۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۲
کد خبر: ۷۳۴۵۰۸
گزارشی از نخستین همایش مبلغان بشر دوستی؛

از لزوم تشکیل دبیرخانه همکاری بین حوزه و هلال احمر تا مؤلفه های خدمتگزاری

از لزوم تشکیل دبیرخانه همکاری بین حوزه و هلال احمر تا مؤلفه های خدمتگزاری
نخستین همایش مبلغان بشردوستی با حضور مبلغان داخل و خارج از کشور در مدرسه عالی امام خمینی(ره) قم با حضور شخصیت های برجسته حوزه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، اولین همایش مبلغان بشردوستی با حضور مبلغان و فعالین داخل و خارج از کشور در سالن همایش مدرسه عالی امام خمینی(ره) برگزار شد.

این همایش با حضور و سخنرانی آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور، حجت الاسلام والمسلمین عباسی رئیس جامعةالمصطفی العالمیه، خانم سیده زهره برقعی مدیر جامعةالزهرا(س)، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین معزی نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر، آقای پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر کشور و مدیرعامل هلال احمر استان قم برگزار گردید.

آیت الله اعرافی در این همایش ضمن تشکر از خواهران و برادران جهادی خدمتگزار در عرصه خدمت رسانی به مردم در جمعیت هلال احمر، خدمت رسانی ده هزار طلبه خواهر و برادر در دوران کرونا را فراموش نشدنی دانست و خلق صحنه های زیبای هم نوع دوستی و خدمت رسانی را از ویژگی های ملت ایران اسلامی عنوان کرد که در حوادث و وقایع گوناگون برای یاری رسانی مردم و هم نوعان خود به پا می خیزند.

اولین همایش مبلغان بشردوستی برگزار شد

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور افتخار روحانیت و فرهنگ و لباس آنان را، فرهنگ و لباس خدمت به مردم دانست که این این قشر هیچ گاه و در هیچ شرایطی، خود را از مردم جدا ندانسته و نمی دانند و در قالب های متعدد خدمت رسانی همچون هلال احمر و خدمات بشر دوستانه در کنار سایر خدمات و فعالیت های فرهنگی به مردم، در صحنه خدمت حضور دارند.

آیت الله اعرافی با اشاره به مهم ترین عناصر خدمت تراز در منطق اسلام، خدمتگزاری را دارای مولفه های متعددی عنوان کرد و خدمت طراز را خدمتی دانست که از سطح مزد و مواجب گرفتن بالا رفته و حس انسانی، معنوی و الهی پیدا می کند.

وی در ادامه یکی دیگر از مولفه های خدمت تراز را کار، خدمت و امداد از سر نوع دوستی و حس انسانی دانست و سطح بالاتر خدمت را که در نگاه اسلام وجود دارد، سطح خدا خواهی و خداجویی عنوان کرد.

مدیر حوزه های علمیه فعالیت همه گروه های جهادی، هلال احمر و گروه های خدمتگزار به مردم را در یک خیمه دانست و ابراز امیدواری کرد توافق های به عمل آمده میان هلال احمر که در منظومه توافق های کنشگری و خدمتگزاری حوزه های علمیه تنظیم شده است، به تمام و کمال شکل گیرد؛ چراکه حوزه علمیه مجموعه ای از تفاهم نامه ها و برنامه های مشترکی قریب به 50 برنامه را در نظر گرفته است که یکی از این برنامه ها، توافق نامه حوزه با هلال احمر است که محورهای مختلفی در آن پیش بینی شده است.

آیت الله اعرافی در پایان با بیان این که هلال احمر با همکاری حوزه و دانشگاه و نهادهای علمی می تواند الگوی جدیدی را به جهان اراده کند که الگویی بالاتر از الگوهای غربی باشد، خواستار مدنظر قرار گرفتن توافق نامه حوزه های علمیه و هلال احمر شد و تلاش برای بازخوانی الگوی متعالی خدمتگزاری اسلام در قرائت گفتمان انقلاب اسلامی را  برای تبیین و تحکیم مبانی و مبادی، لازم دانست.

