۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۲
کد خبر: ۷۳۲۹۴۴
دانش آموخته جامعه الزهراء:

زنان با حجاب به جایگاه مطلوب در جامعه رسیدند

زنان با حجاب به جایگاه مطلوب در جامعه رسیدند
زنان با حفظ حجاب خود به مدارج علمی و پژوهشی بالایی دست یافته اند و در عرصه‌های مختلف علمی، سیاسی و اجرایی به جایگاه مناسبی رسیده اند.

رسا ـ در متون دينی و منابع اسلامی به موارد زيادی برمی‌خوريم كه نشان از جايگاه ويژه‌ زن در جامعه دارد و حضور فعال زن مسلمان ايرانی در حوزه‌های مختلف علمی، آموزشی، فرهنگی، پژوهشی، اجتماعی مويد اين مطلب است. اسلام با ظرافتی شايان توجه، نقش زن را در حوزه‌های مختلف جامعه به ويژه در حوزه‌ تعليم و تربيت فرزندان صالح و مجاهدان راه خدا تبيين كرده است زن علاوه بر رسالت و مسئوليت تربيت نسلی هوشمند و متعهد، رسالت حضور در صحنه‌های اجتماعی را نيز، بر عهده دارد، خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، طی گفت‌وگویی با خانم صدیقه وطن خواه دانش آموخته جامعه الزهراء مسئله حجاب و عفاف را در جامعه مورد بررسی قرار داده است که در ادامه می خوانید:

رسا ـ  حجاب را از جنبه فرهنگی و اجتماعی تبیین فرمایید؟

ضرورت حجاب و پذیرفتن آن در دین اسلام بدون دلیل نیست، با مطالعه آیات و روایات متعدد دین اسلام و توجه به آموزه های دیگر ادیان الهی متوجه خواهیم شد که حجاب و ضرورت آن مخصوص دین اسلام نمی باشد و سایر ادیان حجاب را برای پیروان خود و شاهزادگان لازم و پوشاندن سر و بدن زنان را ضروری و غیرقابل انکار می داند، از جمله فواید حجاب برای زنان در جامعه افزایش ارزش، داشتن امنیت، حفظ شخصیت، رسیدن به تعالی معنوی می باشد.

زنان با حجاب به جایگاه مطلوبی در جامعه رسیدند

حجاب تنها یک دستورالعمل دینی و وظیفه شرعی برای زن مسلمان نیست، بلکه از ضرورت‌های اجتماعی جوامع انسانی است که با وجود آن منافع و تأثیرات شگرفی در جامعه پدیدار می شود و عدم رعایت حجاب در جامعه زیان ها و آثار مخربی در فرهنگ عمومی اجتماع، اقتصاد و سیاست بر جای خواهد گذاشت.

زن در پرتو حفظ این ارزش می تواند عاملی نیرومند در جهت حفظ سنت ها، روابط اجتماعی سالم و افزایش ارزشهای انسانی و معنوی باشد، از این رو حجاب، به عنوان بارزترین نشانه هویت زن مسلمان به شمار می‌رود.

رسا ـ  رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با مسئولان نظام مورخ 15/1/1402 فرمودند: "دشمن با نقشه و برنامه وارد این کار شده، ما هم باید با برنامه و نقشه وارد بشویم؛ کارهای بی‌قاعده و بدون برنامه نباید انجام بگیرد. مسئولین برنامه داشته باشند و دارند؛ ان‌شاء‌الله این کار با برنامه دنبال بشود. این هم یک مسئله." لطفا بفرمائید تا کنون چه برنامه ریزی انجام شده است؟

الحمدلله پس اتفاقات اخیر کشور، برنامه خوبی در حال اجراست هرچند همچنان برای اجرا و نهادینه شدن حجاب و احترام به این قانون الهی و کشور باید فعالیت داشت و دست از این کار نکشید، از جمله کارهایی که اخیرا مشاهده شده است عدم ارائه خدمات به این خانم ها در ادارات و مجامع عمومی مثل باغ ارم شیراز، مترو تهران و بانک ها و... می باشد.

رسا ـ  تجربه گذشته در حوزه حجاب پیش روی ماست، به نظر شما چه خلا ها و اشتباهاتی در گذشته بوده است که باید تصحیح شود؟

زبان اسلام زبانی نرم، لین و مهربان و برمبنای احترام به شخصیت انسان است ولی متاسفانه موارد متعددی از رفتاهای نامناسب مانند شکستن شخصیت افراد هنجار شکن، بی احترامی، استفاده از زور و ایجاد تشنج و رعب و وحشت در جامعه مشاهده شده است.

شاید سِر برترى امر به معروف و نهى از منکر بر سایر عبادات و نیکى ها در این باشد که قوام و استوارى و استمرار همه خوبى ها در گرو برپایى این دو فریضه بزرگ است.

