۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۷۳۵۰۲۹
سخنگوی ستاد امر به معروف کشور تشریح کرد؛

پیگیری مطالبات مردم در حوزه معیشت و اقتصاد و حمایت از آمرین به معروف

پیگیری مطالبات مردم در حوزه معیشت و اقتصاد و حمایت از آمرین به معروف
اصفهان _ حجت الاسلام خان محمدی گفت:به دنبال مردمی سازی امر به معروف و مطالبه‌گری هستیم، در 18 عرصه با زیرعرصه‌های بسیار امکان ثبت تشکل‌ها برای مطالبه‌گران فراهم آمده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید علی خان‌محمدی، سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، با بیان اینکه ستاد امر به معروف و نهی از منکر در دو سال اخیر چند محور برنامه جدی را دنبال می‌کند، گفت: اگر بخواهیم در حوزه امر به معروف و نهی از منکر اقدام جدی انجام بدهیم، باید حتماً در این حوزه آموزش دیده باشیم، لذا بحث آموزش در سه حوزه عمومی، تخصصی و ضابطین قضایی در ستاد امر به معروف کشور دنبال می‌شود.

وی در ادامه افزود: بحث آموزش در حوزه امر به معروف و نهی از منکر بر عهده ستاد است و مسأله دیگر تخصصی شدن امر به معروف و نهی از منکر است، زیرا مردم باید در تمام عرصه‌ها حضور داشته، مطالبه گری کرده و اثرگذاری داشته باشند. از حوزه محیط زیست تا اقتصادی همه عرصه‌هایی هستند که شامل ۱۸ عرصه و زیر عرصه‌های بسیار زیادی است که مردم می‌توانند به آت ورود کنند.

حجت الاسلام خان محمدی با بیان اینکه افراد برای ورود به عرصه‌های امر به معروف و نهی از منکر باید به دنبال ثبت مجوز تشکل از طریق سایت ستاد امر به معروف کشور بروند، خاطرنشان کرد: در سطح کشوری، استانی و شهرستانی امکان اخذ مجوز در حوزه‌های تخصصی وجود دارد و افراد باید در این حوزه‌ها برنامه‌های خود را ارائه بدهند. هرکسی دغدغه امر به معروف و نهی از منکر داشته باشد می‌تواند به این حوزه ورود کند، تا زمانی که ظرفیت مردمی نسبت به مسائل مختلف فعال نشود شاهد شکل‌گیری و اثرگذاری امر به معروف و نهی از منکر نخواهیم بود.

تمام دستگاه های کشور شورای امر به معروف و نهی از منکر دارند

سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، تصریح کرد: بنابر قانون هرکجا که امام جمعه داشته باشد ستاد امر به معروف شکل خواهد گرفت، فرماندهان نظامی و امنیتی ظرفیت خوبی در این حوزه دارند اما اولویت آنها امر به معروف و نهی از منکر نیست ولی در شورای امر به معروف استان هستند. بنابر قانون در تمام دستگاه‌های کشور نیز دارای شورای امر به معروف هستند و پیگیری مطالبات جدی و مهم مردم در دستگاه‌ها بر عهده این شورا است.

وی ادامه داد: مأموریت این شوراها در دو حوزه درون دستگاهی ‌و برون دستگاهی است، احیای شورای امر به معروف در دستگاه‌ها و مردمی کردن آن و حضور نمایندگان تشکل‌های مردمی در این شوراها از اقداماتی است که صورت گرفته است.

احیای مساجد با محوریت رسیدگی به مشکلات مردم

حجت الاسلام خان محمدی با اشاره به ظرفیت محلات و مساجد در کشور، اظهار کرد: باید مسجد را در محله‌ها احیا کنیم، برخی مساجد ما مانند کلیسا شده‌اند و فقط در وقت عبادت باز هستند و این درحالی است که مساجد کارکردهای بسیاری داشته و می‌توانند بسیاری از نیازهای جامعه را برطرف کنند و بسیاری از مباحث قضایی با محوریت مساجد در محلات حل خواهد شد. بحث اقتصاد مقاومتی در محله و شکل‌گیری محله را دنبال کرده‌ایم و یکی از بحث‌های مهم ما در طرح محله محور عفاف و حجاب و پررنگ کردن نقش مردم در این حوزه است.

سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور به اهمیت مسأله مطالبه‌گری اشاره کرد و گفت: دبیر ستاد امر به معروف کشور فراجناحی به مسائل نگاه کرده است، ما نه وابسته به دولت و مجلس و دستگاه قضا و نه هیچ نهاد دیگری هستیم، همواره فراجناحی عمل کردیم و مطالبات جدی را از دولت دنبال کرده‌ایم.