اولین همایش مبلغان بشردوستی برگزار شد

در ادامه این همایش حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی افضلیت مردم و برترین انسان ها را در خدمت کردن به مردم عنوان کرد و جمعیت هلال احمر را نهاد ارزشمند، خدمتگزار به مردم و پناهگاه نیازمندان و مردم در سختی ها دانست که در سال های گذشته و در حوادث گوناگون روحیه خدمتگزاری این عزیزان در عرصه های مختلف خدمت را با چشم خود دیده ایم.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با بیان این که قطعا در اسلام و آموزه های اسلامی، عمل خالصانه بی پاسخ نخواهد ماند، خلوص، گمنامی و بی توقعی را از خصوصیات و صفات برجسته نیروهای مبلغان بشر دوستی هلال احمر دانست و توصیه کرد نباید توقع داشته باشیم که کسی جز خدا از ما تقدیر و تشکر داشته باشد؛ اگر چه دیگران نیز لازم است به نوبه خود، تشکر خود را در مقابل این خدمات ابراز کنند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به فعالیت های خدمت رسانی هلال احمر و مبلغان بشر دوستی در دوران کرونا و در سیل ها و زلزله های رخ داده در سال های گذشته سراسر کشور، خدمات طلاب فعال در عرصه هلال احمر و جمعیت هلال احمر را خدمات ارزنده و فراوان دانست و خواستار تدوین همکاری های بیشتر بین حوزه و جمعیت هلال احمر برای مشخص شدن نحوه توسعه و همکاری ها و استفاده از ظرفیت های حوزه علمیه در زمینه هلال احمر و خدمت رسانی به مردم شد.

اولین همایش مبلغان بشردوستی برگزار شد

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر ضمن تشکر از آیت الله اعرافی برای ایجاد تفاهم‌نامه بین حوزه علمیه و جمعیت هلال احمر در زمینه ایجاد کانون های طلاب هدف طلاب علوم دینی را فراگیری دین، درک درست از آن، ترویج آموزه های اسلام و ارسال پیام دین به مردم با شکل های مختلف دانست و عرصه فعالیت در کانون های طلاب جمعیت هلال احمر را بهترین عرصه برای ارسال پیام دین به مردم عنوان کرد.

حجت الاسلام والمسلمین معزی تأثیرگذاری روحانیت در عرصه خدمت به مردم در قالب هلال احمر و درد مردم را بیشتر از عرصه های فرهنگی و خطاب و بیان دانست و سیره مراجع و علمای گذشته در ساخت بیمارستان ها، پل ها، درمانگاه ها، مدارس و مساجد را نمونه ای از تأثیرگذاری روحانیت در عرصه خدمت به مردم بیان کرد.

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر با بیان این که باید روش ها و راه های خدمت به مردم در حوزه های علمیه شناسایی و مشخص شوند، خدمت طلاب جهادی در سیل گلستان و در دیگر حوادث را از جمله فعالیت های کورکننده چشم حسودان نظام و روحانیت عنوان کرد و تاثیرگذاری این گونه رفتارها و عملکردها بالاتر از تاثیرگذاری ده ها منبر و سخنرانی دانست.

حجت الاسلام والمسلمین معزی وجود کانون طلاب جمعیت هلال احمر را پدیده ای ارجمند دانست و ابراز امیدواری کرد که این کانون روز به روز رشد کرده و بالنده تر شود.

اولین همایش مبلغان بشردوستی برگزار شد

در ادامه این همایش، مدیر جامعةالزهرا(س) مقابله با آسیب های ناشی از سیل و زلزله در یکی از بارزترین نمونه ها و جدیدترین موارد، مشارکت روحانیت در نبرد با ویروس منحوس کرونا را نشانه‌ای از عمق باور عالمان دین در خدمت به مردم و خیرخواهی مومنانه و انسان دوستانه آنان دانست و جهاد تبیین، کنشگری و امداد اجتماعی در راستای خدمتگزاری جهادی به مردم در حوزه های علمیه، افزون تر و بلند تر از گذشته دانست.

برقعی هماهنگی و همسویی میان نهاد حوزه علمیه و جمعیت هلال احمر در خدمت و یاری رسانی به انسان ها را قابل مشاهده دانسته و خواستار آسیب شناسی برای رفع موانع و تحکیم هر چه بیشتر همسویی بین این دو نهاد شد.

مدیر جامعةالزهرا(س) یکی از سطوح قابل طرح در عرصه مناسبات و تعاملات حوزه های علمیه و جمعیت هلال احمر را تعریف طرح های پژوهشی و دوره های آموزشی در دو بخش الهیات خدمت و فقه امداد دانست و ابراز امیدواری کرد تا با هم افزایی برای همسویی در مسیر خیرخواهی و خیررسانی برای مردم و امت اسلامی گام های استوارتری برداشته شود.

