۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۷۳۳۹۴۰
در نشست هم اندیشی اساتید دانشکده دین و رسانه بررسی شد؛

از اضافه شدن رشته های جدید تا ضرورت ورود علمی به عرصه فضای مجازی

از اضافه شدن رشته های جدید تا ضرورت ورود علمی به عرصه فضای مجازی
اساتید دانشکده دین و رسانه در یک نشست هم اندیشی بر ضرورت ورود آموزش به عرصه فضای مجازی و رسانه های تعاملی تأکید کرده و از افزایش رشته های آموزش ابراز خرسندی کردند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست هم اندیشی اساتید دانشگاه دین و رسانه قم با حضور اساتید این دانشکده با موضوع «تحول آموزشی در دنیای تعاملی» عصر دوشنبه در محل این دانشگاه به مناسبت روز معلم برگزار شد.

کمال اکبری رئیس دانشکده دین و رسانه دانشگاه صدا و سیما با تبریک روز معلم به اساتید دانشگاه از زحمات آنها قدردانی کرد.

وی با اشاره به سالروز شهادت شهید آیت الله مطهری اظهار داشت: در این کشور نوع افرادی مانند شهید مطهری کم شده است و به دنبال کم شدن افراد متفکر در فضای کشور خسران خواهد بود زیرا حکمت گمشده هر انسان و پیشبرنده علوم است.

رسانه های مجازی در حال غلبه بر رسانه های فراگیر هستند

عضو هیأت علمی دانشگاه صداوسیما با اشاره به تحول در سازمان صدا و سیما ورود مؤثر به فضای مجازی را از اهداف این سازمان معرفی کرد و اظهار داشت: نظام رسانه های تعاملی و شبکه های اجتماعی در حال مسلط شدن به رسانه های پیشین معروف به «Brodcast» هستند؛ در آینده نیز هوش مصنوعی تسلط خود را در این فضا حاکم می کند.

وی ادامه داد: باید در این دانشکده راه های ورود موفق به فضای مجازی در مقاطع مختلف تحصیلی پیگیری شود و ما در برنامه های خود به دنبال این هدف هستیم.

اکبری در پایان خاطرنشان کرد: اساتید این دانشکده رکن لازم تحقق اهداف آموزشی هستند که برای ورود به فضای مجازی از راه آموزش، پذیرای نظرات آن ها هستیم.

در ادامه این نشست عزیزالله سالاری معاون پژوهش دانشگاه صدا و سیما با گرامیداشت یاد شهید مطهری شهادت او را سبب جاودانه شدن آن دانست و گفت: هر چه سخن در خصوص معلم بگوییم نمی توانیم مقام آن را تشریح کنیم.

در اسلام، علم راه آزادی است

وی با اشاره به انقلاب کوبا اظهار داشت: انقلابی ها کوبا آمریکایی های مستقر را گروگان گرفتند و در ازای هر آمریکایی یک تراکتور از دولت انقلاب خواستار شدند و در نهایت به ازای هر 3 آمریکایی یک تراکتور گرفتند و تولید نیشکر خود را افزایش دادند.

سالاری ادامه داد: در زمان رسالت نبی اکرم آن حضرت به اسرا و بردگان باسواد تأکید کرده بود اگر ده نفر را باسواد کنند آزاد خواهند شد و این امر نشان می دهد در اسلام علم راه آزادی است و این معامله ای برد-برد بود که توسط پیامبر انجام شد.

سید جمال اسدآبادی سلسله جنبان بیدارگران در دوران معاصر بود و از یکی از شاگردانش پرسیدند پدر را بیشتر دوست دارد یا استادش سیدجمال را که در پاسخ سیدجمال را نام برد؛ این شاگرد همچنین تأکید کرده سید جمال چیزی به او داده است که با انبیاء شریک شده است اما پدرش چیزی داده که با برادرش شریک است.

برای ورود به بحث علمی فضای مجازی پرداختن به فلسفه فضای مجازی ضروری است

از اضافه شدن رشته های جدید تا ضرورت ورود علمی به عرصه فضای مجازی

حجت الاسلام علی نهاوندی از اساتید دانشگاه صدا و سیما در ادامه این نشست اظهار داشت: برای پیشبرد اهداف آموزشی به سمت فضای مجازی، لازم است به سمت دانش ایدئولوژیک شناخت این فناوری های نو برویم.

وی با اشاره به ذات شبکه های اجتماعی و رسانه فلسفه فضای مجازی و رسانه های تعاملی را از لوازم ورود علمی به آن دانست و گفت: اندیشمندان رسانه و ارتباطات با در نظر گرفتن نظریه های موجود در این علم به موضوعات فلسفی در جهان غرب و نظریات فلسفی در حوزه های علمیه باید توجه کنند.

باید انگیزه طلاب برای ورود به دانشکده دین و رسانه تقویت شود

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر رشته های پژوهش محور اظهار داشت: رشته هایی که بر محوریت پژوهش استوار بوده و افق مشخص دارند باید جدی تر گرفته شوند زیرا به فضای علمی بسیار کمک می کند.

وی با اشاره به دانشجویان گفت: در جذب و نگهداری دانشجویان باید تعمق بیشتری صورت گیرد تا زحمات انجام شده حاصل لازم را داشته باشد؛ لازم است برای تقویت انگیزه طلاب برای ورود به این دانشکده تدبیری اندیشیده شود.

سعید امیرکاوه از اساتید ارتباطات دانشکده دین و رسانه با تقدیر از نگاه به شبکه های اجتماعی در فضای علمی این دانشکده تصریح کرد: در سازمان صدا و سیما انگار به فضای مجازی باور ندارند و عده ای فقط می خواهند رادیویی یا تلویزیونی کار کنند؛ پیشنهاد کرده بودم که در هر یک از میزهای معاونت سیاسی مسؤول فضای مجازی انتخاب شود و در خصوص موضوع مأموریتی خود برای فضای مجازی کار کند.

دانشجویان دانشگاه صداوسیما باید کار عملی هم انجام دهند

وی در سخنان خود تأکید کرد: برای کار علمی در خصوص فضای مجازی در دانشگاه صدا و سیما لازم است خود سازمان این رویکرد را داشته باشد.

استاد دانشگاه ادیان و مذاهب اظهار داشت: با توجه به امکانات موجود در سازمان صدا و سیما اظهار داشت: باید تدبیری اتخاذ شود که دانشجو برای اخذ نمره از اساتید کار خبری یا عملی تولید کند تا نمره لازم را بیاورد؛ اشکالی ندارد اساتید مکلف باشند در جلسات تصمیم گیری حضور داشته باشند و از آموخته های خود در فضای اجرایی به دانشجویان نیز نکات لازم را ارائه کنند.

وی با تأکید بر ضرورت تشکیل رشته قدرت نرم، ابراز داشت: لازم است به فکر تشکیل و اداره رسانه جهان اسلام باشیم و رشته های این دانشکده نگاه دینی را در خود تقویت کنند.

از اضافه شدن رشته های جدید تا ضرورت ورود علمی به عرصه فضای مجازی

اگر صداوسیما نشان دهد حرفی برای گفتن دارد مخاطب آن افزایش چشمگیری خواهد داشت

تقی ربانی معاون سیمای مرکز قم و از اساتید دانشکده دین و رسانه با تبریک روز معلم از ورود به عرصه علمی فضای مجازی ابراز خرسندی کرد و اظهار داشت: هدف از تأسیس دانشکده قم تأثیرگذاری در سازمان صدا و سیما بود و این نکته بسیار مهم است.

وی در ادامه با اشاره با سابقه خود در صداوسیما اظهار داشت: بسیاری از کارمندان به طلاب فارغ التحصیل نگاهی خاص دارند که این افراد از هنر سررشته ای ندارند از این رو تأثیرگذاری اهمیت فراوانی دارد.

 

طلاب دانشکده دین و رسانه باید تأثیرگذار باشند

این استاد دانشگاه در پیشنهادات خود اظهار داشت: طلاب فارغ التحصیل لازم است جدای از کارمندی تأثیرگذاری لازم را داشته باشند؛ استخدام فارغ التحصیلان در عنوان شغلی ارزیابی تأثیرگذاری را کم می کند.

وی با اشاره به کم شدن مخاطبان صداوسیما اظهارداشت: به تصریح مدیران سازمان مخاطب رسانه ملی کاهش یافته است اما صداوسیما نشان داده است هر زمان حرفی برای گفتن در برنامه های نمایشی و ترکیبی وجود داشته، مخاطب افزایش پیدا کرده است.

 

عناوین شغلی سازمان و صداوسیما افزایش می یابد

اکبری رئیس دانشکده دین و رسانه در این نوبت از افزایش عناوین شغلی دیده شده در سازمان صدا و سیما برای فارغ التحصیلان دانشکده دین و رسانه خبر داد.

امیر یزدیان مدیر واحد پژوهش صداوسیما مرکز قم و از اساتید دانشکده دین و رسانه اظهار داشت: در آموزش های نوین مبحث یادگیری تحول بخش چندی است که مطرح شده و لازم است در بعد سخت افزاری و نرم افزاری در این راه، قدم برداشته شود.

از اضافه شدن رشته های جدید تا ضرورت ورود علمی به عرصه فضای مجازی

دانشکده دین و رسانه در ایران خاص و متمایز است

وی ادامه داد: این دانشکده در سطح کشور خیلی خاص و متمایز است زیرا عنوان و موقعیت بسیار خاص دین و رسانه را دارا بوده و از آن باید استفاده و در فرایند تحول محتوایی لحاظ شود.

یزدیان با تأکید بر برقراری ارتباط عملیاتی با سرفصل های تدریس شده، فراهم آوردن موقعیت به کارگیری عملی آموخته های دانشجویان را ضروری دانست.

وی با اشاره به پیشرفت روزافزون رسانه های نوین و گسترش فناوری های سخت افزاری و نرم افزاری پیرامون آن تأکید کرد: متأسفانه در رشته ارتباطات که به طور مبنایی رسانه را بررسی می کند سرفصل متمایزی جهت بررسی ابعاد فنی شبکه های اجتماعی، رسانه های تعاملی و هوش مصنوعی وجود ندارد در حالی که اشراف پژوهشگران و دانشمدان علم ارتباطات به ابعاد فناورانه رسانه کمک فراوانی به تحقق اهداف رسانه پژوهان و سیاستگذاران می کند.

 

لازم است که با مراکز فعال دین و رسانه دنیا ارتباط برقرار شود

استاد دانشکده دین و رسانه با اشاره به اینکه تحلیل سازوکار فنی رسانه های تعاملی از عهده بسیاری از فارغ التحصیلان علوم ارتباطات خارج است، اظهار داشت: اگر در دانشگاه صداوسیما و دانشکده دین و رسانه فضایی برای شناخت ماهیت فناورانه رسانه های نوین فراهم شود دریچه ای تازه به روی اساتید و دانشجویان علم ارتباط و سایر رشته های این دانشکده باز خواهد شد و در آینده سازمان صدا و سیما نیز تأثیرات بیشتری خواهد داشت.

وی در پایان از دانشکده دین و رسانه قم به عنوان یک مرکز خاص و یکتا در کشور نام برد و خاطرنشان کرد: لازم است که ارتباط این دانشکده با مراکز علمی که در حوزه دین، فرهنگ و رسانه در سطح بین الملل کار می کنند برقرار شده و قوت یابد زیرا بسیاری از اشخاص فعال در این زمینه در دنیا علاقه مند هستند که ارتباط خود را با دیگر مراکز به خصوص ایران برقرار کنند؛ بررسی های من نشان می دهد علاقه مندان زیادی در دنیا وجود دارد که مبحث دین و رسانه را پیگیری می کنند.

حجت الاسلام داودآبادی در این نشست اشاره به مشکل قانونی پذیرش طلاب از سطح یک طبق قوانین وزارت علوم اشاره کرد و در پایان اظهار داشت: باید انگیزه ای برای طلاب فراهم شود که در رشته های مرتبط با رسانه فعالیت کنند و همچنین لازم نباشد برای ورود به دانشگاه از کنکور سراسری اقدام کنند.

 

نشست علمی آموزش مهارت محور و آموزش نیاز محور برگزار خواهد شد

در ادامه نشست زارعی معاون پژوهش دانشکده دین و رسانه با تأکید بر تحول در فرایند آموزش اظهار داشت: باید از فضای های نوین در آموزش استفاده شود و تأملی در این زمینه صورت گیرد.

وی با تأکید بر آموزش مهارت محور از برگزاری پیش نشست هایی در آموزش مهارت محور و آموزش نیاز محور در دانشکده دین و رسانه خبر داد.

در ادامه نیز حجت الاسلام علی رازی‌زاده از اساتید و دانش آموختگان دانشکده دین و رسانه از خبر فراهم شدن زمینه استخدام دانش آموختگان رشته ادبیات نمایشی در عنوان شغلی نویسندگی ابراز خوشحالی کرد و گفت: متأسفانه در دوره های پیشین استعدادهای فوق العاده ای به عنوان ارزیاب مشغول به کار شدند.

 

باید طلاب مستعد به سمت دانشکده دین و رسانه هدایت شوند

وی همچنین با تأکید بر جذب طلابی که اندکی آشنا به ادبیات نمایشی هستند در دانشکده دین و رسانه تأکید کرد و گفت: لازم است تعاملاتی با حوزه صورت گیرد که تا طلاب مستعد به سمت دانشکده و فضای رسانه هدایت شوند.

محسن کرمی عضو هیأت علمی دانشکده دین و رسانه با اشاره به رشته هایی که در آینده در سبد علمی این دانشکده در نظر گرفته شده گفت: در جهان معروف است که سه نوع معرفت آموزش داده می شود که نوع اول آن معرفت گزاره ای یا همان دانش است که بر روی آن تأکید فراوانی وجود دارد اما به سایر انواع معرفت توجه نمی شود.

 

مهارت های فکری جدی تر گرفته شوند

وی با تأکید بر اهمیت نوع دوم معرفت نیز کسب معرفت از راه مواجهه و شناخت را نیز مهم دانست و ابراز داشت: معرفت مهارتی همچنین بسیار مهم است که مورد غفلت واقع شده و علاوه بر مهارت هایی مانند نجاری مهارت های ذهنی نیز وجود دارند که بهره گیری از علم را روان تر می کند.

کرمی با اشاره به اینکه فارغ التحصیلان دانشکده دین و رسانه نسبت به دانشگاه تهران و نیروهای سازمان جنبه مهارتی و هنری کمتری دارند اما جنبه نظری بالایی دارند، گفت: لازم است به مباحث هنری و معرفتی بیش از گذشته پرداخت شود.

 

مجتهد در دین و مجتهد در رسانه

عیسی بلوکات از اساتید دانشکده دین و رسانه گفت: کسانی که در این دانشکده جذب می شوند باید مجتهد دین در رسانه و همچنین مجتهد هنر در رسانه باشند؛ تمام ابزار و تجهیزات برای تولید در فضای مجازی و تلویزیون یکی است و می توان به گونه ای آموزش داد که در هر دو فضا اثرگذاری حاصل شود.

وی با اشاره به تغییر رسانه غالب در فضای جهانی عنوان کرد: موبایل به عنوان یک رسانه همیشگی، دوست، در دسترس و در خدمت همه خانواده ها خواهد بود و این سؤال وجود دارد آیا رصدی صورت گرفته است که مشخص شود چه گروه سنی با چه دانشی از آن استفاده می کنند؟

وی با ابراز تأسف از اینکه نیروی رسانه ای برای فضای مجازی و رسانه های تعاملی تربیت نشده است است خاطرنشان کرد: مهارت های لازم باید تدریس شود و نیروهای عملیاتی با توان های مختلف از میان طلاب دانشکده دین و رسانه به فضای رسانه ای کشور معرفی شوند.

