۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷
کد خبر: ۷۳۴۳۲۰

گزارشی از بیستمین دوره مسابقات قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن

گزارشی از بیستمین دوره مسابقات قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن
بیستمین دوره از مسابقات قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم ۵۰ اجرا از تمام دانشکده‌های علوم قرآنی کشور برگزار شد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، در بیستمین دوره از مسابقات قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم بعد از ارزیابی‌های انجام شده، ۵۰ اجرا از تمام دانشکده‌های علوم قرآنی کشور برای شرکت انتخاب شد که ۳۰ نفر از آنها خانم و ۲۰ نفر آقا هستند.

جشنواره قرآن و عترت این دانشگاه، پس‌از وقفه‌ای دوساله به‌علت شیوع ویروس کرونا در کشور امسال و در مراسم افتتاحیه‌ای با محوریت یادبود مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین شهیدی‌پور و با حضور دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم شامگاه ۱۹ اردیبشت‌ماه در دانشکده علوم قرآنی قم برگزار شد.

در بیستمین دوره از مسابقات قرآن و عترت این دانشگاه بعد از ارزیابی‌های انجام شده، ۵۰ اجرا از تمام دانشکده‌های علوم قرآنی کشور برای شرکت انتخاب شد که ۳۰ نفر از آنها خانم و ۲۰ نفر آقا هستند.

شرکت‌کنندگان از تمام دانشکده‌های علوم قرآنی کشور در این مسابقات حضور دارند، اما بیشترین تعداد شرکت‌کننده به ترتیب از شهرهای قم، مشهد، شیراز، اصفهان و آمل هستند.

در ابتدای مراسم افتتاحیه این جشنواره، که با تلاوت علی میرشمس، قاری نوجوان قرآن کریم آغاز شد، حجت‌الاسلام والمسلمین رحمان عشریه، رئیس دانشکده علوم قرآنی قم ضمن خیرمقدم به حضار بیان کرد: قرآن و عترت، مکمل یکدیگر و جدانشدنی هستند، ممکن نیست که ما از قرآن سخن بگوییم، اما اهل بیت(ع) را کوچک بشماریم، چون همین قرآن، آیه تطهیر را در خصوص اهل بیت(ع) دارد. همچنین امکان ندارد که ما از عترت سخن بگوییم، اما به قرآن بی توجهی کنیم.

وی افزود: اگر کسی به قرآن توجه و اهتمام ویژه داشته باشد، قرآن او را به سیما و چهره انسانی کامل می رساند، از طرفی اگر کسی به‌حقیقت، سراغ عترت برود،اهل بیت(ع)، فهم و عمل به قرآن را برای انسان آسان می‌کند.

حجت‌الاسلام رحمان عشریه، رئیس دانشکده علوم قرآنی قم در این مراسم درباره اهمیت توسل به اهل بیت(ع)، اظهار کرد: مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌الله‌العظمی بهجت با توجه به اهمیت ویژه موضوع مهدویت، کتاب «حضرت حجت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف» با محوریت حضرت ولی عصر(عج)، برگرفته از گفتار و سیره فقیه عارف و معلم بزرگ اخلاق و عرفان، حضرت آیت‌الله‌ بهجت منتشر کرده است. با مطالعه این کتاب به این موضوع دست پیدا می‌کنیم که آیت‌الله بهجت هیچ‌وقت از اهل بیت(ع) جدا نبود.

وی ادامه داد: در بخشی از این کتاب آمده است که آیت‌الله بهجت بر این باور بودند، در عصر غیبت امام عصر از دید ظالمان پنهان است. اگر کسی در زندگی روزمره خود از مصادیق ظالمین نباشد برای این شخص راهی برای رؤیت امام زمان (عج) وجود دارد بنابراین از منظر نقلی و عقلی، امام برای غیرظالمان، پنهان نیست زیرا پنهان بودن ولی عصر(عج) براساس یک خوف است و از یار و همراه خویش نمی‌ترسد.

در ادامه، گروه سرودخوانی و جمع‌خوانی «انصارالحجه» با اجرای زیبای خود در وصف قرآن و حضرت ولی عصر(عج) معطرکننده فضای مراسم شد.

استخدام نخبگان قرآنی در آموزش و پرورش تصویب شد

همچنین در بخش دیگری از این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد نقیب، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با اشاره به اینکه فضای قرآنی در دانشگاه‌های کشور گسترش پیدا کند، بیان کرد: برگزاری جشنواره‌های قرآنی در دانشگاه‌های آزاد و دولتی و دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم سبب گسترش و ترویج فضای قرآنی بین دانشجویان می‌شود.