اولین همایش مبلغان بشردوستی برگزار شد

رئیس جمعیت هلال احمر کشور در این همایش با اشاره به کسب عالی ترین نشان صلیب سرخ جهانی خدمت رسانی به مردم را قابل توجه دانسته و کسب این مدال را به خاطر خدمت رسانی های بی منت و خالصانه دانست که هلال احمر کشور ایران در گرفتاری ها و حوادث گوناگون امدادرسانی های همزمان در سراسر کشور و حتی در خارج از کشور انجام داده و بدون محدود کردن خود به مرزها به مردم خدمت رسانی کرده است.

کولیوند نقش آفرینی علما و طلاب حوزه های علمیه در زمینه های گوناگون امداد و نجات، رفع مشکلات روحی و روانی و کمک کار جمعیت هلال احمر در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را مایه افتخار دانسته و تذکر داد نباید حوزه فعالیت طلاب حوزه‌های علمیه در جمعیت هلال احمر را تنها امداد رسانی دانست؛ بلکه آنان در موارد گوناگون و مختلف تعریف وظایف شده اند.

رئیس جمعیت هلال احمر کشور با اشاره به این که الگوهای ارائه شده کشور ما به دنیا، الگوهایی است که قابل پذیرش است، از ارائه الگوی خانه های هلال به صلیب سرخ خبر داد و از این طرح به عنوان الگوی موفق یاد کرد که در حال آموزش این الگو به جوامع دیگر هستند.

وی همچنین الگوی همکاری علمای دینی حوزه های علمیه، الگوی موفق بی نظیر در جهان دانست و با بیان این که اصلا امکان ندارد که علمای کشورهای خارجی با گروه های امدادی در خدمت به مردم، باهمدیگر هم قسم شوند، ابراز امیدواری کرد اتفاق نظر جمعیت هلال احمر با حوزه های علمیه، سبب شکل گیری الگوی موفق در عرصه خدمت رسانی باشد.

در این همایش کارت افتخاری عضویت هلال احمر به آيت الله اعرافی، حجت الاسلام والمسلمین عباسی و خانم برقعی مدیر جامعةالزهراء(س) اهدا شد و لوح تقدیری به پاس زحمات و تلاش های حجت الاسلام والمسلمین معزی، پیرحسین کولیوند، آقای بهرامی مدیرعامل هلال احمر قم و حجت الاسلام مهدی فقیه، نماینده ولی فقیه در هلال احمر استان قم اهدا شد.

در بخشی از این مراسم، از خانواده‌های دو شهید امدادگر مدافع امنیت حوزه علمیه، شهید حسن مختارزاده و شهید مهدی زاهدلویی، تقدیر به عمل آمد.

همچنین شماری از دست اندرکاران و خادمان کانون طلاب هلال احمر حوزه علمیه، جامعةالزهراء و جامعةالمصطفی با دریافت اهدای لوح یادبود مورد تقدیر قرار گرفتند.

گفتنی است  شهر مقدس قم به برکت وجود حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حوزه‌های علمیه و مردم انقلابی این شهر، کانون توجهات مردم و نیروهای انقلابی از سراسر کشور می‌باشد و به همین خاطر هم همیشه مبغوض دشمنان نظام مقدس اسلامی بوده و آنها دائما در تلاش هستند به بهانه‌های مختلف و با پمپاژ اخبار دروغ و جهت‌دار علیه قم، چهره مردم انقلابی و بصیر این شهر را مخدوش نمایند که البته همیشه ناکام می‌مانند. بعد از شیوع بیماری منحوس کرونا علیرغم محدودیت‌های فراوانی که به وجود آمد ولی نیروهای انقلابی مخصوصاً طلاب جهادی همچون کسانی که بر معبر مین قدم می‌گذارند وارد میدان شدند و برگ زرینی در کارنامه حوزه‌های علمیه و نیروهای جهادی رقم زدند. عده‌ای در بیمارستان مشغول خدمت به بیماران کرونایی شدند، آن هم در زمانی که امکان حضور همراه بیمار در بیمارستان وجود نداشت و کادر درمان با یک غافلگیری سخت مواجه شده بودند همچون فرشتگان نجات، خود را به کمک کادر درمان و بیماران کرونایی رساندند. عده دیگر از طلاب جهادگر در آرامستان‌ها مشغول تجهیز اموات کرونایی شدند و در امر تغسیل و تدفین اموات کرونایی زحمات فراوانی متحمل شدند.

سعید چراغی

ارسال نظرات