۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۷۳۴۰۴۶
آیت الله طبسی مطرح کرد؛

هماهنگی با ولایت، عصاره سیره حضرت عبدالعظیم حسنی

هماهنگی با ولایت، عصاره سیره حضرت عبدالعظیم حسنی
آیت الله طبسی، یکی از درس های مهمی که باید از زندگانی حضرت عبدالعظیم آموخت را هماهنگی با ولایت و عرضه داشتن فعالیت و عقائد خود بر ولی جامعه در همه اوقات دانست.

به مناسبت سالروز وفات حضرت عبد العظیم حسنی(ع) و آشنایی بهتر با ایشان، که از امام زادگان جلیل القدری هستند که ثواب زیادی برای زیارتشان ذکر شده، خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، سراغ آیت الله نجم الدین طبسی، از اساتید درس خارج حوزه علمیه قم رفته است.

آیت الله طبسی، در ابتدا به نقل های مختلف تاریخی مبنی تشکیک میان شهادت و  وفات ایشان اشاره کرد و گفت: بنا به نقل های تاریخی، حضرت عبد العظیم حسنی، در 15 شوال از دنیا رفتند اما اینکه به مرگ طبیعی یا به شهادت، دقیقا مشخص نیست و در تاریخ، شهادت و وفات هردو نقل شده است؛ تاریخ شهادت یا وفات این بزرگوار را هم یکی از سال 250 یا 252 یا 255  نقل کرده اند، که امروز تاریخ مشهوری که در تقویم درج شده همان سال 252 قمری است.

وی در ادامه به علت «حسنی»  نامیدن ایشان اشاره کرد و اظهار داشت: نسب حضرت عبدالعظیم حسنی، با چهار واسطه به امام حسن مجتبی(علیه السلام) می رسد و از نوادگان زید شهید است، جالب است بدانید، همسر ایشان هم با سه واسطه به این امام عظیم شأن متصل است.

این استاد درس خارج حوزه علمیه، در ادامه به بیان برخی از فضایل ایشان پرداخت و گفت: در مورد شخصیت عبدالعظیم حسنی، علمای بسیاری سخن گفته اند، از جمله این علما، شیخ طوسی است که ایشان را صحابی امام هادی و امام حسن عسکری(علیهما السلام) معرفی کرده و اهل امانت، صداقت، ورع و تقوا دانسته است.

وی عبدالعظیم حسنی را جزء اولین کسانی دانست که به جمع آوری خطبه های حضرت امیرالمومنین اهتمام ورزیده است.

آیت الله طبسی، به تفاوت شأن و مقام امام زاده ها اشاره و بیان کرد: ایشان از  از در نظر  اهل بیت جایگاه ویژه ای داشتند؛ بعضی امام زاده ها بسیار ولایت مدار و متقی بودند، برخی هم انسان های خوبی بودند اما به آن مراتب بالای ولایت مداری نرسیدند؛ حضرت عبد العظیم از کسانی بود که به مقامات بالای ولایت مداری رسیده بود و به همین سبب، اهل بیت عنایت ویژه ای به ایشان داشتند.

وی با ذکر روایتی از امام هادی(ع) به مقام علمی ممتاز این صحابی اهل بیت اشاره و بیان کرد: شخصی از ری (تهران امروزی) به محضر امام هادی علیه السلام مشرف شد و سوالات و مشکلات دینی خود را از امام پرسید، وقتی آن شخص در حال مرخص شدن از محضر امام بود، امام به او فرمودند: «من بعد اگر سوال و اشکالی دینی برایت پیش آمد، مشکل خود را نزد عبدالعظیم حسنی ببر، چراکه او امین و ولی ما در ری است» که این نشان دهنده مقام علمی ویژه ایشان در نگاه اهل بیت است.

آیت الله طبسی از دیگر امتیازات عبدالعظیم حسنی را ولایت مداری و پرهیز از خود رأیی در مسائل دینی دانست و ضمن بیان روایتی گفت: امتیاز خاص این بزرگوار، ولایت مداری است؛ جناب عبدالعظیم، روزی به خدمت امام هادی (علیه السلام) مشرف شدند، امام تا ایشان را دیدند، فرمودند: «مرحبا بر تو ای عبدالعظیم، که تو شیعه و دوستدار واقعی ما هستی».

وی یکی از درس های مهمی که باید از زندگانی جناب عبدالعظیم حسنی آموخت را هماهنگی با ولایت و عرضه داشتن فعالیت و عقائد خود بر ولی جامعه، در همه اوقات زندگی دانست و افزود: در دیداری که عبدالعظیم با امام هادی علیه السلام داشت، عبدالعظیم به امام عرض کرد: می خواهم عقائدم را برای شما بازگو کنم تا اگر مشکلی در آن وجود داشت اصلاح بفرمایید، امام هم پذیرفت؛ اعتقاداتش را بر امام عرضه کرد و امام عبدالعظیم را تایید و  از خدا برایش طلب ثبات قدم کردند.

آیت الله طبسی، با اشاره به روایت مذکور، بر درس گرفتن از این سیره عبدالعظیم حسنی تاکید کرد و راه حل مشکلات امروز کشور و جامعه را منوط به پیروی مو به مو از بیانات ولی فقیه دانست.

در آخر، این استاد حوزه و دانشگاه، با بیان روایتی از امام رضا علیه السلام، به راه های تقرب به ائمه(علیهم السلام) پرداخت و گفت: امام رضا علیه اسلام  پیامی به حضرت عبدالعظیم می رساند و از او می خواهد، آن پیام را به گوش مردم برساند، که به این شرح است: سعی کنید راهی برای مسلط شدن شیطان بر خودتان باز  نکنید، در سخنگویی صداقت داشته باشید و امانت را رعایت کنید، بحث و جدل را در امور بی فایده رها کنید، با یکدیگر ارتباط داشته باشد، یکدیگر را خراب نکنید و عیب یکدیگر را بازگو نکنید، هرکس بخواهد به من  نزدیک شود باید این کار ها را بکند.

ارسال نظرات