وی در ادامه افزود: یکی از عرصه‌های که بنابر مطالبه مردم و متخصصان به آن ورود کرده‌ایم حوزه آموزش و پرورش است، در یک فرایند کوتاه و بدون نظارت ۲۵ هزار نفر جذب آموزش و پرورش شده‌اند و ما مطالبه کردیم و خدمت رییس جمهور نامه زدیم که جلوی جذب افراد با این روش غلط گرفته شود و ما خواستار این هستیم این روش اصلاح شود و دیگر شاهد چنین روش‌هایی برای جذب نباشیم.

حجت الاسلام خان محمدی با تأکید بر اینکه مسؤولان باید امر به معروف و نهی از منکر بشوند، تصریح کرد: جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها نیز دیگر موضوعی است که باید فرایندهای لازم برای آن طی بشود، باید اعضای هیأت علمی صلاحیت‌های عمومی را داشته باشند. دولت باید پاسخگوی حضور افراد ناکارآمد در سیستم دولتی باشد؛ نامه‌ای به دولت زده شده در خصوص ساماندهی وضعیت معیشت مردم و همچنین پیگیری حضور افراد ناکارآمد در دولت و اینکه متولی اقتصادی دولت باید مشخص بشود و بدانیم چه کسی مسؤولیت این عرصه‌ را بر عهده دارد.

پیگیری مجدانه مسائل معیشتی و اقتصادی از سوی ستاد امر به معروف کشور

وی با تأکید بر ضرورت ساماندهی مسائل اقتصادی و معیشتی کشور ادامه داد: حذف دلار از ساختار اقتصادی کشور از جمله مطالبات ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور از دولت بوده است. یکی از مطالبات ما از وزرای دولت این بوده است که چادر به عنوان کالای فرهنگی شناخته شده تا ارز دولتی به آن اختصاص پیدا کند. حوزه صداوسیما و ساماندهی برنامه‌های این سازمان از دیگر مطالباتی است که توسط ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور پیگیری می‌شود.

سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور خاطرنشان کرد: تا کنون فیلم سینمایی و تلویزیونی برای ترویج امر به معروف ساخته نشده است اما علیه آن ساخته شده است و صداوسیما وظیفه دارد ورود جدی به این مسأله داشته باشد. آموزش امر به معروف و ترویج آن از وظایف مهم و جدی صداوسیما است.

حجت الاسلام خان محمدی با اشاره به توطئه رسانه‌های معاند در اغتشاشات سال گذشته و توطئه رسانه‌ای علیه امر به معروف و نهی از منکر، تصریح کرد:  دولت باید مقابل وی‌پی‌ان‌ها و فیلترشکن‌ها بایستد، فیلترینگ بخشی از راه مقابله با رها بودن و بی قانونی فضای مجازی است.

دستگاه های مسؤول در حوزه امر به معروف کم کاری می‌کنند

وی در ادامه با بیان اینکه نسبت به حوزه موسیقی افراط و تفریط صورت می‌گیرد، اظهار کرد: هویت ایرانی و اسلامی ما بسیار مهم است، پوشش و چادر بخشی از هویت ایرانی ما نیز هست، در حوزه موسیقی نیز به همین صورت است، تکلیف بسیاری از گروه‌ها و مسائل مهم و جدی باید در این حوزه روشن بشود و شورای فرهنگی ستاد که وزیر ارشاد نیز در آن عضو است باید در این حوزه نقش آفرینی کرده و مطالبات جدی در این حوزه صورت گرفته است.

سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، با انتقاد کم کاری و حتی ترک فعل دستگاه‌ها در حوزه عفاف و حجاب، خاطرنشان کرد: فعالیت‌های ۳۳۰ دستگاهی که در حوزه عفاف و حجاب مسؤولیت دارند ایجابی است اما بسیاری به وظایف خود عمل نکرده‌اند، ضعف جدی در این حوزه در قانونگذاری و نظارت بر اجرای قوانین وجود دارد، با عنایت به این مسائل ۲۰۰ صفحه طرح جامع عفاف و حجاب از سوی ستاد امر به معروف تهیه و تدوین شده است و یک لایحه‌ای نیز نوشته براساس بند الف اصل سوم قانون اساسی که مبارزه با تمامی مظاهر فساد است، امروز در حوزه‌های مختلف نظیر سگ‌گردانی در قانونگذاری از سوییس و آمریکا هم عقب هستیم، امروز برخی که مدعی حقوق حیوانات هستند با نگهداری از حیوانات در آپارتمان و تغییر ژنتیکی و جراحی به روی آنها در حال تضییع حقوق حیوانات هستند.

علی اصغر خواجه الدین

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات