۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹
کد خبر: ۷۳۴۸۷۴
خطای محاسباتی مدیران شبکه چهار؛

مناظره لیبرالیسم با صندلی خالی اقتصاد اسلامی

مناظره لیبرالیسم با صندلی خالی اقتصاد اسلامی
مناظره درباره لیبرالیسم اقتصادی درحالی برگزار شد که یک یوتیوبر که روزگاری همپیاله مسیح علینژاد در براندازی انقلاب اسلامی بود، جای هزاران استاد برجسته اقتصاد اسلامی را پر می‌کند و حواشی و جنجال‌های فراوانی می‌آفریند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، مناظره‌ای که در روزهای گذشته از طریق شبکه چهارم سیما تحت عنوان «لیبرالیسم اقتصادی» بدون حضور و دعوت چهره‌های با سواد و برجسته انقلابی برگزار شد، حواشی بسیار زیادی آفرید. یکی از مهم‌ترین حواشی ایجاد شده در فضای مجازی و رسانه‌ها بر اساس یکی از هجمه‌های آقای غنی نژاد بود که چنین هجمه کرد: شما از لندن از انقلاب دفاع می‌کنید؟

جبهه انقلاب از نیروهای باسواد انقلابی که بتوانند به‌خوبی از مبانی و آرمان‌های انقلاب دفاع کنند، کم ندارد. جبهه انقلاب نیاز به کسانی دارد که مطابق فرمایشات رهبر معظم انقلاب بر اساس مبانی شهید مطهری، شهید بهشتی، علامه مصباح و ... بتواند از انقلاب دفاع کند؛ نه کسانی که هیچ قرابتی ندارند. اصل و اساس مبانی فکری و عقیدتی انقلاب اسلامی ایران برگرفته از اندیشه‌های امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب و این شارحانی است که همیشه رهبر انقلاب در سخنرانی‌های مختلف و به خصوص بر روی آن تأکید دارند.

اینکه مسؤولان شبکه چهارم سیما و برنامه شیوه چرا به جای دعوت از یک متخصص مبانی انقلاب و اقتصاد اسلامی به سراغ یک خارج نشین می‌روند که حواشی دارد، یک علامت تعجب و سؤال بزرگ ایجاد می‌کند. مگر در حوزه و دانشگاه استاد و کارشناس اقتصاد اسلامی کم داریم و آیا دسترسی به این افراد برای مسؤولان رسانه ملی سخت است؟

مسؤولان شبکه چهارم سیما با چه تضمینی از علیزاده دعوت کرده‌اند که فردا روز به تمام اساس انقلاب اسلامی ایران توهین نکند؟ آن‌ها چه تضمینی می‌دهند که افراد جریان انقلاب در دام تحلیل‌های بدور از مفاهیم مغایر با اساس انقلاب اسلامی نیفتند؟ اینکه آیا مسؤولان شبکه چهارم سیما درباره عدم دعوت از متخصصان اقتصاد اسلامی که باعث تهمت بی سوادی جریان انقلاب در حوزه اقتصاد شده است پاسخگو هستند؟

نؤمن ببعض و نکفر ببعض یکی از ویژگی‌های بارز کافران است که در قرآن کریم مورد اشاره قرار گرفته است. اینکه شبکه چهارم سیما به دعوت یک اقتصاددان لیبرال می‌پردازد و در مقابل او یک یوتیوبر سیاسی لندن نشین که هیچ قرابتی با اندیشه و گفتمان انقلاب اسلامی ندارد را برای دفاع از اقتصاد اسلامی می‌آورد، مضحک است.

آقای شبکه چهارم سیما، چه بسیار متخصصان اقتصاد اسلامی معممی که در حوزه‌های علمیه حضور دارند و متخصصان بسیار دیگری که در گروه‌های اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم فعالیت دارند و چه بسیار متخصصان اقتصاد اسلامی دانشگاهی که در دانشگاه‌های مختلف مشغول به تدریس و تألیف هستند و حتی همه این‌ها وارد به مباحث مناظره می‌باشند که به این سادگی‌ها در دام عملیات روانی طرف مقابل نخواهند افتاد.

نمی‌توانیم درباره نیت حقیقی عوامل و آمرین برگزاری این مناظره چیزی بنویسیم؛ اما آنچه که از ظواهر پیداست می‌توانیم بگوییم که برگزاری این مناظره پیامدهای ناگواری را در فضای رسانه‌ای برجای گذاشت. پیامدهای ناگوار و خطرناکی که این حواشی را به دنبال خود داشت. مقصر شدن و متهم شدن جریان انقلاب اسلامی به بی‌سوادی، متهم شدن اسلام به نداشتن اندیشه‌ای اقتصادی که یک نفر هم نیست که از اقتصاد اسلامی دفاع کند، ضریب دادن به شخصیت‌های پوچ و تهی مانند علیزاده که هیچ عرق و علاقه‌ای نسبت به انقلاب اسلامی ندارند و تنها اشتراکشان مخالفت با لیبرالیسم است و ....

پیش از این نیز شاهد برخی مناظرات بودیم که در آن با دعوت از مسؤولان دولت قبل که از اساتید دانشگاهی پوچ اندیش معلوم الحالی بودند و در دانشگاه‌هایشان صرفاً به عملیات روانی شهرت دارند در مقابل اساتید برجسته و مبرز دانشگاهی که صرفاً برای دفاع از حقوق مردم آمده بودند، جریان انقلاب را در مناظرات شکست خورده جلوه می‌داد، حال نیز شاهد این هستیم که اصلاً جریان انقلاب هیچ جایگاهی در مناظرات برجسته این شبکه ندارد. آدم یاد آن مثال معروف می‌افتد که اصلاحات افکار عمومی را نادان فرض می‌کند و اصولگرا اصلا افکار عمومی برایش معنا ندارد.

مدیر شبکه چهار سیما و عوامل و دست اندرکاران برنامه شیوه باید تغییری جدی در رویه خود بدهند؛ نه اینکه با دعوت از اشخاصی مانند علیزاده که روزگاری تئوریسین براندازی انقلاب اسلامی و همکاسه و همپیاله مسیح علی نژاد بوده‌اند، تریبون دار جریان انقلاب در این قبیل مناظرات شوند. این از اوج سادگی است که فرض کنیم امثال علیزاده از مبانی فکری‌شان در مخالفت و ضدیت با انقلاب اسلامی دست برداشته‌اند و امروز سینه چاک نظام اسلامی شده‌اند.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات