جامعه به‌شمار آورد.

از جمله این امور فردی، حق انتخاب نام کودکان توسط والدین است. طبق تعالیم الهی اسلام، یکی از حقوق کودک بر والدین این است که برای او نام نیکو انتخاب کنند و این حق در جهت تکریم فرزند می‌باشد، چراکه «نام» همواره از تولد تا مرگ و پس از مرگ همراه و ملازم فرد است و تأثیر اجتماعی و تربیتی ویژه‌ای نیز بر او دارد.

اما هیچ سند رسمی و غیررسمی نمی‌توان ارائه داد که افرادی که نام‌های دینی و مذهبی ندارند از احکام و آموزه‌های دین‌گریزانند، چنانکه بین مدافعان و شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم، شهدای بزرگواری هستند که نام‌های اصیل ایرانی دارند که مذهبی نبوده، اما این عزیزان بزرگوار، جزء افراد مؤثر در دفاع از حریم حرم و اسلام بوده‌اند.

این‌که افرادی بخواهند عامدانه و با ارائه‌ی آمار رسمی یا غیررسمی اموری چون انتخاب اسامی غیرمذهبی برای کودکان این سرزمین را نشانه‌ای برای دین‌گریزی مردم بدانند، اما حضور پرشور اقشار مختلف مردم با سلایق متعدد در راهپیمایی حماسه‌ی بزرگ اربعین و یا مراسم اعتکاف، حضور پرشکوه اقشار مختلف در مراسم شب‌های قدر در حرم‌های مبارک ائمه و جمکران و یا حتی حضور میلیونی اقشار مختلف با سلایق مختلف دینی، فرهنگی و سیاسی در راهپیمایی عظیم ۲۲ بهمن، روز قدس و یا حتی تشییع میلیونی شهید سلیمانی عزیز در سراسر ایران را نادیده بگیرند و آنها را حواشی دین‌داری بنامند، تنها نشان از مغالطه‌آمیز بودن اظهارات ایشان و وجود تعمداتی برای بیان آماری غیرواقعی و تخریب و تشویش اذهان دارد.

این در حالی است که طبق بیانات رهبر انقلاب به‌استناد آیه ۶۰ سوره انفال (و اعدوا لهم مااستطعتم من قوه) «امروز یکی از مصادیق قوت دنیای اسلام، قوت حقیقت و جبهه مقاومت، راهپیمایی بزرگ اربعین است. اینکه اجتماع عظیم میلیونی به‌سمت کربلا، به‌سمت امام حسین و قله و اوج افتخار، فداکاری و شهادت که همه آزادگان عالم باید از او درس بگیرند حرکت کند، این حرکت حسینی در گسترش معرفت به امام حسین نقش دارد.» (بیانات رهبر انقلاب، ۲۰ مهر ۹۸).

تنها این نشانه‌ی عظیم و آشکار از حماسه‌ی حضور در راهپیمایی اربعین، که چشم جهانیان را خیره کرده است، به‌عنوان نشانی از دین‌مداری رو به صعود مردم ایران کافی است تا دیگر کسی درباره‌ی افول باورهای دینی در جامعه ایران با شیب تند و یا تزریق روح ناامیدی گزاف نگوید.

آمنه عسکری منفرد

ارسال نظرات