۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۷۳۴۳۱۸
رئیس مجلس شورای اسلامی:

بدون توجه به سیاست داخلی و خارجی نمی‌توان به تغییر هندسه جهانی نگاه کرد

بدون توجه به سیاست داخلی و خارجی نمی‌توان به تغییر هندسه جهانی نگاه کرد
قالیباف با اشاره به اینکه امروزه شاهد نقش آفرینی اساسی ایران در مسائل بین‌المللی هستیم، تأکید کرد که بدون توجه به سیاست داخلی و خارجی نمی‌توان به تغییر هندسه جهانی نگاه کرد.

به‌گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، مراسم افتتاحیه همایش بین‌المللی هندسه نظم جدید جهانی صبح امروز با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در دانشگاه دفاع ملی برگزار شد.

قالیباف در این نشست که با حضور شخصیت های داخلی و بین المللی برگزار شد با اشاره به اینکه همه ما اگر با نگاه منصفانه و با هر سلیقه و گرایشی به فرصت‌های امروز برای جامعه بشریت، امت اسلامی و جهان اسلام نگاه کنیم، حتماً تغییر در هندسه نظم جهانی را می‌بینیم که به نفع بشریت و آزادی خواهان به ویژه مسلمین است که این تغییر مدیون امام (ره) و شهدا است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امام (ره) جز برای خدا کلامی نگفت و جز در راه خدا گامی برنداشت و انقلاب اسلامی در این حرکت نقش کلیدی و اساسی داشته و دارد گفت: در این میان باید از شهدای سرافراز به ویژه و در رأس آنها شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس که در مقابل سلطه مستکبران در منطقه ایستادند و آنها را محکوم به شکست کردند، یاد کرد.

وی با اشاره به اینکه موضوع مورد بحث نشست امروز از سوی همه متخصصان پذیرفته شده و شاهد تغییر در نظم جهانی هستیم، اظهار کرد: البته اختلاف نظرهایی در مختصات و شکل‌گیری آینده نظم جهانی وجود دارد و این پرسش مطرح است که آیا این اتفاق تک قطبی خواهد شد و یا با جابه‌جایی در قدرت دو قطبی می‌شود و یا حتی شاهد چند قطبی شدن با محوریت آسیا خواهیم بود؛ از آغاز دهه اول قرن 21 در محافل سیاسی و دانشگاهی این نگاه مطرح است که قرن کنونی، در بعد اقتصادی، سیاسی، مسائل فرهنگی و فنی قرن آسیا است.

رئیس دستگاه قانون‌گذاری کشور افزود: بازیگران جدید و قدیمی و قلمروهای جدیدی وجود دارد که قواعد و اصول تغییر نظم جهانی را متحول می‌کند لذا باید در این مسیر حرکت کرد؛ در این میان باید یادآور شد ما به‌عنوان انقلاب اسلامی باید توجه داشته باشیم که نمی‌توانیم به تغییر هندسه جهانی نگاه کنیم بدون اینکه به سیاست داخلی و خارجی توجه داشته باشیم.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه بدون شک تحول قطعی است لذا باید در مسائل داخلی به این موضوع توجه کرد، ادامه داد: باور دارم نقش جمهوری اسلامی در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی مهم و اساسی است لذا توجه به مسائل سیاست داخلی در سیاست‌های خارجی نیز اثرگذار است.

وی در این زمینه افزود: بعد از 40 سال فراز و نشیب باید به مسائل در سیاست داخلی و خارجی توجه کرده و نقاط ضعف و قوت مان را مبتنی بر بیانیه گام دوم که از سوی رهبر انقلاب طی چند سال گذشته تبیین شد برطرف کنیم و مبنای کارمان را محورهای این بیانیه قرار دهیم.

قالیباف با یادآوری اینکه رهبر انقلاب در ابتدای سال جاری در سخنرانی حرم مطهر رضوی به موضوع تحول اشاره فرمودند، گفت: البته ایشان در سال 1399 طی سخنرانی به مناسبت سالگرد ارتحال حضرت امام (ره) [سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سی‌ویکمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله) ] فرمودند که تحول در کشور ضرورت است و مبنا و رأس این تحول حضرت امام (ره) بودند و با شکل گیری انقلاب اسلامی و تبیین راهبردها، امت اسلامی را در این مسیر قرار دادند.