از اضافه شدن رشته های جدید تا ضرورت ورود علمی به عرصه فضای مجازی

برنامه سازان رسانه ملی تأثیرگذاران اصلی هستند

بلوکات با تأکید بر اهمیت برنامه سازی برای قشر کودک و نوجوان ابراز داشت: اگر بتوان طبق یک راهبرد مشخص برای کودکان و نوجوانان برنامه تولید کرد در 10 سال آینده تأثیر فراوان آن دیده خواهد شد.

وی تأثیر برنامه سازان سازمان صدا و سیما را به عنوان تولیدکنندگان خروجی رسانه ای، از مدیران آن بیشتر دانست و اظهار داشت: باید با برنامه سازان سازمان از طرف دانشگاه جلسه ای گذاشته شود زیرا بسیار تأثیرگذار هستند؛ در همین حال در شبکه امید سریالی برای نوجوانان ساخته شده که در آن نوجوان پسر تک فرزند برای رفع تنهایی خود دنبال دوست دختر می گردد.

بلوکات با اشاره به دسترسی کودکان به گوشی های موبایل از لزوم برنامه ریزی رسانه ای و اجرای یک طراحی تحولی سخن گفت.

 

تربیت نیرو با چند تخصص

وی همچنین بر لزوم بروزرسانی علمی کارمندان و برنامه سازان صدا و سیما تصریح کرده و گفت: دانشگاه صداوسیما می تواند این نیاز را برطرف کند.

استاد دانشکده دین و رسانه تأکید کرد: در این دانشکده باید افراد چندوجهی تربیت شوند به گونه ای که توانایی داشته باشند در فضای تک نفره کار چند نفر را انجام دهند و اثر رسانه ای تولید کنند.

وی در پایان با تأکید بر جایگاه هوش مصنوعی در تحول آموزشی خاطرنشان کرد: هوش مصنوعی باید بیش از پیش دیده شود زیرا می تواند در توسعه و انتقال دانش در فضای مجازی کمک کند.

حجت الاسلام سیدحمید میرخندان از اساتید دانشکده دین و رسانه با گرامیداشت یاد و خاطره شهید مطهری اظهار داشت: شهید مطهری در دوران خود در مواجهه با مکاتب و ایدئولوژی ها با فلسفه و مبانی اسلامی برخورد کرد و اگر بخواهد آن شخصیت در امروز ما ادامه پیدا کند در زمینه علم النفس بیشتر ورود پیدا می کرد.

 

پیگیری مباحث علم النفس برای ورود به علوم انسانی نیازی مبرم است

وی با اشاره به نیاز جمهوری اسلامی به علوم انسانی اظهار داشت: علوم انسانی امروز به علم النفس نیاز مبرمی دارد و حتی این مبحث از فلسفه صدرایی، معرفت شناسی را پاسخ می دهد.

استاد دانشکده دین و رسانه با اشاره به روایتی از امیر مؤمنان بهترین معرفت را شناخت نفس معرفی کرد و اضافه کرد: بنابراین لازم است که در مبانی ارتباطات که نیاز به شناخت انسان دارند به امر معرفت نفس توجه شود.

وی افزود: تاریخ رسانه ها نشان می دهد هیچ رسانه ای محو نمی شود بلکه به حیات خود ادامه می دهد و تلویزیون نیز همچنان حیات خواهد داشت؛ باید مباحث فضای مجازی را ذیل واحد های دیگر ببینیم و واحد هایی بازتعریف شده و معطوف به فضای مجازی در نظر گرفته شود.

