۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۴
کد خبر: ۷۳۴۲۹۶

نخستین جشنواره بین المللی ملی فیلم و فیلمنامه ایثار برگزار می شود

نخستین جشنواره بین المللی ملی فیلم و فیلمنامه ایثار برگزار می شود
خراسان رضوی - نخستین جشنواره بین المللی و پنجمین جشنواره ملی فیلم و فیلمنامه ایثار در مشهد برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، نشست خبری نخستین جشنواره بین‌المللی و پنجمین جشنواره فیلم و فیلمنامه ایثار، امروز ۱۹ اردیبهشت در مجتمع فرهنگی اداری جانباز شهید رسول‌زاده برگزار شد. در این جلسه سید محمدصادق هاشمی رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره؛ حجت‌الاسلام‌ مهدی حسن‌زاده مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی؛ فرهاد مختاری؛ دبیر جشنواره و ناصر باکیده دبیر اجرای جشنواره حضور داشتند.

در ابتدای جلسه هاشمی رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره فیلم ایثار بیان کرد: یکی از مهمترین وظایف بنیاد شهید ترویج فرهنگ شهادت است این وظیفه نیز از طرف امامین انقلاب بر عهده بنیاد شهید گذاشته شده است. فعالیت بنیاد شهید تنها به داخل کشور خلاصه نمی‌شود بلکه این رسالت را در بیرون مرزها نیز برعهده دارد. درباره اهداف جشنواره هم باید بگویم؛ ایجاد فرصت عادلانه برای هنرمندان، ترغیب هنرمندان برای کار در این حوزه، حمایت‌ از هنرمندانی که در این حوزه کار می‌کنند و همچنین فرصت خلق اثر ازجمله اهداف برگزاری این رویداد سینمای است.

وی با بیان اینکه ۳۶ جایزه برای بخش‌های مختلف در نظر گرفته شده است، گفت: بنیاد شهید تلاش بسیار برای حضور موثر در سینما و تلویزیون دارد ساخت فیلم اتاقک گلی و همچنین مستند داستانی بچه‌زرنگ از جمله این اقدامات است. کارهای آتی بنیاد شهید به ساخت فیلم‌ها و سریال‌های با محوریت شهید ابراهیم هادی، شهید اصغر وصالی، شهید نادر مهدوی و همچنین شهید نواب صفوی اختصاص دارد. در کنار این تولیداتی ساخت سریالی درباره نقش زنان در جنگ و سریالی درباره خواهر طاهره فعالیت‌های بنیاد را در ماه‌ها اخیر رقم خواهد زد.

مختاری دبیر جشنواره نیز در این جلسه با بیان اینکه جشنواره‌های موضوعی نباید محدود کنیم، تصریح کرد: اینکه فکر کنید به صرف برگزاری یک جشنواره پیرامون شهدا توانستهایم کار لازم را انجام دهیم اشتباه محض است زیرا در این رابطه میتوان از دریچه‌های مختلف حرف زد بدون اینکه در آن تکراری پیش آید. در ضمن جشنواره‌های موضوعی این امکان را برای فیلمسازان فراهم می‌آورند تا کارهای بیشتری با محوریت شهدا تولید کنند.

دبیر جشنواره فیلم ایثار ادامه داد: نگاهمان به جشنواره ایثار فرامرزی است چون معتقدیم در سال‌های بعد این رویداد می تواند در کشورهای چون یمن، سوریه و لبنان برگزار شود. ۱۳۶۷ اثر در بخشهای مختلف جشنواره حضور خواهند داشت و این آثار از ۲۹ اردیبهشت تا سوم خرداد در مشهد به رقابت خواهند پرداخت.

وی ادامه داد: این رویداد سه بخش ویژه نیز دارد. عفاف و حجاب، تولیدات آثار سینمای توسط فرزندان شهدا و آثاری با محوریت امام رضا(ع) بخش ویژه این جشنواره را شامل می‌شود.

حجت‌الاسلام‌ حسن‌زاده جلسه هم اظهار کرد: جشنواره فیلم ایثار فرصتی است تا درباره شهید و شهادت با زبان فیلم و سریال حرف زده شود؛ زبانی که به تاکید مقام معظم رهبری یکی از ابزارهای جذاب و مهم در اشاعه مفاهیم ارزشی است. در این میان دشمن نیز بیکار نبوده و مدت‌ها تلاش می‌کند با ساخت آثار موهون با انقلاب و مردم ایران دشمنی کند. ساخت فیلم موهن (عنکبوت مقدس) یکی از این آثار است.

وی ادامه داد: جشنواره فیلم ایثار نه تنها در داخل کشور بلکه در خارج کشور نیز این فرصت را فراهم خواهد کرد تا پیام شهدا به گوش جهانیان برسد. حضور ۲۷ کشور در این رویداد سینمایی گامی برای رسیدن به این خواسته است.

در پایان جلسه همسر و فرزند شهید مدافع حرم جعفرزاده از پوستر جشنواره فیلم ایثار رونمایی کردند.

ارسال نظرات