زنان با حجاب به جایگاه مطلوبی در جامعه رسیدند

امر به معروف و نهى از منکر، نقش ارزنده اى در اجراى احکام و حدود الهى دارد و پشتوانه محکمى براى تثبیت ارزش ها و ریشه کنى مفاسد اجتماعى است.

تجربه نشان مى دهد که در طول تاریخ پر نشیب و فراز اسلام، هرگاه مسلمانان نسبت به هم احساس مسئولیت مى کردند و یکدیگر را به اعمال شایسته دعوت می‌کردند و از بدیها باز مى داشتند، دیگر دستورات الهى نیز ارزش واقعى خود را در متن جامعه پیدا مى کرد و گناه در جامعه کمتر رخ مى‌داد.

رسا ـ نقش آموزش و پرورش و دانشگاهها در ترویج حجاب برتر چیست و چگونه باید حجاب و عفاف نهادینه شود؟

 آموزش و پرورش و دانشگاه نقش مهمی در توسعه و ترویج فرهنگ حجاب و عفاف دارند، آموزش عملی احکام دینی بخشی از وظایف معلم و دانش آموزان در مدارس است البته این آموزش نباید خشک و خسته کننده ارائه شود بلکه توصیه همراه با معرفت به حجاب، ضامن اجرا و دوام این ارزش است.

باید دانست که تنها متولیان ترویج حجاب مربی و معلم نیست، بلکه تمامی مسئولان و همه معلمان فارغ از رشته و مقطع تحصیلی در تربیت فرزندانمان وظیفه دارند متاسفانه بچه های ما در فضای مجازی رها شده اند فضایی که توسط صهیونیست مدیریت می شود و تمام اعتقادات و سبک درست زندگی را مورد تهاجم قرار می دهد، رها کردن این فضا کار بسیار اشتباهی است.

نقش مدیران، معلمان و دانشگاهیان در پذیرش فرهنگ حجاب بسیار کلیدی است، حجاب باید از همان دوران ابتدایی برای دخترانمان نهادینه شود و این کار نیاز به جهاد تبیین و بهره مندی از راهکارهای جدید دارد و با زبان خود بچه‌ها زیباسازی حجاب برای آنها صورت گیرد، عمل کردن مربی به عنوان الگو نیز یکی از راه‌حل‌های انتخاب حجاب برتر است.

مدارس، مراکز تعلیم و تربیت و تزکیه اند و آنگاه که پوشش دینی در محیط های علمی و پس از پایان تحصیلات، به شکل فرهنگ پذیرفته شود، مدارس وظیفه خود را به خوبی انجام داده اند. 

 والدین و فرهنگیان از مهم‌ترین الگوهای دانش‌آموزان در انتخاب نوع پوشش هستند، باورهای دینی از جمله عفاف و حجاب در خانواده شکل می‌گیرد و در مدرسه استمرار می‌یابد و برهمین اساس خانواده و مدرسه باید مرکز توجه فعالیت‌های فرهنگی قرار گیرد.

فعالیت‌های علمی، فرهنگی و هنری از مهمترین راهکارها برای ترویج حجاب و عفاف در سطح مدارس است و آموزش، ساماندهی، توجه و بکارگیری مدیران، معلمان و همه پرسنل مدارس جهت ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در بین دانش آموزان و سازمان‌های مربوط نظیر بسیج، انجمن‌های اسلامی در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف مؤثر است.

زنان با حجاب به جایگاه مطلوبی در جامعه رسیدند

گنجاندن موضوع عفاف و حجاب از دیدگاه آیات و روایات همراه با تبیین ضرورت و فلسفه آن برای دانش آموزان در کتب درسی همه مقاطع تحصیلی، اهتمام به مثبت نگری و زیبا اندیشی در مورد فرهنگ عفاف و حجاب در تألیف کتب درسی، اجرای مسابقات فرهنگی هنری و علمی با هدف جهت‌دهی به افکار، تجلیل از دختران و پسران نخبه و ممتاز(با توجه به ملاک‌های حجاب و عفاف و علم) و برگزاری مسابقات و معرفی افراد نمونه با توجه به ویژگی‌های الگویی آنها در زمینه پوشش از عوامل گسترش فرهنگ حجاب می باشد.

برگزاری کلاس‌های دانش افزایی برای والدین(خصوصا مادران) و توجیه آنها نسبت به رعایت حریم عفاف در خانه و محیط‌ های اجتماعی از طریق انجمن اولیا و مربیان، تأکید بر ضرورت رعایت پوشش و الگوی مدهای اسلامی و ترویج الگوهای بایسته در پوشش دانش آموزان و همه کادر مدرسه و آرایش نکردن در مدارس، تعیین رنگ‌ها و مدل‌های متنوع در پوشش دانش آموزان با رعایت موازین و ضوابط شرعی جهت تأمین سلایق مختلف، آشنا کردن جوانان برای شناخت توطئه‌ها، زمینه‌ها، روش‌ها و مجاری نفوذ فرهنگ غربی از طریق مدارس، استفاده از شعرخوانی، قصه گویی و نقاشی در مقاطع پیش دبستانی و مهد کودک جهت آشنا کردن کودکان با فرهنگ عفاف و حجاب نیز تاثیرگذار در نهادینه کردن حجاب در جامعه است.

معرفی و تشویق نمونه‌های عینی از اساتید، مربیان، نفرات اول کنکور، المپیادی‌ها و خانواده‌ها ایثارگران از نظر رعایت مظاهر عفاف و حجاب در مدارس، آموزش معیارهای رفتار صحیح زن و مرد جهت برقراری روابط انسانی و اجتماعی متعادل در خانواده و جامعه از طریق کتب درسی، تهیه و تدوین نشر کتب، مقالات و جزوات تخصصی در راستای تقویت بنیه اعتقادی و دینی در جهت توسعه فرهنگ عفاف در بین والدین دانش آموزان توسط انجمن اولیا و مربیان به تقویت فرهنگ حجاب و عفاف کمک می کند.

غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان با تأکید بر فرهنگ عفاف و حجاب از طریق استفاده از توانمندی‌های تشکل‌های دانش آموزی، در نظر گرفتن امتیازاتی از نظر انضباطی برای دانش آموزانی که پوشش اسلامی را رعایت می‌کنند، در نظر گرفتن امتیازاتی برای مدیران مدارسی که رعایت حجاب کارکنان و دانش آموزان آن اسلام و مناسب است، انجام طرح تحقیقی پیرامون میزان آگاهی، باورها و التزام عملی دانش آموزان دختر و پسر در مورد فرهنگ حجاب و عفاف روشهای جذابی برای تبلیغ حجاب است.

برگزاری مسابقات تفسیر آیات قرآن کریم در زمینه ی حجاب و عفاف، تشکیل جلسات هم اندیشی دانش آموزی در مدارس، حضور طلاب خواهر در مدارس به عنوان مشاور مذهبی، طرح مباحث حجاب و عفاف و آداب پوشش اسلامی در قالب آموزش های ضمن خدمت، اختصاص بخشی از ساعت پرورشی به بحث حجاب و عفاف، استفاده از شعر خوانی، قصه گویی و نقاشی در مقاطع پیش دبستانی و ابتدایی جهت آشنا کردن کودکان با فرهنگ عفاف و حجاب، بیان نکته یا مطلبی پیرامون اهمیت موضوع حجاب و عفاف توسط معلمین در فرصتهای مناسب، نظارت بر رسانه های جمعی، معرفی الگویی تازه که با رعایت معیارهای حجاب از راههای ترویج فرهنگ ججاب و عفاف در جامعه است.

زنان با حجاب به جایگاه مطلوبی در جامعه رسیدند

رسا - خانواده اصیل دینی چه مختصاتی دارد و چگونه زوجین می توانند با حفظ آداب دینی به سعادت اجتماعی کمک کنند؟

عوامل زیادی در سعادت اجتماعی توسط خانواده نقش دارد، احترام متقابل در خانواده خصوصا حفظ جایگاه بانوان در کانون خانواده، محبت داشتن اعضای خانواده به یکدیگر، گذشت و بخشش همدیگر،  مسئولیت پذیری، تفاهم در رفتار، اجرای احکام الهی و شرکت خانوادگی در فعالیت های اجتماعی و فرهنگی از جمله این عوامل است.

اگر خانواده به تفاهماتی مبنی حفظ آداب دینی برسند و در رعایت این آداب کوشش کنند، قطعا در رفتار اجتماعی اثر گذار خواهد بود چون سلامت اجتماع به سلامت خانواده برمی گردد و خانواده رکن اساسی سلامت اجتماعی و فرهنگی جامعه است.

رسا - چرا قانون گذاری لازم و ضروری است و مسئولان چگونه می توان اقدامات در حوزه حجاب و عفاف داشته باشند؟

انتظار می رود که مسئولین نظام اسلامی در جبهه‌ ترویج معارف و شعائر دین همچون حجاب و عفاف، بیش از هر فرد و یا صنف دیگر در خطّ مقدّم باشند، بی تردید اثرگذاری مسئولین به خاطر جایگاهی که دارند و همچنین به دلیل در دست داشتن قدرت و ثروت این مرز و بوم، در این راستا می تواند بیش از هر فرد و صنف دیگری باشد.