 

بازنگری در رشته تولید سیما و ادبیات نمایشی

در ادامه این نشست وحید حیاتی عضو هیأت علمی دانشکده دین و رسانه اظهار داشت: پس از سالها فعالیت و پیگیری موفق شدیم بازنگری رشته تولید سیما و ادبیات نمایشی را در دستور کار قرار دهیم و در کوتاه ترین زمان به نتیجه نهایی خواهد رسید و به زودی پای آن ها از امر آموزش کنار گذاشته می شود.

وی با اشاره به اینکه سازمان صداوسیما لازم است سرمایه انسانی خود را به دانشگاه معطوف کند، اظهار داشت: ورود به فضای مجازی ورود به زندگی دوم است و سازمان صدا و سیما باید بتواند هدایت کننده جامعه اطلاعاتی باشد و آماده بودن برای این آینده وظیفه ما اساتید این دانشگاه است.

استاد دانشکده دین و رسانه اساس فضای مجازی را مبتنی بر تعامل و ارتباط با مخاطب دانست و اضافه کرد: اگر اساتید این دانشکده قرار است در عرصه علمی فضای مجازی فعالیت کنند باید به این ابعاد توجه کنند.

 

شناخت ماهیت رسانه در برنامه سازی ضروری است

دیباجی استاد دانشکده دین و رسانه تصریح کرد: باید مطالعات فلسفه رسانه و رسانه شناسی مورد توجه قرار گیرند و این امور بسیار تعیین کننده هستند زیرا شناخت ماهیت رسانه در تولید برنامه بسیار اثرگذار است.

وی در ادامه با اشاره به تشکیل آزمایشگاه های هنر و رسانه در برخی مراکز علمی کشور، ایجاد چنین آزمایشگاهی را در دانشگاه صداوسیما ضروری دانست.

سیدعلی محمد رضوی استاد دانشکده دین و رسانه گفت: رشته های حوزه فضای مجازی ایده خوبی است که احتیاج به سازوکارهای لازم دارد و باید همه ابعاد آن دیده شود.

وی اظهار داشت: می شود یک گروه علمی فضای مجازی راه اندازی شود که قابلیت تولید محتوای مجازی را داشته باشد.

مدیر گروه ارتباطات دانشکده دین و رسانه در خصوص تلاش دانشکده در جهت تشکیل دوره کارشناسی و جذب طلبه در این زمینه اظهار داشت: اگر بشود با رویکرد کارشناسی ناپیوسته دانشجو تربیت کرد و اثرپذیری آن را لحاظ کرد امر مبارکی است.

 

باید در رشته های دانشکده نگاه بین المللی حاکم باشد

حجت الاسلام خان محمدی با تأکید بر ایجاد جذابیت برای جذب طلاب در دانشکده دین و رسانه عنوان کرد: اگر لازم است رشته ای افزوده شود باید با عنوان بین المللی و ملی نگاه شود تا اگر دانشجویی در سازمان جذب نشد بتواند در عرصه ملی تأثیرگذار باشد.

وی با تأکید بر تربیت نیروی کیفی اظهار داشت: برخی از مراکز لازم نیست طلبه جدید جذب کنند زیرا در حال حاضر بسیاری از طلاب در اسنپ کار می کنند و متأسفانه باید گفت اگر هنر داریم همین ها را نگه داریم.

رئیس دانشکده دین و رسانه در پایان نشست تأکید کرد: سیستم جذب دانشجو در سال جاری تغییر کرده است و زمان آزمون نزدیک شده تا بتوانیم از ظرفیت ذخیره ها استفاده کنیم و ریزش دانشکده کمتر شود.

وی با اشاره به جذب دانشجوی بین الملل گفت: مقدمات مجوزی جذب دانشجوی بین الملل فراهم شده است و روند آن در حال طی شدن است.

همچنین سالاری معاون پژوهش دانشگاه صداوسیما که از تهران برای شرکت در این نشست آمده بود با تأکید بر لزوم بازنگری در فلسفه شورای پژوهش سازمان صداوسیما تقویت مبانی انقلاب و آموزه های دینی را نیاز اساسی امروز دانشگاه صداوسیما دانست.

علی نژاد

ارسال نظرات