وی بیان کرد: باید توجه داشته باشیم در چگونگی تحول یاد شده در مسیر انقلاب اسلامی که به تعبیری از آن حکمرانی نو یاد می‌شود، در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، محیط زیستی و خارجی گام برداریم و در این حکمرانی نقاط قوت را گسترش داده و نقاط ضعف را تقویت کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه نقش آفرینی جمهوری اسلامی در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی کلیدی، مهم و اثرگذار است، اظهار کرد: این موضوع برای امت اسلامی امری قابل توجه است زیرا در انزوا قرار دادن ایران اسلامی، یکی از دسیسه‌های دشمنان است و بعضاً برخی نگاه‌ها و افراد در داخل کشور به آن دامن می‌زند؛ البته ایران عزیز ما آنقدر قوی، وسیع و تأثیرگذار است که هرگز منزوی نخواهد شد و عظمت انقلاب اسلامی در همه عرصه‌ها مشهود است.

رئیس قوه مقننه در این رابطه تصریح کرد: دشمنان تلاش می‌کنند آسیب‌ها را در نقاط ضعف به ایران وارد کنند که عرصه اقتصادی یکی از این نقاط محسوب می‌شود؛ بنابراین در عرصه حکمرانی اقتصادی باید تجدیدنظر جدی کنیم؛ ریشه اصلی چالش کنونی در حکمرانی اقتصادی است که دشمنان در خارج و داخل بر آن متمرکز شده‌اند و این چالش از جایی شروع می‌شود که ما از مبانی تحولی امام (ره) برای ایران اسلامی و امت اسلامی در عرصه اقتصاد فاصله گرفتیم.

رئیس مجلس، تصریح کرد: متکی بودن به مردم و مردمی بودن یکی از این مبانی است؛ به عنوان مثال اگر امروزه در عرصه بازدارندگی، دفاعی و امنیتی در اوج قدرت هستیم و این امر موجب شده دشمنان تا بن دندان مسلح بحث اقدام نظامی را از میز خود حذف کنند، به خاطر تکیه بر مردم از ابتدای انقلاب تاکنون بوده است اما در نقطه مقابل، اقتصاد را مردمی نکردیم.

وی در این راستا تصریح کرد: حضرت امام(ره) اعتقاد داشتند دخالت و اقدامات دولت در اقتصاد مردم شرعاً حرام است؛ به عبارتی اگر اقتصادمان مردمی بود حتماً دچار چالش‌های امروزی نمی‌شدیم.

قالیباف با اشاره به اینکه باید اقتصاد را محور قطعی امور قرار دهیم، گفت: این موضوع با برنامه پنج‌ساله هفتم که مسئله محور است در اولویت قرار دارد زیرا برای اثرگذاری در تغییرات نظم جهانی و اتفاقاتی که در منطقه و سطح بین‌المللی رخ می‌دهد باید ضعف‌ها را برطرف کنیم و حتی در این راستا باید تغییر ساختاری و رفتاری در عرصه سیاست خارجی را با اولویت دنبال کنیم و به‌جای نگاه سیاسی و امنیتی کاملاً به مسائل سیاسی و تجارت بین‌الملل توجه داشته باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز حربه دشمنان علیه جبهه مقاومت و کشورهای اسلامی خصوصاً ایران اقتصادی است لذا باید این بخش را تقویت کنیم؛ در این میان باید توجه داشت در نظم جهانی جدید بازیگران تغییر می‌کنند و فقط دولت‌ها ایفاگر نقش نیستند. در واقع بازیگرانی پیدا شده‌اند که نقش‌شان کمتر از دولت‌ها نیست. می‌توان فعال شدن این موضوع را در حوزه‌های ژئوپلیتیکی مشاهده کرد.