بعضا دیده می شود برخی مسئولین متاسفانه به این امر مهم اصلا ترتیب اثر نمی دهند،مسئولین هر زمانی که همراه مردم بودند و پا به پای مردم حرکت کردند، پیروزی حاصل شد.

رسا - چرا قانون گذاری لازم و ضروری است و مسئولان چگونه می توان اقداماتی در حوزه حجاب و عفاف داشته باشند؟

برای جوابگو بودن طرح‌ها و برنامه‌های فرهنگی؛ هماهنگی سازمانهای کلانی چون صدا و سیما؛ نیروی انتظامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ آموزش و پرورش بسیار ضروری است که متأسفانه عدم نتیجه گیری مطلوب در کشش دانش آموزان و جوانان به مقوله فرهنگی حجاب کامل اسلامی و عفاف؛  نبودن ارتباط و هماهنگی در پیکره این سازمان های فرهنگی است.

هر چند خداوند انسان را در انتخاب دین مختار قرار داده است ولی قبل از آن با رسالت و بعثت پیامبران تشریعی و تبلیغی راه صواب از خطا را نشان داده و انسان را هدایت کرده است، در لزوم رعایت حجاب و انتخاب نوع پوشش بر ما فرض است که ابتدا با هدایت صحیح جامعه در دراز مدت و سرمایه گذاری طولانی مدت در ایجاد بصیرت جوانان برای شناخت درست از نادرست و با الگوسازی حجاب و عفاف؛ معرفی الگوهای دینی  و ملی؛ برنامه سازی در جهت طراحی و ارائه پوشش های اسلامی در بردارنده شرایط اقلیمی و فرهنگی هر منطقه؛ جوانان مخصوصا دانش آموزان را به سوی عفاف و حجاب رهنمود شویم.

زنان با حجاب به جایگاه مطلوبی در جامعه رسیدند

رسا - دستگاه های تبلیغی کشور چه برنامه ریزی برای تبلیغ حجاب و عفاف می توانند داشته باشند؟

دستگاه های تبلیغی کشور برای تبلیغ حجاب و عفاف می توانند به فعالیت های از جمله حضور مبلغین در مدارس، مکان های تفریحی، پارک ها و مکان های دیدنی و تاریخی سراسر کشور، اجرای مسابقات فرهنگی هنری علمی با هدف جهت دهی به افکار نسل جوان با موضوع حجاب، نظر سنجی از جوانان و باز شدن باب رفاقت با آنان، احیای امر به معروف و نهی از منکر و برگزاری اردوهای مختلف سازنده بپردازند.

رسا - از منظر تاریخی جمهوری اسلامی ایران چه نقش و جایگاهی برای زنان جامعه ایجاد کرد و دستاوردهای نظام در این بخش چیست؟

زن به عنوان نیمی از پیکره اجتماع نقش مهمی در تربیت و پرورش نسل آینده دارد و متاسفانه قبل از انقلاب این نقش بسیار مهم به انزوا کشیده شده و زنان بدون فعالیت اجتماعی در گوشه تنهایی خانه بودند و فقط اقلیتی از آنها می‌توانستند تا حدی به آموزش و فعالیت اجتماعی بپردازند.

اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی کرامت الهی زن تا حدی به جایگاه مطلوب خود رسید و زنان با حفظ جایگاه خود به مدارج علمی و پژوهشی دست یافتند و توانستند در عرصه های علمی، سیاسی و اجرایی به جایگاه مناسبی برسند.

رسا - برخی از زنانی که امروز در جامعه پوشش مناسبی ندارند اما به تعبیر رهبر انقلاب اسلامی "خیلی از کسانی که کشف حجاب میکنند نمیدانند این را؛ اگر بدانند که پشت این کاری که اینها دارند میکنند چه کسانی هستند، قطعاً نمیکنند؛ من میدانم. خیلی از اینها کسانی هستند که اهل دینند، اهل تضرّعند، اهل ماه رمضانند، اهل گریه و دعایند، [منتها] توجّه ندارند که چه کسی پشت این سیاستِ رفعِ حجاب و مبارزه‌ی با حجاب است" با توجه به اینکه حضرتعالی از مبلغین دینی هستید لطفا نمونه های عینی از مشاهدات خود در دینداری مردم را بفرمائید؟

ازجمله موارد زیبایی که در این ایام مشاهده شد می توان به تصویر کنار مترو، میدان و خیابان‌های تهران اشاره کرد که سفره افطار انداخته بودند و خانم‌ها از همه نوع پوششی نشسته بودند و از ضیافت افطار بهره می‌بردند.

حضور خانم های ضعیف الحجاب در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن، روز قدس، تشییع شهدا و شهید حاج قاسم سلیمانی کاملا مشخص می‌کند که دل این عزیزان با جبهه حق و دین است.

ارسال نظرات