وی افزود: پیامبر اکرم فرمود: «مَأدَبَتَهُ الله؛ قرآن ادبستان خداست» در روایتی دیگر فرمود: «مَأْدُبَةُ اللَّهِ ؛ قرآن سفره خداست». در معنای اول، یعنی باید در محضر قرآن ادب بشویم و قرآن بهترین تربیت‌کننده بشر است، در معنای دوم، یعنی قرآن سفره‌ای از خوبی‌ها برای ما گشوده است و شرط بهره‌مند شدن از آن سفره، نزدیک بودن و نشستن پای سفره است؛ خداوند در ماه مبارک رمضان، قرآن را سفره خود و این ماه را ماه قرآن قرار داده است و انسان می‌تواند به سهم خود از این سفره بهره‌مند شود.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم گفت: حضرت امیرالمؤمنین(ع) در نهج‌البلاغه فرمود: «ذَلِکَ الْقُرْآنُ فَاسْتَنْطِقُوهُ وَ لَنْ یَنْطِقَ لَکُمْ..؛ این نسخه همان قرآن است، از او باز پرسید، او هرگز به زبان شما سخن نکند»، با استناد به حدیث پیامبر(ص) و سخن امام علی(ع) می‌توان دریافت، اگر سراغ قرآن نروید، قرآن سخنی برای شما ندارد، باید به سراغ آن بروید آنگاه، قرآن برای شما سخن فراوان دارد.

حجت‌الاسلام نقیب تصریح کرد: در روابط بین افراد هم همین مسئله برقرار است، انسان اسرار زندگی خود را تنها با کسی درمیان می‌گذارد که به او اعتماد کامل داشته و با او صمیمی باشد، بنابراین قرآن زمانی با شما سخن می‌گوید که با آن مأنوس باشید.

وی با اشاره به استقبال پرشور دانشجویان، کارکنان و اساتید در بیستمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه‌ علوم و معارف قرآن کریم، افزود: این جشنواره یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های قرآن و عترت در سطح دانشگاهی است، علی‌رغم همه تبلیغات و تلاش‌های دیگران برای حذف قرآن کریم از زندگی مردم، شاهد حضور و استقبال چشمگیر دانشجویان از این جشنواره هستیم.

حجت‌الاسلام نقیب تصریح کرد: درصد اشتغال دانشجویان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در مراکز اداری، ۷۵درصد است و آمار خوبی به شمار می‌رود اما با این‌وجود، درحال رایزنی برای اشتغال سایر دانشجویان هستیم.

وی ادامه داد: براساس تفاهم‌نامه‌ همکاری بین دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و آموزش و پرورش مقرر شد، مدارس وابسته به دانشگاه تأسیس شود و هدف بهره‌مند شدن از ظرفیت دانشجویان این دانشگاه و اشتغال در این مدارس است هم‌اکنون چهار دانشکده علوم قرآنی قم، دانشکده علوم قرآنی میبد، دانشکده علوم قرآنی شیراز و دانشکده علوم قرآن آمل درحال آماده‌سازی برای جذب دانش‌آموز و تبدیل شدن به مدرسه است.

حجت‌الاسلام نقیب تصریح کرد: در سال‌های آینده می‌توانیم، کلیه دانشکده‌های علوم قرآنی سراسر کشور را برای جذب دانش‌آموز آماده کنیم و همچنین به دانشجویانی که علاقه‌مند به راه‌اندازی مدرسه غیرانتفاعی در شهر خود باشند که در آن دانشکده علوم قرآنی نیست، مجوز تأسیس مدرسه را به او می‌دهیم.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با بیان اینکه استخدام نخبگان قرآنی در آموزش و پرورش تصویب شد، اظهار کرد: آموزش و پرورش با کمبود معلم قرآنی مواجه است و به‌همین‌خاطر و با رایزنی‌های انجام شده با مرکز امرو قرآنی وزارت آموزش و پرورش، تفاهم‌نامه همکاری منعقد و مقرر شد که وزارت آموزش و پرورش سالیانه حدود ۳۰۰ دانشجوی نخبه قرآنی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم را به‌عنوان معلم جذب کنند.

وی تصریح کرد: کلیه شرکت‌کنندگان این دوره از جشنواره برای استخدام به‌عنوان معلم قرآنی، به آموزش و پرورش معرفی می‌شوند.

در پایان‌ این مراسم، جلسه توجیهی ویژه شرکت‌کنندگان بیستمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با حضور علی اصغر شعاعی، دبیر بیستمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم برگزار شد.

حسن‌ختام این مراسم قرآنی، همخوانی سوره‌های حمد و بلد توسط رضا خجسته و غفاری، قاریان نوجوان کشورمان بود.

ارسال نظرات