وی با اشاره به اینکه باید به موازنه‌سازی توجه داشت و این موضوع در منطقه خودمان دارای اهمیت دوچندان است، افزود: فرصت‌های بزرگی در قاره آسیا خصوصاً برای امت اسلامی از شرق این قاره تا شمال و غرب آفریقا وجود دارد که می‌توان در نظم جدید جهانی به آن‌ها توجه داشت و از آن‌ها بهره برد؛ در این میان حفظ استقلال و ارتباط با همه باید مورد توجه قرار گیرد و مبتنی بر تأمین منافع ملی، بشریت و اسلام پیش برویم.

وی در این رابطه ادامه داد: مسائلی مانند فناوری، هوش مصنوعی، پیگیری موضوعات و عدم قطعیت شرایط و اهمیت مسیرهای مواصلاتی و ژئوپلیتیک در میان قدرت‌های نوظهور باید مورد توجه قرار گیرد.

برای جمهوری اسلامی اهمیت دارد که هماهنگی میان کشورهای اسلامی و منطقه وجود باشد

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: با توجه به حضور نامشروع رژیم کودک‌کش صهیونیستی در منطقه شرایط پیچیده شده و صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند ایران اسلامی را دشمن کشورهای منطقه معرفی کنند که البته با اتخاذ رویکردهای صحیح تلاش کردیم این موضوع رخ ندهد. برای جمهوری اسلامی اهمیت دارد که هماهنگی میان کشورهای اسلامی و منطقه وجود باشد.

قالیباف با اشاره به اینکه سیاست همسایه محوری یکی از اولویت‌هایمان بوده و در این راستا باید انسجام، اطمینان و همبستگی را افزایش دهیم، گفت: این موضوع باید بین کشورهای اسلامی، جبهه مقاومت و ایران اسلامی محقق شود تا شاهد انسجام بیشتری خصوصاً در عرصه‌های اقتصادی، تجاری، مباحث فنی و تکنولوژی باشیم؛ باید یادآور شد این تغییر صرفاً محدود به حوزه سیاسی نمی‌شود و متغیرهای مختلفی در این رابطه وجود دارد؛ به‌عبارتی تغییرات تک بعدی نیست بلکه چند بعدی بوده و برای شناخت مختصات و ابعاد آن‌ها باید نگاه جامع داشته باشیم.

وی تصریح کرد: بازیگران جدید و متعدد غیردولتی زیادی وجود دارند که ساختارهایشان تحت عنوان رژیم‌های بین المللی در این تغییرات اثرگذار است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این زمینه، افزود: این ساختارها هرمی بوده و به شبکه‌ای شدن تبدیل شده و روند شبکه‌ای بودن آن روز به روز عمیق‌تر می‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت ما از نسل دوم به نسل سوم حرکت کرده‌ایم و به عبارتی از نسل داینامیک به نسل سایبرنتیک منتقل شده‌ایم. به عبارتی نسل سوم مدیریت این شبکه‌ها را برعهده داشته و این بازیگران در ابعاد غیرسیاسی بسیار مهم و کلیدی محسوب می شوند که در نظم سیاسی باید به آن‌ها توجه کنیم و این تفاوت را نسبت به قرن 20 در مقایسه با قرن 21 درک کنیم.

وی افزود: سیستم‌های سایبرنتیک ویژگی‌های منحصر به فردی داشته که در ابعاد فنی، اقتصادی، زیست محیطی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کنترل پذیر بوده و برگشت پذیر است و اتفاقات مختلف را هدفمند دنبال می‌کند.

قالیباف با تأکید بر اینکه به عنوان یک مسلمان باید در نظم آینده تاثیرگذار باشیم، خاطرنشان کرد: در این راستا همگرایی و انسجام بین کشورها و امت‌های اسلامی از شرق آسیا تا غرب آفریقا اهمیت داشته و وظیفه‌مان است به عنوان یک مسلمان با اتحاد و برادری در کنار هم باشیم تا موجب احیای مجدد اسلام و عزت مسلمین در قرن جدید باشیم.

ارسال نظرات